|
Historiallisia Papereita 10:
Maailmankulttuurit
Oswald Spengler ja suuret kulttuurikaudet
Marja Jalava
ISSN 1456–8055
Esitelmä Historiallisen Yhdistyksen seminaarissa 19.4.2001, Tieteiden talo, sali 401.
Oswald Spenglerin (s.1880) nimi lienee kaikille tuttu. Erityisesti hän on tullut tunnetuksi vuosina
1918 ja 1922 ilmestyneestä pääteoksestaan Der Untergang des Abendlandes, joka on suomennettu
nimellä Länsimaiden perikato.
Spenglerin elämänvaiheista on tässä yhteydessä kiinnostavaa mainita hänen monipuolinen
koulutustaustansa. Spengler oli opiskellut vuosisadan vaihteessa ensin matematiikkaa ja fysiikkaa
sekä kasvi- ja eläintieteitä, minkä jälkeen hän vaihtoi filosofiaan. Väitöskirjansa Spengler teki
vuonna 1903 Herakleitoksesta. Vuonna 1910 Spengler muutti Müncheniin ja ryhtyi
kokopäivätoimiseksi ajattelijaksi. Samalla hän perehtyi taidehistoriaan ja historiaan sekä tutustui
politiikkaan. Vuonna 1911 tapahtui Spenglerin suuri "kulttuurihistoriallinen herääminen": hän
vakuuttui siitä, että länsimainen kulttuuri oli sitä edeltäneiden korkeakulttuurien tavoin tuhon
partaalla.
Lähes koko 1910-luvun Spengler kirjoitti Länsimaiden perikatoa taloudellisesti erittäin vaikeissa
oloissa. Tilanne kuitenkin parani teoksen ilmestyttyä, sillä siitä tuli välittömästi sensaatio ja
myyntimenestys, josta julkaistiin satoja artikkeleja ja arvosteluja. Spengler kiersi myös ympäri
Eurooppaa luennoimassa; Suomessakin hän puhui vuonna 1924 Turussa ja Helsingissä täysille
saleille. Keskeisenä syynä suosioon oli Saksan samanaikainen sotilaallinen tappio ensimmäisessä
maailmansodassa, mikä antoi "perikadolle" välittömän, joskin Spenglerin tarkoitusperistä
poikkeavan merkityksen. Spenglerille itselleen maailmansota oli vain yksi "historiallisen
käännekohdan tyyppi" siinä "korkeamman ihmisyyden historian salaisuudessa", jonka selvittämisen
hän oli asettanut teoksensa tehtäväksi.
Weimarin Saksan poliittisissa kiistoissa Spengler tuki konservatiiveja. Kansallissosialismia hän piti
"epäsaksalaisena", "epäfaustisena" ja "latteana kuin siperialainen aro". Valtaan päästyään
kansallissosialistit asettivat Spenglerin boikottiin, ja hän kuoli hiljaisuudessa vuonna 1936.
* * *
Millainen sitten on peruspiirteiltään Spenglerin näkemys suurista kulttuurikausista ja yleisesti ottaen
koko maailmanhistoriasta? Spenglerin historianfilosofian lähtökohtana on näkemys kulttuureista
tietystä äitimaisemasta syntyneinä, kestoltaan rajallisina, elävinä ja sielullisina organismeina, jotka
kukin vuorollaan kukoistavat, kypsyvät, lakastuvat ja kuolevat. Kulttuurin vaiheita hän vertaa
yksityisen ihmisen ikäkausiin: jokainen kokee lapsuuden, nuoruuden, miehuuden ja vanhuuden -
"syntymään kuuluu kuolema". Tätä välttämätöntä kohtaloa ja päätöstä Spengler kutsuu
sivilisaatioksi. Kun kulttuuri on "sielullisuuden elävä ruumis", on sivilisaatio "elämää kuolleena".
Tällaisena "kulttuurin kuolleena muumionakin" sivilisaatio saattaa toki säilyä vielä vuosisatoja, jopa
vuosituhansiakin kuten Kiina tai Intia todistavat, mutta elämä on sen osalta peruuttamattomasti ohi.
Se ei luo Spenglerin mukaan enää mitään uutta vaan ainoastaan toistaa vanhaa.
Ennen omaa, jo sivilisaatiovaiheeseen ehtinyttä länsieurooppalaista eli "faustista" kulttuuria tällaisia
maailmanhistorian itsenäisiä yksikköjä ovat Spenglerin mukaan olleet egyptiläinen kulttuuri,
babylonialainen kulttuuri, intialainen kulttuuri, kiinalainen kulttuuri, arabialainen eli maaginen
kulttuuri, meksikolainen kulttuuri sekä antiikki eli apolloninen kulttuuri. 2000-luvun Spengler
ennustaa kuuluvan venäläiselle, Johanneksen evankeliumin ja Dostojevskin romaanien kristinuskoon
perustuvalle uudelle korkeakulttuurille.
