Historiallisia Papereita 9:
Esitelmäsikermä vuodelta 2000
Skandaali elokuvassa
Jari Sedergren
ISSN 1456–8055
Esitelmä Historiallinen Yhdistys ry:n seminaarissa "Skandaali! –
kulttuurikiistat aikakautensa ilmentäjinä", torstaina 12. lokakuuta
2000, Helsinki.
* * *
Tieteellinen sormiharjoitelma tai alluusiokokoelma skandaali-termin ympärillä
näyttää avaavan monia teitä elokuvan ja skandaalin suhteiden
selvittelylle. Skandalon on kreikkaa ja tarkoittaa alunperin kompastuskiveä,
estettä. Nykysuomessa skandaalin sanotaan tarkoittavan häpeää
tuottavaa tapahtumaa tai tilannetta, mutta myös tilanteeseen liittyvää
yleistä paheksuntaa.
Yhdistämällä vanhaa ja uutta sekä sekoittamalla cocktailiin tuoretta
yhteiskuntatieteiden teoreettista kieltä, skandaalin voi sanoa merkitsevän
ensinnäkin julkista häpeällisyyden tilaa, jonka jokin konkreettinen
kompastuskivi, on aiheuttanut. Mutta skandaali merkitsee samalla tuota häpeällistä
tilaa paheksuvaa diskurssia, siis sellaista useimmiten eettistä ja moraalista diskurssia,
jonka tuo häpeällinen tila tuottaa.
Tuon kaltaista diskurssia voidaan varmasti nimittää arkikielisesti kiistaksi
tai vaikkapa kulttuurikahakaksi, kulttuurikiistaksi tai äärimmäisiin metaforiin
taipuvaisten ihmisten parissa jopa kulttuurisodaksi.
Julkisena häpeän tilana ja siihen liittyvänä eettisenä tai
moraalisena diskurssina skandaali avaa elokuvaan monia näkökulmia. Vaikka en
tässä pyri olemaan erityisen systemaattinen, ajattelin lähestyä elokuvan
skandaaleita elokuvatutkimukselle tyypillisellä tavalla kolmesta rakenteellisesta
näkökulmasta.
Kun elokuvasta puhuu, on ainakin jossakin mielessä puhuttava elokuvasta
katsojanäkökulmasta, käsiteltävä elokuvan sisältöä
eli ääntä, tekstejä ja kuvaa sekä tietenkin myös elokuvan
tuotantoa. Mistään näkökulmasta ei puutu skandaaleita, pieniä tai
suuria.
Aloittakaamme postmodernista katsojaminästä. Elokuvat ovat aina olleet monen
muun vaikutuksensa ohella tunneteknologiaa, tunteiden tuottamiseen
tähtäävää toimintaa. Tunteiden herättyä itsekontrolli voi
hyvinkin pettää. Elokuvateatterin tilassa katsoja voi kokea oman olemisensa
häpeällisenä, tuntea olevansa väärässä paikassa tai
toimivansa häpeällisen väärin. Toisin sanoen, katsoja voi aiheuttaa
monin eri tavoin skandaalin -- edes poliittiset provokaatiot, joihin julkisuus reagoi,
eivät ole poissuljettuja -- tai katsoja voi myös tuntea aiheuttavansa skandaalin,
tahtoen tai tahtomattaan. Jos joku on onnistunut näiltä tunteilta
välttymään, hän on varmaan pitänyt toisten käytöstä
häpeällisenä edes joskus. (Kurosawa: Köyhien pikajuna
-näyte).
Tällaisten kokemusten avulla -- jos vain katsojakokemuksesta kertovaa aineistoa
olisi ylipäätään enemmän saatavilla -- voitaisiin esimerkiksi
historiantutkimuksessa käsitellä ihmisten eskatologisia tuntemuksia kuten
uskomuksia, toiveita, pelkoja, toisin sanoen aineksia, joiden avulla esimerkiksi sosiaalista
muutosta voitaisiin tarkastella muutenkin kuin aina tärkeän tiedon ja epistemologian
eli tiedon perusteiden kautta. Siinä mielessä elokuvakokemukset ja elokuvat itse
vertautuvat sellaisiin historiantutkimuksessa käyttökelpoisiin materiaaleihin kuin
kirjeisiin ja esimerkiksi fiktiivisiin romaaneihin.
