Historiallisia Papereita 9:
Esitelmäsikermä vuodelta 2000
Viestinnän ja demokratian pitkä vallankumous
Sinikka Sassi
ISSN 1456–8055
Esitelmä Historiallinen Yhdistys ry:n seminaarissa "1900-luvun
historia", keskiviikkona 13. joulukuuta 2000, Helsinki.
* * *
Vuonna 1763 Onnellisen Arabian tutkimusretkikunnan jäsen Peter Forsskål
teki yhden matkan tärkeimmistä havainnoista. Hän oli pitkän
etsinnän jälkeen löytänyt aidon Mekan balsamipuun. Forsskål
tiedotti välittömästi löydöstään professori
Linnélle Uppsalaan. Kirje Jemenistä Uppsalaan oli matkalla tasan yhden
vuoden. Vuonna 1915 Suomessa oli neljä johtavaa sanomalehteä,
suuruusjärjestyksessä Työmies (35 000), Helsingin Sanomat
(32 000), Hufvudstadsbladet (27 000) ja Uusi Suometar (20 000). Lehdet
olivat siis pieniä, mutta suomalaisiakin oli vähemmän, noin kolme miljoonaa.
1900-luvun taitteessa lehtien ideologinen jakolinja oli muuttunut: se ei enää
ollut kielitaistelu, vaan luokkakysymys. Molemmat pikku kuvaukset kertovat jotakin oman
aikansa viestinnästä, maailmasta ei kuitenkaan niin kauan sitten. 1900-luvulla
viestinnän alue on muuttunut radikaalisti useaan kertaan. Siihen ovat vaikuttaneet
erityisesti radio, televisio ja nyt viimeksi verkko, Internet sen osana. Viestinnän
ulottuvuus on kasvanut niin, että sitä voisi pitää liioitteluna, mutta
silti se ei osoita laantumisen merkkejä. Netistä on tullut niin perustava
viestinnän rakenne, että nykyhetkeä voisi kuvata elämäksi verkon
varassa. Miten tätä valtavaa kasvua pitäisi tulkita, onko se hyväksi
vai pahaksi? Ja kenen kannalta? Yritän arvioida tilannetta Raymond Williamsin 'pitkän vallankumouksen'
näkökulmasta. Hän kirjoitti tämän nimisen kirjan vuonna 1960.
Williams tarkoitti käsitteellä kehityskulkua, jossa ihmiset saavat oman
elämänsä edellytykset vähitellen hallintaansa. Pitkä vallankumous
tarkoittaa kehitystä ja muutoksia erityisesti demokratian, teollisuuden ja
kommunikaation alueilla. Demokraattinen vallankumous on poliittisesti tärkeä. Sen piirissä
konfliktit ovat selkeimmät. Samalla ne ovat kuitenkin myös monimutkaisia, koska
valta on niin olennaisesti läsnä niissä. Williamsin mielestä yhteiskunnan
tarkkailija ei voi olla huomaamatta yleistä pyrkimystä kohti suurempaa
itsehallintaa. Ihmisillä on tarve tehdä omat päätöksensä ja
olla luovuttamatta oikeuttaan millekään erityisryhmälle, kansallisuudelle tai
luokalle. Tämä pyrkimys on 1900-luvulla leimannut kansannousuja,
vapautusliikkeitä ja taistelua yleisestä äänioikeudesta. Tiedämme,
että myös vastustus on ollut voimakasta. Williamsin mukaan demokraattinen
vallankumous oli tuolloin vasta hyvin alkuvaiheessa. Teollinen vallankumous on kiinnostava taloudellisesti. Sen taustalla on valtava
tieteellinen kehitys ja ajatus luonnon perusteellisesta muokkaamisesta. Se on levinnyt
maailmalla nopeammin kuin olisi voitu ennakoida ja siksi myös sitä on vaikea
tulkita. Se on tavoitteena yleisesti hyväksytty, mutta toisaalta suurin osa maailmaa
on kaukana kehittyneiden maiden tilanteesta. Teollisen vallankumouksen suhde demokratiaan
ei Williamsin mielestä ole missään mielessä yksinkertainen, vaikka