* * *
Spengler ei ole kiinnostunut ns. tapahtumahistoriasta. Olennaista hänelle ei ole se, mitä historian
konkreettiset tosiasiat ovat sinänsä jonkin ajan ilmentyminä, vaan kyse on siitä, mitä ne
ilmentymismuodoissaan merkitsevät ja mihin ne viittaavat. Jos ymmärrämme, että kaikki
korkeakulttuurit käyvät läpi saman elämänkaaren, tosiasiat saavat vertauskuvallisen, suorastaan
metafyysisen luonteen. Spengler esittää, että eri korkeakulttuurien välillä vallitsee morfologinen
sukulaisuus: tietyt muodostukset esiintyvät aina kehityksen samoissa, määrätyissä vaiheissa. Mitään
"Euroopan erityistietä" koskevia pohdintoja Spengler ei siis pidä relevantteina, vaan hänen
perspektiivistään katsoen esimerkiksi Egyptin pyramidit ja goottilaiset tuomiokirkot, antiikin
plastiikka ja barokin urkumusiikki tai Aleksanteri Suuri ja Napoleon ovat analogisia,
"samanaikaisia" ilmiöitä. Spengler toteaakin, että länsimaisen "faustisen viisauden viimeinen päätös
- joskin sen viimeisinä hetkinä - on koko tietämisen sulautuminen morfologisten sukulaisuuksien
suunnattomaksi systeemiksi" - siis Spenglerin oma historianfilosofia.
* * *
Spengler itse uskoo keksineensä täysin mullistavan tutkimusmetodin, jota hän kuvaa
"kopernikaaniseksi keksinnöksi historian piirissä". Sen perusajatus kulttuurien ja valtioiden elämästä
kasvun, kukoistuksen ja kuihtumisen syklisenä kiertokulkuna ei ole sinällään ainutlaatuinen.
Eurooppalaisen kulttuurialueen ulkopuolella idea tavataan niin vanhoissa intialaisissa kuin
arabialaisissakin lähteissä (Ibn Khaldûn (1332-1406). Länsimaissa sitä on kehitellyt mm.
Giambattista Vico (1668-1744), jonka mukaan jokainen kulttuuri aina päättyy jumalien, sankarien ja
humaniteetin kehitysvaiheet ohitettuaan uuteen barbarismiin ja samalla uuden syklin alkuun.
Suomessakin organismiajattelu ja siihen liittynyt syklinen visio tunnettiin viimeistään vuonna 1821,
jolloin ns. Turun romantiikkaa edustanut A.I. Arwidsson esitteli sitä Åbo Morgonbladin lukijoille.
Spenglerin varsinaiset esikuvat löytyvät romantiikasta, saksalaisesta filosofiasta ja kirjallisuudesta.
Hän itse nostaa muiden ylitse erityisesti Goethen ja Nietzschen, joita hänen on omien sanojensa
mukaan "kiittäminen kaikesta -- Goethelta on peräisin metodi, Nietzscheltä kysymysten asettelu".
* * *
Vaikka Spengler historianfilosofina onkin ennen kaikkea 1800-luvun kasvatti, hän ennakoi
kiinnostavalla tavalla niitä historiantutkimuksen objektiivisuutta ja todellisuussuhdetta koskevia
kysymyksiä, jotka ns. ammattihistorioitsijoiden keskuudessa ovat varsinaisesti aktualisoituneet vasta
1960-luvulta alkaen. Spenglerin mukaan länsimaiselta filosofilta ja historioitsijalta "puuttuu juuri se,
mikä häneltä ei saisi puuttua: näkemys tulosten historiallis-relatiivisesta luonteesta". Spengler itse
pyrkii tekemään oikeutta menneisyyden ja vieraiden kulttuurien erilaisuudelle, niiden aidolle
toiseudelle. Hän vaatii irrottautumista maailmanhistorian selittämisestä lineaarisena prosessina, jossa
esim. "järjen herruus", "mahdollisimman monien onni" tai "kansojen vapaus" asetetaan edellisten
vuosituhansien ehdottomaksi mittapuuksi, ja "näistä ilmiöistä todistetaan sitten, etteivät ne ole
käsittäneet oikeata tai saavuttaneet sitä, koska ne todellisuudessa tahtoivat jotakin muuta kuin me".
Spengler on myös tietoinen vääristymistä, joita seuraa vieraan kulttuurin tarkastelusta oman
kulttuurimme käsitteiden ja aikakäsitysten läpi. Tämä koskee myös Spenglerin omaa esitystä, joka
tekijänsä mukaan on "vain länsimaisen sielun ilmausta ja heijastusta, vieläpä pelkästään sen
nykyisessä sivilisoituneessa vaiheessa".
Mutta samalla Spengler kuitenkin vaatii omalle esitykselleen absoluuttista totuusarvoa juuri sen
relatiivisuuteen ja historiallisuuteen vedoten. "Ikuisia totuuksia" on nimittäin hänelle sittenkin
olemassa siinä rajallisessa mielessä, että ne pitävät paikkansa "juuri nyt", sellaisena kuin ajattelija ne
löytää itsestään oman maailmansa kuvana. Ratkaisevaa on Spenglerin mukaan se, puhuuko "itse ajan
sielu" ajattelijan teoksista ja intuitioista. Tästä näkökulmasta Spenglerin oma "kauttaaltaan
historiallinen länsimainen skeptisismi" osoittautuukin koko "loppuaan kohti kallistuvan
sielullisuutemme symboliksi". Tässä "lopun aikojen" visiossa objektiivisuuden ja subjektiivisuuden
jännite laukeaa, sillä viime kädessä Spengler julistaa nimittävänsä "todeksi" vain sitä, mikä on totta
hänelle itselleen ja - kuten hän uskoo - "myös tulevien aikojen suurille hengille". Kuin huomaamatta
myös toiseudelle löytyy ns. "lopullinen ratkaisu", sillä pohjimmiltaan Toinen sulautuu
maailmanhistorian morfologian metafyysisiksi analogioiksi - osaksi Saman "universaalista
symboliikkaa".