Yleisemminkin elokuvien katsomiseen ja elokuvakokemukseen kohdistunut historiallinen
tarkastelu on osoittanut elokuvan olevan muutakin kuin "ennen muuta katsojia nojatuolissa",
kuten Alfred Hitchcock nykyään yleisesti hyväksytyn näkökannan
ilmaisi. Varhaisena vuosikymmeninä elokuvakokemus näyttää olleen
paremminkin kollektiivinen kuin yksilöllinen kokemus, se oli sosiaalinen tapahtuma,
jossa katsojat olivat aktiivisia myös toisiin katsojiin päin, katsomossa
seurusteltiin, kommentoitiin ja reagoitiin valkokankaan tapahtumiin.
Katsoja ei suinkaan ole ollut aina toimeton nojatuolinsa yksinäisyydessä,
paheksumassa naapurien kuiskauksia ja arvioimassa mielestään vääriä
reagointeja kuten räväkkää pelon peittävää naurua kaikkein
raaimmissa väkivaltakohtauksissa sekä häiriintymässä karamellipaperin
rapinasta ja satunnaisesta alkoholin ja suklaan tuoksuista.
Eri tyyppistä häpeän tilanteita kokemuksina ja
elämyksinä voimme aavistella myös elokuvateattereiden ulkopuolella.
Jos jokin niin häpeän ja seksuaalisuuden yhdistelmä on ilmiselvä koko
elokuvan skandaalihistorian ajan. Ajatelkaamme vain vaivihkaa pornoteatteriin trenchcoatin
liepeet pystyssä livahtavia julkisuutta karttavia miehiä tai kohtaamme sellaista
julkisuuteen pyrkivää joukkoa, kuten raivokkaasti iskulauseita huutavia ja
kylttejään heristeleviä naisia vastustamassa naisten
hyväksikäyttöä seksiteollisuudessa. Ne eivät ole ulkona
myöskään julkisen sanan käsityksestä elokuvan ja skandaalin
diskursseista.
Määrällisesti tarkastellen nykyajan skandaalina voi pitää
sitä, että yksin Yhdysvalloissa valmistetaan vuosittain yli 8000 pitkää
pornoelokuvaa. Sen rinnalla 400 pitkää näytelmäelokuvaa tuossa yhdessä
elokuvan suurvallassa tuntuu varsin vähäiseltä. Elokuvan historian ainaisena
sivujuonteena toimiva sensuuri-instituutio ei tällaista epäsuhtaa ratkaise, vaikkei
nykyisenä kontrollin aikakautena tietynlaista sensuuria sinänsä pidetä
epätoivottavana, vaan nykyisenä Internetin aikakautena paluu kantilaiseen
itsehillintään tai porvarillisten perhearvojen kontrolliin näyttäisi
olevan käsillä.
Toinen nykypäivän skandaali on se, että elokuvan historian ja
nykypäivän tilan tarkastelu on julkisuudessa niin kapeaa ja ahdasta. Mitä me
tiedämme elokuvan todellisen suurvallasta, tuhannen vuosittaisen elokuvan Intiasta ja
sen elokuvasta? Tai tiesittekö, että 1930-luvulla Indonesiassa tehtiin enemmän
elokuvia vuosittain kuin Englannissa? Miten tunnustetut elokuvahistoriat sen noteeraavat? Sen
sijaan kansalliseen ja siitä juonnettuun kansainvälisyyteen pitäytyviä
elokuvahistorioita, kansallisia filmografioita ja muita kansallisia arvoja korostavia --
elokuvaa pidetään kansallisen muistin aarrearkkuna -- näkemyksiä kyllä
riittää. Kuitenkin elokuva on ollut jo sata vuotta aidosti kansainvälinen,
monopoliyrityksistä huolimatta melkomoisen globaali ilmiö tarkasteltiinpa sitä
sitten tekijöiden, esittäjien tai tuottamisen ja levittämisen
näkökulmista.