teollinen kehitys onkin tarjonnut voimakkaan sysäyksen uudenlaisiin demokraattisiin
organisaatioihin. Vahva pyrkimys pääoman kasaamiseen ja työn osittamiseen
ja mittaamiseen on vaikeuttanut päätöksenteon hajauttamista. Vaikka
demokraattisen ja teollisen vallankumouksen vuorovaikutus on monimutkaista, sen
ymmärtämisen pitäisi Williamsin mukaan olla sosiaalisen ajattelumme
keskipisteessä. Myös teollinen vallankumous oli 1900-luvun puolivälissä
vielä varhaisessa vaiheessa. Hankalimmin tulkittava on Williamsin mielestä kolmas kehityskulku eli kulttuurin
vallankumous. Se tarkoittaa ennen kaikkea koulutuksen ja luku- ja kirjoitustaidon
laajentamista yleisiksi. Viestintä ja viestimet liittyvät siihen aivan
olennaisesti. Tärkeydessään prosessia voi verrata demokratian ja teollisuuden
kasvuun. Vaikka kehitystä on vastustettu avoimesti, tavoitteena koulutuksen ja
kulttuurin laajentaminen on kuitenkin virallisesti hyväksytty. Tämäkin
vallankumous oli Williamsin mukaan vielä varhaisessa vaiheessa. Samalla kun luku- ja
kirjoitustaito puuttuivat sadoilta miljoonilta, koulutus laajeni kehittyneissä maissa ja
viestintäteknologia kehittyi jatkuvasti. Williams totesi, että kaikkien kolmen
vallankumouksen kohdalla saavutukset olivat pieniä sen suhteen, mitä oli
edessä. Hän korosti myös, että näitä kehityskulkuja ei
pidä ajatella erillisiksi, sillä silloin käynnissä olevaa muutosta ei
ymmärretä kunnolla. Miksi Williams puhui nimenomaan vallankumouksesta? Hän ei sitä erikseen
selitä, mutta valinta voi olla perusteltu. Vallankumous ei ole tasainen muutos, vaan
syvä murros, jossa suhteet, toimintatavat ja instituutiot järjestyvät
uudelleen. Se voi myös kääntyä itseään vastaan ja johtaa
oikeuksien rajoittamiseen. Pitkä vallankumous siis tarkoittaa prosessia, jossa
sekä ihmiset että instituutiot muuttuvat ajan kuluessa perusteellisesti.
Toisaalta koko prosessin mittakaava on niin valtava, että sen ymmärtäminen
oli Williamsista lähes mahdotonta. Kuitenkaan ei ole muuta mahdollisuutta kuin
tavoitella kokonaisuutta, sillä vain siten voidaan kuvata aikakauden sosiaalista
luonnetta. Britannia 1960-luvun alussaMiltä brittiyhteiskunta näytti, kun Williams arvioi sitä pitkän
vallankumouksen näkökulmasta? Historialliset kuviot näyttivät
kohtuullisen selviltä. Teollinen vallankumous jatkui. Kulttuurin laajeneminen ja
viestinnän välineiden kehittäminen jatkuivat myös. Demokraattisen
vallankumouksen suhteen Britannia oli tuolloin puolustusasemissa, kun siirtomaiden kansat
pyrkivät vapautumaan. Sen sijaan kotimaassa otaksuttiin yleisesti, että
demokraattinen prosessi oli olennaisesti saatettu loppuun. Parlamentti ja paikallishallinto
toimivat vakaasti yleisen äänioikeuden pohjalta ja luokkajärjestelmä oli
murtumassa. Britannia näytti siis maalta, jolla oli suhteellisen varma tulevaisuus;
teollisesti kehittynyt, vakaasti demokraattinen ja tasaisesti nouseva koulutuksen ja
kulttuurin taso. Vaikka näkemyksellä oli oikeutuksensa, ajatus luonnostaan esiin
kasvavasta hyvästä yhteiskunnasta saattaa Williamsin mukaan olla poikkeuksellisen
harhaanjohtava. ModernisaatiokeskusteluPitkän vallankumouksen käsite on tässä ajassa hieman epämukava.