* * *
Spenglerin maailmankuvaa hallitsee saksalaisessa ajattelutraditiossa usein esiintyvä kohtaloaate,
joka on kiinteässä yhteydessä Spenglerin teoriaan alkusymboleista. Monien romantikkojen tavoin
Spengler haluaa tavoittaa kullekin korkeakulttuurille ja sen piirissä eläneille yksittäisille
ihmissieluille yhteisen näkymättömän perustan (Grund), jonka hän olettaa paljastuvan täysin vain
tunneperäiselle, intuitiiviselle etsinnälle. Pohjimmiltaan on Spenglerin mukaan salaisuus, miksi jokin
kulttuuri yhtäkkiä syntyy äitimaisemastaan ja valitsee itselleen tietyn alkusymbolin tapahtumassa,
jossa sen sielu äkillisesti käsittää itsensä, etäisyyden ja ajan. "Se alkaa joka kerta kuin huuto.
Arkuuden ja torjunnan ahdistava tunne muuttuu äkkiä puhtaaksi ja hehkuvaksi heräämiseksi, joka
käsittää ja oivaltaa yhdellä katseella valomaailman koko syvyyden kohoamalla äitimaasta täysin
kasvin tavoin kukoistukseen." "Ajan valittujen henkien läpi" käy "ikään kuin suuri liekki", joka
yhtäkkiä paljastaa heille "näkymättömän metafyysisessä kirkastuksessa".
Vaikka alkusymboli on salaisuus ja mysteeri, sielun herättyä tästä perustasta tulee kuitenkin sen
"kohtalo", sillä alkusymboli määrää kulttuurille sen koko suunnan ja muotokielen. "Se vaikuttaa
jokaisen ihmisen, yhteisön, ajanjakson ja käännekohdan muototunteessa ja sanelee niille kaikkien
elämänilmausten tyylin". Seuraavasta kaaviosta käy ilmi, miten alkusymboli Spenglerin mukaan
määrää kunkin korkeakulttuurin muotomaailman. Keskityn antiikin eli apollonisen ja faustisen eli
länsimaisen kulttuurin vertaamiseen, sillä näiden kulttuurien eri piirteiden vertailun Spengler itse on
vienyt pisimmälle, kun taas muut korkeakulttuurit jäävät hajanaisempien viittausten varaan.
Taulukko 1. Alkusymboli kulttuurin muotomaailman määrääjänä.
|
APOLLONINEN
KULTTUURI
(=antiikki) |
FAUSTINEN KULTTUURI
(= länsimaat n. v. 1000 jälk.) |
Alkusymboli |
Läheinen, tarkoin rajoittunut,
itseensä sulkeutunut kappale |
Ääretön avaruus syvyyteen
suuntautuvine kolmansine
dimensioineen |
Aikakäsitys |
Puhdas nykyisyys, maailma ei
"tule" vaan "on" |
Tunne omasta elämästä osana
yli vuosituhansien ulottuvaa
elämänkulkua |
Historiakäsitys |
Vain läsnäoleva on merkittävää |
Vasta ikä, menneisyys 'aateloi'
kaiken |
Jumalakäsitys |
Tiettyyn seutuun liittyvä
jumaluus, lukuisat yksityiskultit |
Yksi, ääretön, kaikkialla
läsnäoleva Jumala |
Luontokäsitys ja
luonnontiede |
Kappaleiden statiikka ja
läheisyyden fysiikka;
peruskäsitteitä aine ja muoto |
Rajattoman avaruuden
dynamiikka ja etäisyyden
fysiikka; peruskäsitteitä voima
ja massa, kausaliteetti |
Matematiikka |
Positiiviset kokonaisluvut;
suora = mitattava reuna |
Päättymättömät desimaali-kehitelmät ja funktiot;
suora = rajaton pistejatkumo |
Talous ja raha |
Metalliraha, raha kappaleena |
Abstrakti, funktionaalinen
voima |
Moraali |
Asennemoraali, joka on
tahdosta vapaa; sen muotona
"hyvä neuvo" |
Tahtomoraali, eettinen
monoteismi ja vallanhalu; sen
muotona imperatiivi "sinun
täytyy" |
Arkkitehtuuri |
Temppeli, muodossa lepäävä
selvärajainen kappale |
Goottilaisen tuomiokirkon
sisätila, pyrkimys ylöspäin ja
etäisyyteen |
Kuvataide |
Kuvanveisto, ikuiset ja yleiset
"tyypit" |
Maalaustaide, yksilölliset
muotokuvat, perspektiivi |
Kirjallisuus |
Draama passiivisuuden
maksimina, päähenkilö
tahdottomasti kärsivä sankari,
kuorolyriikka |
Tragedia aktiivisuuden
maksimina, päähenkilö tahtova
ja murtuva tekijä, yksilölyriikka |
Populariteetti |
Jokainen kansalainen omistaa
kulttuurinsa; ei syvän ja lattean
eroa; "syvältä pinnallinen"
(- Nietzsche) |
Eksklusiivinen, joukkoja
syrjivä, pois sulkeva; populääri = lattea;
asiantuntijan ja maallikon väl.
polariteetti ja distanssi |
Vanhuusvaihe |
Aristoteles |
Voltaire
|
Sielullinen sammuminen
|
Stoalaisuus |
Sosialismi |
Sivilisaatiopolitiikka |
Retoriikka |
Journalismi ja massatiedotus
|
(Lähde: Oswald Spengler, Länsimaiden perikato, Maailmanhistorian morfologian ääriviivoja,
Lyhennetty laitos, 2. korjattu painos, suomentanut Yrjö Massa. WSOY: Juva, 1996.)