Tuo Kurosawan elokuva otti huomion keskipisteeseen japanilaisen yhteiskunnan skandaalimaiset
olosuhteet, ja kohdisti elokuvalle tyypillisesti tarkastelunsa ihmisiin, jotka tässä
tapauksessa viettivät koko elämänsä slummissa. Kurosawan aihetta on
pidettävä yhteiskuntakriittisenä, ja hän käsittelee aihettaan tavalla,
joka tuo katsojien tietoisuuteen ihmisten skandaalimaiset elinolosuhteet, vaikka
käsitteleekin itse ihmisiä, poikkeuksellisiakin ihmisiä, empaattisesti.
Kurosawa ei ole ilmiselvässä yhteiskuntakriittisyydessään harvinainen
elokuvantekijä. Varsin monilla elokuvilla on selvästi taipumus olla muutakin kuin
mitä perinteinen taidekäsitys pitää sisällään.
Perinteisen taidekäsityksen mukaan taide -- jota tutkitaan tällöin
nimenomaan ja vain esteettisenä objektina -- kommunikoi itsenäisesti yhteiskuntansa
kanssa, tavoitteenaan taiteen sisäinen autonomia. Elokuvissa on tietenkin vaikea kuvata
olemista "yhteiskunnan ulkopuolella", mutta yrityksiä on toki tehty. Eräs
selvimmistä symboleista on aina ollut sirkus. Sirkus on ollut maailma, jossa skandaalit
ovat arkipäivää, mutta jolla on yhtymäkohtansa sekä taiteeseen
että yhteiskuntaan. Ennen muuta sirkus tarjoaa maailman, jossa realismi ja ei-realismi
kohtaavat, ja siinähän sirkus muistuttaa suuresti elokuvaa itseään.
Sirkuselokuvien erikoisuus havaittiin varsin usein myös sensuurissa, joka herkistyi
varsin usein niiden yhteiskuntavaarallisuudesta. (Katsotaan Freaks.)
Yhteiskuntatieteellisessä keskustelussa taidetta ei ehkä ennen postmodernin
taiteen ideaaleja -- viittaan tässä esimerkiksi Zygmunt Baumaniin -- pidetty
minään autonomisena saarekkeena. Päinvastoin, varsin varhain kulttuuria
alettiin jakaa korkeaan ja matalaan, taidetta elitistiseen ja populaariin. Tämä
on myös monen kulttuurikiistan perimmäinen jakolinja, ei vähiten elokuvaa
koskevan kiistelyn. Suomessa esimerkkejä on se 1920-luvulla alkanut ja siitä
lähtien kansallisen elokuvan käsitteeseen kytketty pyrkimys nostaa elokuva
taiteeksi muiden kansallisesti arvostettujen taiteiden ja tietenkin samalla kansallisesti
verovaroin tuettujen taiteiden rinnalle.
Keinona elokuvateollisuus näki tässä samastumisen nationalistisiin
arvoihin, joita näytelmän kontrollia ja rajoja tutkinut Erkki Sevänen on
kutsunut valkoisen Suomen arvoiksi. Erityisen suosittu keino oli kansalliskirjallisuuden
filmaaminen suurelokuviksi. Vaikka elokuvayhtiöiden johdossa ja käsikirjoittajina
oli arvostettuja kirjailijoita -- esimerkiksi V. A. Koskenniemi, Mika Waltari ja Maila
Talvio -- kulttuurieliitti vierasti elokuvia ja piti, kuten Hannu Salmi on todennut,
skandaalina ja pyhäinhäväistyksenä jo sitä mahdollisuutta että
Kalevala filmatisoitaisiin 1930-luvulla. Tämä matalan ja korkean
kulttuurin ristiriita toistui Suomessa, kun suuret elokuvayhtiöt hakivat
yleisömenestystä kevyillä, tietoisesti korkeakulttuuria vastaan asetetuilla
rillumarei-elokuvilla 1950-luvulla. (Siitä voitte lukea enemmän Matti Peltosen
Suomen Historialliselle Seuralle toimittamasta teoksesta Rillumarei ja valistus.