Se näyttää kertovan edistysuskosta ja modernisaation kypsymisestä kohti
hyvää päämäärää. Tieteellä on siinä vahva
auktoriteettiasema ja teollistuminen on lähinnä neutraali väline
päämäärän saavuttamiseen. Williams näyttää pahasti
sen modernisaatioajattelun edustajalta, josta viime vuosina on pontevasti irtaannuttu.
Modernisaatio, kehitys ja edistys ovat ideologinen kokonaisuus, jota akateemiset
tarkkailijat hyljeksivät, vaikka se itse asiassa on hyvinkin hengissä tuotannon
ja talouden maailmassa. Onko Williamsin pitkä vallankumous perinteinen
modernisaatiokuvaus? Vaikka teollisuuden kasvu on Williamsille ongelmattomampi kuin se on
meille tänään, ei hän näe muutosta mitenkään lineaariseksi
siirtymäksi. Sen sijaan hän asettaa tavoitteen, joka koskee ihmisten kykyä
paremmin hallita oman elämänsä perusehtoja. Tässä suhteessa
Williamsin kehys toimii edelleen, eikä ole mitään syytä olla
käyttämättä sitä. Vuosisadan lopun tilanneViime vuosikymmeninä modernisaationkeskustelu on ollut vilkasta. Tarkkailijat ovat
yleensä olleet yksimielisiä siitä, että on tapahtunut sellaisia
muutoksia, jotka pakottavat pohtimaan katkoksen ja murroksen käsitteitä. Ulrich
Beck ja Scott Lash toivat keskusteluun oman kuvauksensa, 'refleksiivisen modernisaation'. Beck ei tosin enää käytä tätä termiä, vaan jaottelee
moderniuden ensimmäiseen ja toiseen vaiheeseen. Tällä tavalla hän haluaa
erottautua ensinnäkin post-modernismista ja sen näkemyksestä modernin lopusta.
Toiseksi hän etääntyy niistä teorioista, jotka näkevät muutoksen
lineaarisena eriytymisprosessina ja yleisten kehityslakien toteutumisena. Kolmanneksi hän
haluaa korjata refleksiiviseen modernisaatioon liittyneitä
väärinkäsityksiä. Kyse ei ole tiedon ja reflektion merkityksen
vähittäisestä kasvusta, vaan rakenteellisesta murroksesta. Toisen modernin
teoria olettaa, että vuosituhannen vaihteessa kohdataan syvästi ambivalenttia
satunnaisuutta, monimutkaisuutta ja riskejä. Kiinnostavaa kyllä, Williamsin tavoin myös Beckillä on jokin, vaikkakin
täsmentämätön päämäärä. Kuvatessaan miten
maailman eri alueet kulkevat erilaisia teitä kohti eri tavoin käsitettyjä
modernisuuksia hän huomauttaa, että myös perille pääsyn (sic)
esteet ovat hyvin erilaisia. Kehityksellä on siis jokin suunta, mikä tarkoittaa
että satunnaisuudesta ja epävarmuudesta huolimatta emme
väistämättä ole kulkemassa kohti hajoamista. Riskeiksi
määritellyt realiteetit ovat sivilisaation luomia sivuvaikutuksia, eivät
suinkaan kohtalo. Beckin modernisaatiokehitykseen sisältyy nähtävästi
Williamsin tavoin myös mahdollisuus suurempaan itsehallintaan. Entä Lash? Hänelle refleksiivisen modernisaation käsite on tärkeä
siksi, että se avaa kuvaukseen uuden ulottuvuuden. Se rakentaa modernisaatiosta
prosessin, joka on tuloksiltaan avoin. Alun pitäen modernisaatio osoitti tietä
ilmaisunvapaudelle, demokratian rakentamiselle ja vapaiden markkinoiden taloudelle. Se
merkitsi vapautumista esimodernista järjestyksestä, mutta kääntyi lopulta
itseään vastaan. Refleksiivisellä modernisaatiolla Lash tähtää
sosiaaliseen muutokseen ja epävarmuuden vähentämiseen. Samalla hän
kuitenkin toteaa, että uudet epävarmuudet ja alistuksen muodot ovat myös
mahdollisia. Modernisaation teoria on Lashille hyvin vahva 'yksilöllistymisen' ohjelma. Hän
on kuitenkin kiinnostunut sen vastinparista eli yhteisöllisyydestä ja pyrkii
erityisesti valaisemaan sen paluun ongelmia. Yhteisö oli tärkeä myös
Williamsille. Jos emme kykene löytämään jotakin realistista
mieltä yhteisölle, emme hänen mielestään kykene
näkemään elämäntapaamme kokonaisuudeksi. KapitalismiTarkastelusta on tähän asti puuttunut yksi keskeinen elementti eli kapitalismi.