* * *
Aidon alkusymbolista määräytyvän morfologisen kehityksen ohella on myös historiallisia
pseudomorfooseja. Tällä mineralogiasta lainaamallaan käsitteellä Spengler tarkoittaa tapauksia,
joissa "vieras vanha kulttuuri lepää niin voimakkaasti uuden kotoisen kulttuurin maaperällä, ettei
tämä pysty hengittämään eikä pääse puhtaiden omien ilmaisumuotojensa kehittämiseen tai edes
itsetietoisuutensa täyteen kukoistukseen".
Paradigmaattinen tapaus pseudomorfoosista on 1900-luvun alun Venäjä, jonka päällä Eurooppa
"makaa". Venäjän pseudomorfoosista voidaan Spenglerin mukaan syyttää ennen kaikkea Pietari
Suurta, joka Pietarin kaupungin perustaessaan samalla pakotti primitiivisen venäläisen sielun sille
täysin vieraiden muotojen kahleisiin. "Kansa, jonka oli määrä elää vielä sukupolvia historiattomana,
pakotettiin keinotekoiseen ja epäaitoon historiaan, jonka henkeä alkuperäinen aito venäläisyys ei
ollenkaan voinut tajuta." Alkuperäisen talonpoikaisuuden kaupungittomaan maahan pesiytyivät
"paiseiden tavoin vieraan tyylin kaupungit" ja niiden levittämä valistus, sosiaalietiikka ja
materialismi.
Pietarilaisuuden suuri puhemies on Tolstoi, joka on koko sisimmältään sidottu länteen. Tolstoista on
Spenglerin mielestä lähtöisin myös bolsevismi, pietarilaisuuden viimeinen seuraus. Siinä
"metafyysinen alennetaan äärimmäisyyteen asti sosiaalisen tasolle, ja juuri siksi se on vain
pseudomorfoosin uusi muoto". "Tulevaa Venäjää" sen sijaan edustaa Dostojevski: "hänen
kaltaisensa sielu näkee kaiken sosiaalisen yli --- sillä "mitä tekemistä on sielun tuskalla
kommunismin kanssa?", Spengler kysyy. Venäjän vallankumous on Spenglerin mukaan vain
"Pietarista käsin muodostetun yhteiskunnan itsetuho", jossa omaa elämänmuotoaan, uskontoaan ja
historiaansa ikävöivä kansa "tuhosi läntisen maailman sen omilla tähteillä". 2000-luvun hän ennustaa
kuuluvan Dostojevskin kristinuskolle.
Poikkeuksen korkeakulttuurien elämäkerroissa muodostaa myös atsteekkien meksikolainen kulttuuri,
jonka konkistadorit 1500-luvulla murhasivat väkivaltaisesti kesken sen kauneinta loistoa.
Maailmanhistorian perspektiivistä tapaus oli Spenglerin mukaan näiden roistojen "yksityisasia", ei
"välttämättömyys" - toisin kuin esimerkiksi länsimaiden vääjäämätön perikato.
* * *
Jos sitten tarkastellaan lähemmin korkeakulttuurin syntyä, nousua ja tuhoa, niin liikkeelle voidaan
lähteä siitä Spenglerin perusteesistä, että ennen korkeakulttuurin syntyä ihminen on historiaton.
Olennaista tässä on Spenglerille erityisesti maaseudun ja kaupungin antagonismi: talonpoikaisuus
pysyy Spenglerin mukaan aina ja kaikkialla pohjimmiltaan historiattomana. Aito talonpoika on
"ikuinen, kaikesta kulttuurista riippumaton ihminen". Se on "paljasta rodunmukaisuutta" ja "siis
tavallaan luontoa". Ajattomassa kylässään tämä kasvin lailla "maaperään pitäytyvä, tylsä ja kestävä"
olento synnyttää lapsia ja kylvää "uutterana ja vähään tyytyvänä joukkona siementä äiti-maahan".
Pienessä ja niukassa onnessaan se elää kädestä suuhun ja kärsii "täyttäen aukot primitiivisellä
hedelmällisyydellään".
Maaseudun ja kaupungin, luonnon ja kulttuurin vastakohtaisuus kertautuu naisen ja miehen
suhteessa, jota hallitsee "vaarallinen, vihalle sukua oleva rakkaus", "kosmisen ja mikrokosmisen
alkuvastakohta". Sukupolvien ketjun kulttuuriton historia on Spenglerin mukaan kosmista ja
"naisellista", so. "historiatonta ja muodotonta". "Miehinen" mikrokosminen historia taas on
"muodossa olevaa" ja "historiallista". "Mies tekee, vaimo on", Spengler kiteyttää.