Kulttuurikahakoita 1950-luvun Suomessa.)
Näkemys siitä, että elokuva kuului matalakulttuurin ei ollut harvinainen.
Mielikuvissa ja esimerkiksi Charlie Chaplinin henkilön kautta elokuva yhdistyy
selvästi sirkuksen, markkinoiden, tanssihallien, kabareiden varieteen ja muiden
maksullisten hyvin moraalisesti epäilyttävään ja vaaralliseenkin
elokuvaan.
Silti eliitit olivat aluksi kiinnostuneita elokuvista: paikallishistoriallinen tutkimus
elokuvasta Turussa korostaa, että elokuvia esitettiin "kaupungin parhaimmissa ja
komeimmissa tiloissa, joissa tavallisimmin pidettiin arvostettuja juhlia, konsertteja ja
teatteriesityksiä".
Mutta rajanvetoa voidaan tehdä myös toisin päin. Alempi keskiluokka ja
työpaikkansa vakiinnuttaneet palkkatyöläiset saattoivat hyvinkin tuntea
aikansa korkeakulttuuria hyvin. Jo viime vuosisadan alussa klassikkoromaanien
kansanpainokset möivät hyvin, oopperalaulajat, näytelmät ja muut
aikansa kulttuuri-instituutiot kukoistivat. Matalan ja korkean välistä eroa ei
kannata liioitella, mutta se on syytä pitää mielessä, että
taiteeseen ja kulttuuriin kytkeytyi monin eri tavoin sekä yksilöllisiä
että kollektiivisia toimia. Taideteoria ja elokuvateoria ei sen sijaan harpannut
eteenpäin ennen 1920-lukua. Siitä lähtein elokuvateoria oli elimellinen osa
marxilaissävytteistä yhteiskuntakritiikkiä, joka tarkasteli elokuvaa ja sen
vaikutusta massayhteiskunnassa. Myös poliittinen jako marxilaisiin ja nationalistisiin
ajattelutapoihin oli selvä myös jos asiaa katsoo esimerkiksi sensuurin
näkökulmasta.
Kulttuurihistoriallinen lähtökohta elokuvan skandaaleille oli nykymittapuulla
katsottuna vaatimaton. Viktoriaanisen moraalin aikakaudella skandaaliksi riitti
valkokankaalle heijastettu suudelma, josta tuli kulttuurikiistan myötä reaalinen
ja julkinen, sillä mikään sensuuri ei ole tarpeeksi vahva
kieltämään saatikka hävittämään symbolista.
1920-luvulla, Fatty Arbucklen tapauksen myötä -- Arbucklen orgiabileistä
löytyi vuonna 1921 seksuaalisesti raa'asti pahoinpidelty nainen joka myös kuoli
pahoinpitelyynsä -- elokuvan tähti-instituutio, skandaalit ja sensuurivaatimukset
rakentuivat symbioosiksi. Arbuckle todettiin myöhemmin oikeudessa syyttömäksi,
mutta moraalisesti hänet oli tuomittu ja leimattu loppuiäkseen, mitä osoittaa
sekin, että tapausta käsitellään yhä dokumenttielokuvissa ja
elokuvan historiateoksissa varsin yksityiskohtaisesti. Leimaamisen ja moralisoinnin vaara on
yhä olemassa: kuka tahansa voi joutua kiusaamisen kohteeksi loppuelämäkseen
jonkin julkisen esiintymisen vuoksi.