Kun Williams tarkasteli työn luonnetta ja sen sitomista rahaan, hän puhui
nimenomaan kapitalistisesta yhteiskunnasta. Williams piti kapitalismia teollisen prosessin
erityisenä ja väliaikaisena organisoimistapana. Hänen mielestään
sillä oli vahvasti meidän ajatteluamme sekoittava vaikutus. Kapitalismi samastaa
yhteiskunnan markkinoihin ja sen päämäärä on voiton saaminen, sen
sijaan että se kykenisi näkemään sosiaalisen toiminnan ja
hyödykkeiden käytön yleisemmin. Mitä kapitalismille kuului 1900-luvun puolivälissä? Sen sanottiin olevan
muuttumassa, mutta toisaalta sen edustamat ajatusmallit ja käyttäytymistavat olivat
Williamsin mukaan vahvempia kuin koskaan. Laajalle oli levinnyt näkemys 'myyvyyden'
etiikasta eli hyvää on se mikä myy. 'Kuluttamisesta' ja 'kuluttajasta'
puhuminen oli yleistynyt vahvasti. Williamsille kuluttaminen kuvaa taloudellisen toiminnan
tarkoitusta vain osittaisesti. Vaikka markkinat sinänsä ovat järkevä
paikka hyödykkeiden esiin tuomiselle, Williams muistuttaa, että me olimme
markkinoilla aikaisemmin asiakkaina, emme kuluttajina. Meistä on tullut kuluttajia,
koska kysyntää pitää synnyttää ja ohjata. Kuluttajuus on
tärkeää siksi, että teollisuus voisi varmistaa, että me kysymme
juuri sitä mitä se näkee soveliaaksi tarjota. Jos kuluttajan sijaan määrittelisimme itsemme käyttäjiksi, olisi
suhteemme maailmaan toisenlainen. Käytön käsite sisältää
paljon laajapohjaisempaa arviointia, sillä meidän on tiedettävä kuinka
ja mihin käytämme hyödykkeitä ja millä vaikutuksilla.
'Kuluttaja'-termistä seuraa myös se, että yksilömuotoisena se
estää meitä ajattelemasta taloudellisen toiminnan sosiaalista ulottuvuutta.
On koko joukko tärkeitä asioita, joita emme kuluta yksilöllisesti vaan
yhteisöllisesti. Mitä on tapahtunut verkon aikakaudellaWilliamsille yhteisö syntyy yhteisten merkitysten ja yhteisten viestinnän
välineiden varaan. Kommunikaatio on siis yhtä kuin yhteisön syntymisen
prosessi. Jos näin on, minkälaisen yhteisön medioitunut viestintä on luonut
meille? Kärjistetysti: Lähiyhteisöt ovat pieniä ja jotakuinkin hauraita,
emmekä tiedä yleisemmin toistemme elämästä muuten kuin julkisuuden
kautta. Median luoma laajempi yhteisö on etäinen ja median tuottama maailma
vaarallinen. Pari viikkoa sitten Helsingin Sanomat kertoi viranomaisten harjoittelevan
lento-onnettomuuden varalta. Sama lehti tarjosi mahdollisuuden varautua muutamaan muuhunkin
onnettomuuteen:
- tulvat ja rankkasateet Norjassa ja Ruotsissa
- väkivaltaiset kuolemat kotimaassa
- rasistinen väkivalta Saksassa
- ilmastonmuutos; Haagin kokous epäonnistui
- hullun lehmän tauti leviää Euroopassa
- ja viinakuolemat vastaavasti Venäjällä
- tahallista ympäristön saastuttamista, öljykalvo Kallavedellä
- tuhopolttoja Vallilassa
- työttömyyttä; Nokian Jalkine irtisanoi työntekijöitä
- ja lopulta myös pörssikurssit olivat laskussa (IT-yhtiöt)
Lashin mukaan todelliset, refleksiiviset yhteisöt löytyvät
ylipäätään hyvin rajatuilta kentiltä. Verkko on nyt mukana
synnyttämässä näitä yhteisöjä, mutta uudet
sosiaalisuuden muodot voivat olla hyvin ambivalentteja. Toisaalta on uusia solidaarisuuden
ilmauksia, toisaalta olemme Lashin sanoin joutuneet viime aikoina todistamaan tukahdutetun
'meidän' kostoa eli nationalismin, rasismin ja uusnatsismin julkisempaa esiintuloa.