"Alkuvaimo", talonpoikaisnainen, on Spenglerin mukaan aina äiti. Kulttuurin kuoleman ja
sivilisaatioksi jäykistymisen varma merkki onkin se, että nainen ja kultivoitunut väestö ylipäätään
alkaa etsiä perusteita lasten olemassaololle ryhtyen samalla lapsiluvun järkevään rajoittamiseen.
"Missä yleensä elämänkysymysten perusteet tulevat tietoisiksi, siellä elämä on jo tullut
kyseenalaiseksi." "Kaikki kuuluvat itselleen ja kaikki ovat hedelmättömiä", Spengler kuittaa.
Sukupuolten välinen "ikuinen" antagonismi, naiseuden ja äitiyden samastaminen sekä sen
muodottomaksi, historiattomaksi luonnoksi ymmärtäminen liittävät Spenglerin osaksi sitä
antifeministisen, suorastaan misogyynisen kirjallisuuden ja taiteen tulvaa, joka vyöryi Euroopan yli
1800-luvun puolivälistä alkaen - olkoonkin, että Spengler itse väittää löytävänsä tämän
"rotuitsemurhan" tunnusmerkit kaikkien korkeakulttuurien sivilisaatiovaiheesta.
* * *
Kun maailma historiattomana luontona saa ilmauksensa talonpojassa ja naisessa, on kulttuuri ja
historia aina paitsi miehistä myös kaupunkilaista; "maailmanhistoria on kaupunkihistoriaa".
Spenglerin mukaan "korkeaa historiaa voidaan ymmärtää vain, jos maaseudusta yhä enemmän
irrottautuva kaupunki havaitaan muodoksi, joka määrää koko kulttuurin kulkua ja mielekkyyttä".
"Kaupunkihenki saa ylivallan maaseudun sielusta"; maaseudusta tulee kaupungin rinnalla provinssi.
Korkeakulttuurin piirissä myös maaseutu joutuu siis määrättyyn asteeseen saakka kaupungin
vaikutuksen alaiseksi eikä sekään ole enää täysin historiaton.
* * *
Tyylilleen uskollisena Spengler ei juurikaan vaivaudu pohtimaan kaupunkilaitoksen syntyä tai
myöhempää kehittymistä empiirisenä ilmiönä niissä eri korkeakulttuureissa, jotka hän on valinnut
maailmanhistoriansa päähenkilöiksi. Tällainen historiantutkimus edustaa Spenglerille halveksittavaa
"darwinismia", jossa otetaan lähtökohdaksi tietyt tosiasiat ja objektit, joiden suhteita sitten
selvitetään systemaattisesti ja kausaaliperiaatteen, siis syy-seuraus-suhteiden pohjalta. Lähinnä
länsieurooppalaisen taloushistorian pohjalta Spengler sen sijaan hahmottelee omintakeista
"taloushistorian morfologiaansa", joka lähtee liikkeelle jokaiselle korkeakulttuurille yhteisestä
varhaisajasta. Tässä yhteisessä alkutilassa väestö elää "täysin talonpoikaisessa vapaassa maassa";
jokainen tuottaa ja kuluttaa, ja keskeinen kaupallinen termi on "tavaroiden (Gut) kiertokulku".
Kun kulttuuri sitten äkisti herää itsetietoisuuteen, alkuperäisestä markkinapaikasta muodostuu
tarkemmin määrittelemättömällä tavalla ensin "maalaiskaupunki" ja sitten varsinainen
"kulttuurikaupunki", jota talonpojisto "ruokkii parhaalla verellään". "Kaupungin sielun mukana
herää aivan toisenlainen elämä", sillä "aito kaupunkilainen ei koskaan tuota alkuperäisessä,
maanläheisessä mielessä". Häneltä puuttuu Spenglerin mukaan sisäinen sidonnaisuus maahan ja
tavaraan, joten tavarasta tulee kauppatavaraa (Ware) ja vaihdosta liikevaihtoa. Tällä
"kaupallistumisella" on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä kaupunkien mukana inhimillisen historian
keskelle ilmestyy myös vapaudenaate. Se ilmaisee tosiasian, että kaupunginmuurien sisällä
kasvinkaltainen sidonnaisuus maahan on lopussa ja koko maalaiselämään liittyvät suhteet katkaistu.
"Kaupunkilainen henki on vapaaksi tullutta järkeä." Siten kaupunki merkitsee Spenglerille henkeä ja
rahaa, tiedettä ja taloutta. Jokaisen kulttuurin myöhäisaikana tiede ja talous ovat Spenglerin aina
"jollakin tavoin 'liberaaleja' -- talous on vapaa rahanhankinnassa, tiede vapaa kritiikissä".
Kaupunkilaisen järjen riemukulku näkyy erityisesti selvästi kunkin korkeakulttuurin uskonnossa,
jossa Spengler näkee elävän kulttuurin syvimmän olemuksen. Reformaatioon saakka uskonto on
sidottu maahan, mutta jo Luther on "kaupunkimunkki". Spengler keskittyy lähinnä kristinuskoon,
mutta reformaatio merkitsee hänen mukaansa kaikissa kulttuureissa samaa: "uskonnon palauttamista
alkuperäisen aatteen puhtauteen" tilanteessa, jossa elävälle kulttuurille ominainen "elämän refleksi
tietoon" alkaa muuttua sivilisoituneen etiikan "tiedon refleksiksi elämään". Tällä Spengler tarkoittaa
sitä, että ymmärtäminen alkaa vihamielisesti eriytyä tuntemisesta.