Fatty Arbucklen tapaus oli sysäys amerikkalaisen elokuvateollisuuden
itsesensuurielimen, ns. Hayesin toimiston, perustamiseen. Elokuvien sensuurielin, ns. Creelin
toimisto, oli toki ollut olemassa aiemminkin, ensimmäisen maailmansodan sotasensuurina,
mutta se oli lakkautettu pian sodan jälkeen. Nyt erityisesti kirkon piirissä
toiminut kansalaisjärjestötoiminta pakotti elokuvateollisuuden
järjestämään itsesensuurin, ehkä ennen kuin painostus olisi johtanut
valtiollisiin instituutioihin. Yhdysvaltain sensuurijärjestelmä toimii nykyisin
oikeustapausperiaatteella liittovaltiotasolla. Euroopassa sensuurijärjestelmiä on
lievennetty, esimerkiksi uusi laki Suomessa sallii elokuvien sensuurin vain lasten
suojelemiseksi: siinä mielessä 1910-luvun keskustelu on palannut taas
ajankohtaiseksi aiheeksi kuten Markku Nenosen väitöskirja elokuvasensuurin
varhaisvaiheista osoittaa.
Elokuvaa koskeva ajatus sensuurista oli syntynyt jo 1800-luvun lopun kulttuurikiistoissa,
uskonnollisten näytelmien sensuroinnista kiistellessä. Tietysti eliitin huoleen
oli syytäkin. Elokuvatekijöillä oli vahva ajatus taiteen radikaalista
tehtävästä, jonka marxilaisteoreetikot mieluusti allekirjoittivat. Lyhyesti
sanottuna, elokuvan piti likvidoida kulttuurin perinnearvot. Ranskalainen elokuvaohjaaja Abel
Gance sanoi 1927:
"Shakespeare, Rembrandt, Beethoven tulevat filmatuiksi -- kaikki legendat,
kaikki mytologiat ja myytit, kaikki uskontojen perustajat ja jopa kaikki uskonnot odottavat
uudelleensyntymistä filmattuina, sankarien tungeksiessa ja porteilla".
Tätä likvidointia edisti elokuvan kaupallisuus, joka oli kasvanut 1910-luvun
tähtijärjestelmän ja Hollywoodin ja Wall Streetin rahoittajien liiton
myötä valtaviin mittasuhteisiin. Elokuva oli hyvää bisnestä,
varsinkin kun ensimmäinen maailmansota tuhosi eurooppalaisten vahvimmat asemat.
Kulttuurinen merkitys oli siinä, että kaupallisen kulttuurin edustajat saattoivat
nyt hyödyntää niitä aihepiirejä, jotka olivat aiemmin vastustaneet
kapitalistista taloutta ja modernia kulttuuria.
Erityisen voimakasta elokuvien vastustus oli kirkollisissa piireissä: selvän
jumalanpilkan lisäksi elokuva oli ensin "rikoksen koulu" nuorisolle, joka on aina
vaarassa turmeltua ja sitten siveettömyyden lähde. Siveettömyys ja
sitä vähän luokkakantaisempi moraalikäsite säädyllisyys,
eettisesti väärät toimintatavat kuten rikokset ja
väkivalta eli sensuurin kielellä raaistavuus olivat elokuvien
jokapäiväisiä aiheita, ja siten kritikoitavissa. Kun tähän
lisää elokuvan yhteiskuntavaarallisuuden poliittisessa mielessä, olemmekin
voineet kartoittaa elokuvan skandaalimaisuuden ydinalueet. Ne voidaan lukea helposti ulos
myös vuonna 1935 voimaan tulleesta, äärimmäisen yksityiskohtaisesta
elokuvasensuurisäännöstöstä, joka oli voimassa vuoteen 1946
saakka.
(Östlingin dokumentteja.) Olen varannut tähän näytteitä Tom
Östlingin dokumenttielokuvasta Rovioiden ritarit suomalaisesta
elokuvasensuurista vuosilta 1930-luvulta 1960-luvulle. Uskoakseni se voi toimia
johdantona professori Armisen esitykselle.
jari.sedergren@sea.fi
|