Kun maailma avautuu ja kutistuu, verkon ja joukkoviestinnän
etäisyydettömässä tilassa syntyy uusia, vaikeasti arvioitavia konfliktien
lähteitä. Monet uusista ylikansallisista konflikteista johtuvat uusliberalistisesta
politiikasta ja niiden ratkaiseminen edellyttää uuden poliittisen subjektin
syntymää. Beckille se tarkoittaa maailmankansalaisten liikkeitä ja
puolueita. DemokratiaMitä on tapahtunut politiikassa ja demokratiassa? Jokainen uusi
viestintäväline aina puhelimesta radioon, televisioon ja verkkoon asti on otettu
vastaan suurin toivein demokratian laajenemisesta. On uskottu viestinten kykyyn luoda
keskusteleva yleisö ja synnyttää vuorovaikutusta päättäjien ja
kansalaisten välillä. Jokainen media on ajallaan asettunut paikoilleen ja
synnyttänyt omanlaisensa kulttuurisen ympäristön, mutta harvoin vastannut
välittömästi demokratiatoiveisiin. Ei myöskään verkko, vaikka
sillä sinänsä on oma suhteensa politiikkaan. Jos politiikalla tarkoitetaan
alhaaltapäin syntyvää ja sosiaaliseen muutokseen
tähtäävää toimintaa, on verkko sen kannalta merkittävä
ympäristö. Politiikalla ja sosiaalisella elämällä on
riippuvuussuhde eli ilman sosiaalisia suhteita ei politiikkaa synny. Tässä
verkolla on olennainen merkitys, sillä se rakentaa sosiaalista maailmaa uudelleen. Netissä on myös syntynyt poliittisia projekteja ja kansalaistoimintaa, jotka
ovat tehneet yhden asian selväksi. Kysymys on demokraattisen järjestelmän
muodosta ja erityisesti paikallisdemokratiasta. Nykyisissä menettelytavoissa ei ole
paikkaa verkossa syntyvälle toiminnalle eli järjestelmä ei kykene ottamaan
uusia aloitteita vastaan. Demokratiassamme ei ylipäätään ole
selvää paikkaa aktiiviselle paikallistason toimijalle. Se tarkoittaa demokratian
uudistamista kahdella tavalla: tarvitaan nettipohjaisen kansalaismielipiteen prosessoinnin
tapoja ja tarvitaan uusia hallinnon ja kansalaisten vuorovaikutuksen muotoja. Vaikka verkko tuo huiman sanomisen vapauden, ei kollektiivisen mielipiteen muodostamisen
ja argumentoinnin tapoja ole vielä juurikaan mietitty. Sekä liberalistinen
ajattelutapa että liberalistinen demokratian malli ovat perustaltaan
yksilökeskeisiä, mikä tarkoittaa että myös verkkoa ajatellaan
pääasiassa yksilöpohjaisesti. Paikallisdemokratia on kuitenkin olennaisesti
yhteisöllistä ja niin on oltava myös uusien ratkaisutapojenkin. Kokonaisuuden hamuaminenWilliams esittää vahvan synteesin vaatimuksen. Sama kokonaisuuden hamuamisen
tarve koskee myös verkkoa, sillä muuten sen ristiriitaisia ja samanaikaisia
vaikutustapoja on mahdoton ymmärtää. On yritettävä nähdä
rakenteiden ja toiminnan ulottuvuudet samalla kertaa. On yritettävä vastata
kysymykseen, mitä on elämä verkon varassa, kun netti ja kännykkä
yhdessä luovat tiheiden kytkentöjen yhteiskuntaa. Mitä Williamsin kehys kertoo?Onko pitkä vallankumous edennyt ja olemmeko saaneet elämämme