Uskonpuhdistuksen jälkeen yhä kasvava "kaupunkimaisen hengen kriittinen voima ei enää vahvista,
vaan alkaa tutkia kaikkia niitä uskontotuuksia, jotka ennen on omaksuttu sydämellä. Puritanismi on
tästä näkökulmasta vain "villin hurskauden" viimeinen leimahdus. Siihen on jo kätkeytynyt
rationalismi; se enteilee "uskoa yksin kriittisen ymmärryksen tuloksiin, siis 'järkeen'". "Aristoteles
arvelee, että vanha uskonto on välttämätön vain sivistymättömille, ja täysin samaa mieltä ovat
Konfutse, Buddha, Lessing ja Voltaire", Spengler toteaa.
* * *
Kun kaupunki kulttuurin alussa on pieni maalaiskaupunki, jota talonpojisto ruokkii, paisuu siitä
"lopun aikojen" sivilisaatiovaiheessa varsinainen käenpoika. Historian sisältö tiivistyy kolmeen tai
neljään maailmankaupunkiin, joiden vastakohtana koko muu kulttuurin maisema vajoaa provinssin
asemaan: "sen tehtävänä on enää vain maailmankaupunkien ruokkiminen korkeamman ihmisyyden
rippeillä". Nämä muutamat kymmenien miljoonien asukkaiden jättiläiskaupungit - joista Spengler
mainitsee esimerkkeinä Berliinin, Lontoon ja New Yorkin - imevät tyhjiin maaseudun,
kyltymättömänä, yhä uusia ihmisvirtoja vaatien ja niellen, kunnes ne näivettyvät ja kuolevat keskellä
tuskin enää asuttua autiomaata.
Kun kulttuurin muotokieli pitäytyy alkuperäiseen seutuun, on jokainen sivilisoitu muoto Spenglerin
mukaan kaikkialla kotonaan. Romantiikasta alkaa maailmankirjallisuus, joka leviää kaikkialle ja
kuuluu kaikille ihmisille. Vastaavasti aitojen kulttuurikielten kuten Sofokleen attikan tai Lutherin
saksan tilalle tulee hellenistinen koiné tai englanti, jotka ovat syntyneet maailmankaupunkien
jokapäiväisessä käytännössä ja leviävät kaikkialle. Modernit kaupungit saavat näin kaikissa
sivilisaatioissa yhä samankaltaisemman leiman, sillä enää "ei levitetä tyyliä vaan makua, ei aitoa
tapaa vaan maneeria, ei kansallispukua vaan muotia". Sivilisaatioihminen asettaa kosmopolitismin
"kotimaan" ja "kansan" paikalle, sillä mitä hän voisi tuntea itselleen täysin vieraita provinsseja
kohtaan? Hän jopa alkaa näyttää samalta kuin minkä tahansa muun suurkaupungin asukas: "Voidaan
mennä minne hyvänsä, ja tavataan jälleen Berliini, Lontoo ja New York."
Maailmankaupunki-ihminen itse on joutunut täysin "tämän kaiken historian viimeisen ihmeen
täydellisen ja synnillisen kauneuden valtaan". "Mikään kurjuus ja pakko, edes selvä oivallus tämän
kehityksen mielettömyydestä" ei pysty vähentämään "näiden demonisten muodostelmien
viehätysvoimaa" hänen mielessään. "Hän on kadottanut maaseudun itsessään, eikä hän löydä sitä
enää ulkopuolelta." Sisimmässään tämä urbaani nomadi halveksii syvästi kaikkia traditioita,
maalaismaisuutta ja talonpoikaisuutta. Rousseaulainen retoriikka "paluusta luontoon" tai
impressionistisen ulkoilmamaalauksen näennäinen luonnonmukaisuus ovat vain "myönnytystä
suurten kaupunkien barbaarisuudelle ja alkavalle hajoamiselle". Mieluummin kaupunkilainen
Spenglerin mukaan kuolisi katukivetykselle kuin palaisi takaisin maaseudulle.
Jokainen suuri kulttuuri päättyy tällaiseen "materialismin finaaliin maailmankaupungeissa".
Kiinalaisesta, intialaisesta, antiikkisesta tai länsimaisesta ilmenemismuodostaan huolimatta se on
pohjimmiltaan Spenglerin mukaan samaa: "kaiken eläen koetun ja nähdyn mekanistisesti käsitettyä
poisjättämistä". "Se on aina irrationaalisesta lopullisesti luopuneen maailmankaupunkihengen
ylemmyyttä, ja se katselee halveksien kaikkea valveillaoloa, joka vielä tuntee ja tunnustaa
salaisuuksia."
Edellisestä seuraa, että kaiken sivilisaation olemus on skepsis ja uskonnottomuus, jota Spengler
varoittaa sekoittamasta uskonnonvastaisuuteen. Tässä on kyse sivilisaatiovaiheeseen kuuluvasta
elävän, sisäisen uskonnollisuuden sammumisesta; uskonto toisin sanoen muuttuu niin
yhdentekeväksi, ettei edes sen vastustamisessa ole enää mitään mieltä. Suurkaupungin materialisti
saattaa jopa harjoittaa ajanvietteenään jotakin kultillista, jotta hän "voisi sisäisen rentoutumisen
mielessä nauttia irrationaalisen, olemuksettoman, omituisen tai vaikkapa typerän viehätyksestä".
Esimerkkeinä tästä Spengler mainitsee "teosofisen huijauksen" ja "salonkibuddhalaisuuden".
Uskonnon yhdentekevyys näkyy myös poliittisella tasolla: ennen niin suuria tunteita herättäneitä
poliittisia kirjoituksia kuten Yhteiskuntasopimuksesta tai Kommunistinen manifesti ei kumota, vaan
ne tulevat ikävystyttäviksi: --- "Rousseau on ollut sitä jo kauan, Marx muuttuu pian sellaiseksi." Se
mikä niissä oli isoisille uskon asia, on lastenlapsille vain todistus provinsialismista.
Mutta toisaalta jo pelkkä viihteellisen pseudouskonnollisuuden mahdollisuus viittaa Spenglerin
mukaan uuteen ja aitoon etsintään, joka vähitellen astuu päivänvaloon. Tätä myöhäisten
sivilisaatioiden viimeistä vaihetta hän nimittää toiseksi uskonnollisuudeksi. Toinen uskonnollisuus ei
ole lähtöisin älymystöpiireistä, vaan se on Spenglerin mukaan "massoissa syntynyttä ja aivan
huomaamatonta uskoa todellisuuden jonkinlaiseen myytilliseen laatuun"; naiivia sydämen tarvetta
vastata myyttiin nöyrästi kultilla, kun kaikki todistelut alkavat olla puutteellisia ja pitkäveteisiä. Se
ilmentää sivilisaation hidasta siirtymää kohti historiatonta tilaa, jossa ajanjaksoilla ei enää ole mitään
merkitystä.
Toisesta uskonnollisuudesta nousevat lopulta fellah-uskonnot ja kulttuurin jälkeiset fellah-kansat,
joiden nimitys juontaa juurensa roomalaisajan jälkeisistä egyptiläisistä. Uskonto on jälleen tullut
täysin historiattomaksi, ja samalla on myös kadonnut ero maailmankaupungin ja provinssin
hurskauden sekä primitiivisen ja korkean kulttuurin väliltä. Jäljellä on vain historiattomuuden
aiheuttama juhlallisen keston tunne peruuttamattoman valmiinaolon ilmauksena. Ympyrä sulkeutuu,
loppu palaa alkuun. "Ihmisestä tulee jälleen kasvi, maaperään pitäytyvä, tylsä ja kestävä."
* * *
Vaiheessa, jolloin kulttuuri on muuttumassa sivilisaatioksi, rahvas, "epä-sääty", tarttuu ensimmäistä
kertaa itsenäisenä voimana ratkaisevasti tapahtumien kulkuun. Naisen tavoin alemmat sosiaaliluokat
siis edustavat Spenglerille hajoamista ja muodottomuutta. Hajoamisen varsinainen manifestaatio
faustisessa kulttuurissa on Ranskan vallankumous. Tunnusomaista poliittisen muodon häviämiselle
on Spenglerin mukaan Ranskan vallankumousta seurannut muodottomien valtioiden synty, mitä
prosessia hän nimittää sen "kuuluisimman tapauksen" mukaan napoleonismiksi. Samalla kansasta
alkaa tulla massaa, joka torjuu perusteellisesti kulttuurin. Se on maailmankaupunkien absoluuttisesti
muodotonta ja juuretonta uutta paimentolaisuutta, "jonka alkuperä on täysin rappeutunut, joka ei
tunnusta menneisyyttään ja jolla ei ole tulevaisuutta". "Massa on loppu, radikaalista
olemattomuutta."
Ajanjakso, jota Spengler itse eli, 1900-luvun alkukymmenet, oli hänen mielestään siirtymävaihe
napoleonismista caesarismiin, jättiläistaisteluiden aikakauteen. Caesarismiksi Spengler nimittää
hallitsemistapaa, joka kaikesta valtio-oikeudellisesta formuloinnista huolimatta on sisäiseltä
olemukseltaan jälleen täysin muodotonta. Parlamentarismi on rappeutunut, ylipäätään "kaikki
instituutiot ovat tästä lähtien vailla mieltä ja merkitystä, vaikka niitä pidettäisiin yllä kuinka
pikkutarkasti". Merkitystä on vain henkilökohtaisella vallalla, jota "joku caesar tai hänen sijastaan
joku toinen käyttää".
Kun lopun aikojen sivilisaatiopolitiikka antiikissa oli retoriikkaa, on eurooppalaisessa maailmassa
"samanaikainen" ilmiö massoille tarkoitettu joukkotiedotus, sanomalehdistö, "vieläpä sivilisaation
valtaa edustavan abstraktion, rahan, palveluksessa". Spengler sanoo meidän elävän niin
vastustuskyvyttöminä tämän henkisen tykistön vaikutuksen piirissä, ettemme edes näe tämän
näytelmän koko kauhistuttavuutta. "Tarvitaan vain kolme viikkoa sanomalehdistön työtä, ja koko
maailma on omaksunut totuuden." Tämän totuuden perusteet ovat kumoamattomat niin kauan kuin
on olemassa rahaa, jonka avulla niitä jatkuvasti toistetaan. Jokaisen toki sallitaan sanoa mitä tahansa,
mutta lehdistöllä on vapaus ottaa se huomioon tai olla ottamatta. Kun polttorovioiden tilalle astuu
suuri vaikeneminen, "kauheampaa satiiria ajatuksenvapaudelle ei ole".