perusedellytykset paremmin hallintaamme? Miten arvioida demokratian, talouden ja kulttuurin
muutoksia? Beckin kuvaus maailman nykyisestä tilasta on ironinen. Sen mukaan
ensimmäisen modernin aikana pääoma, työ ja valtio rakentelivat
yhdessä vaikkakin erimielisinä hiekkakakkuja laatikolla, jota rajoittivat
kansallisvaltion puitteet. Nyt talouselämä on yhtäkkiä saanut lahjaksi
kaivinkoneen ja tyhjentää sillä koko hiekkalaatikkoa. Verkko, yhdessä
uusliberalistisen sääntelyn purkamisen ideologian kanssa, on tuo kaivinkone,
mielestäni. Asian voi myös sanoa näin: talouden ja teollisuuden merkitys on kasvanut
huomattavasti yhteiskunnan muiden alueiden esimerkiksi politiikan kustannuksella.
Toisaalta myös kulttuurin alue on vasta aika äsken itsenäistynyt muista
alueista, eikä tämän riippumattomuuden vaikutuksista ole vielä tarkkaa
kuvaa. Viestinnän merkitys on huimasti kasvanut, niin että Lash puhuu
yhteiskunnallisten rakenteiden lahoamisesta ja niiden korvautumisesta informaatio- ja
kommunikaatiorakenteilla. 1990-lukua voidaan itse asiassa kutsua talouden ja median
vuosikymmeneksi. Verkko on mukana kahdella tavalla modernin muuttumisessa. Se on talouden ja hallinnon
uusi organisoinnin perusta ja samalla se on sosiaalisen elämän ja viestinnän
uusi välittäjä. Automaation kautta verkko toteuttaa yhtä modernisaation
perustrendiä eli rationalisointia. Verkottunut talous tuo kansalaisten
elämään lisää epävarmuutta ja ahdinkoa; kaikki eivät voita
tässä pelissä. Kun yläluokka ja keskiluokka Lashin mukaan
löytävät paikkansa ja mahdollisuutensa verkossa, ei alaluokalle käy
yhtä hyvin. Yhteiskunnan kolmanneksen muodostama alaluokka jää verkon varaan
rakentuvan kansalaisyhteiskunnan ulkopuolelle ja muissakin suhteissa pääasiassa
passiiviseksi vastaanottajaksi. On toinen asia toimiiko alaluokan kategoria Suomessa, mutta
verkkoon liittyvä eriarvoistuminen on todellista, vähintään
tässä vaiheessa. Mitä kuuluu kapitalismille? Lash toteaa, että tämän päivän
maailmanjärjestys on kapitalistisempi kuin koskaan. Williams näki omana aikanaan,
miten suurta suostuttelevaa valtaa kuluttamisen mallilla oli, mutta hän arvioi silti
tendenssin kääntämisen olevan mahdollista. Williamsin toive ei ole toteutunut,
vaan suunta on enemmänkin vahvistunut ja syventynyt. Mikä on verkon ja kapitalismin
suhde? Verkko on kiinteästi mukana varallisuuden uudessa jaossa ja keskittymisessä.
Jos ajatellaan Graham Murdockin tavoin, varovaisesti tosin, että kapitalismilla on
ratkaisevampi merkitys kehityksessä kuin modernisaatiolla, voitaisiin samoin kenties
ajatella verkon suhteen. Tilanne saattaa näyttää karulta, mutta sen erottaa Williamsin ajoista se,
että netissä meillä on radikaalisti uusi julkisuus ja ennennäkemätön
sanomisen vapaus. Ehkä käyttäisimme sitä?
sinikka.sassi@helsinki.fi
|