Mutta kuten sanottua, tässä manipuloidussa mielenmaisemassa elää jo "sielun hädästä ja
omantunnontuskasta noussut uusi resignoitunut hurskaus", joka on luopunut kaikesta toivosta
perustaa uutta tämänpuoleisuutta. "Räikeiden käsitteiden" sijaan se etsii salaisuutta, jonka se myös
vihdoin löytää toisen uskonnollisuuden syvyyksistä. Samalla caesarismin syntyminen murtaa rahan
diktatuurin ja sen poliittisen aseen, näennäisdemokratian. "Miekka voittaa rahan, ja valtiastahto
alistaa jälleen saalistustahdon valtansa alle."
"Ja kun huipulla ikuisesti vuorotellen voitetaan ja hävitään, rukoillaan alhaalla toisen
uskonnollisuuden mahtavalla hurskaudella, joka on voittanut kaiken epäilyn ikuisiksi ajoiksi." Tässä
suuren historian lopussa ilmestyy jälleen "pyhä hiljainen valveillaolo". Se on "tarkoituksetonta ja
ylevää kuin tähtien kulku, maan kiertoliike, maan ja meren vuorottelu sekä jään ja aarniometsien
vaihtelu maan päällä". "Sitä voidaan ihailla tai surkutella - mutta se on olemassa."
* * *
Oswald Spenglerin Länsimaiden perikato tarjoaa kiitollisen kohteen murskakritiikille: 1) se pohjaa
pelkkiin toisen käden lähteisiin; 2) käyttää deduktiivisesti hyväkseen yksinomaan kirjoittajan omia
ennakko-käsityksiä tukevia esimerkkejä; 3) kuvaa yksittäisiä korkeakulttuureita sisäisesti liian
yhtenäisinä ja integroituneina kokonaisuuksina; sekä 4) tekee toistuvia anakronistisia vertauksia ja
vetää kautta linjan uskaliaita, täysin spekulatiivisia johtopäätöksiä - vain muutamia keskeisimpiä
ongelmia mainitakseni. Massiivisine mittasuhteineen - lyhentämättömänä 1200 sivua - teos on kuin
pitkitetty herjaus kaikelle sille, mitä kriittinen historiantutkimus on 1900-luvulla pitänyt tieteellisen
uskottavuuden minimivaatimuksena.
Itselleni aatehistorioitsijana Spenglerissä kiinnostavinta on tapa, millä Länsimaiden perikato
ilmentää sitä eskatologista ja messiaanista ilmapiiriä, joka länsimaissa, erityisesti saksalaisella
kielialueella, vallitsi ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Jos teosta verrataan niinkin erilaisten
ajattelijoiden teoksiin kuin esim. Ernst Blochin Geist der Utopie (1918), Karl Krausin Die letzten
Tage der Menscheit (1922) tai Martin Heideggerin Oleminen ja aika (1927), esiin piirtyy yhteinen
ajatus eurooppalaisen kulttuurin rappiosta, "lopun ajoista" ja uudestisyntymisen
välttämättömyydestä, johon kukin kirjoittaja tahollaan etsii ratkaisua. Voidaan jopa sanoa filosofi
Matti Luoman tavoin, että Spenglerin merkitys ja hänen perikatokirjansa pysyvä arvo löytyvät ennen
kaikkea siitä voimasta ja kaunopuheisuudesta, jolla hän on ymmärtänyt ja ilmaissut näitä
aikalaistensa kollektiivisesti jakamia tuntemuksia, odotuksia ja pelkoja.
Vaikka Spengler oli Weimarin Saksan poliittisissa kiistoissa konservatiivien puolella eikä tiettävästi
missään vaiheessa kannattanut kansallissosialismia, hänen perikatonsa peruselementit ovat hyvin
samanlaiset kuin saksalaisen kulttuuritutkija Klaus Theweleitin kuvaamilla Freikorps-sotilailla,
ensimmäisen maailmansodan veteraaneilla, joista sittemmin tuli Hitlerin SA-joukkojen ydin. Tässä
visiossa ylevä länsimainen - viime kädessä saksalainen, kuten jo Spenglerin siitä käyttämä nimitys
"faustinen" antaa ymmärtää - kulttuuri on kuollut tai vähintäänkin henkitoreissaan, ja ovi on avattu
tuhoaville likavesille, muodottomalle massalle, joka uhkaa peittää alleen kaiken yksilöllisen,
eriytyneen, miehisen ja muodossa olevan. Tätä "kuonaa" edustavat mm. suurkaupunkien
"roskaväki", emansipoituneet naiset, sosialistit, liberaalilehdistö ja kosmopoliittiset juutalaiset.
Viimeksi mainittuja, siis juutalaisia, Spengler pitää aikoja sitten kivettyneen "maagisen sivilisaation"
jäänteinä, jotka ovat myrkyttäneet faustisen kulttuurin elävyyttä ja ovat siten aina olleet sen
vihollisia.
Psykohistorioitsija Juha Siltala on todennut kansalaissosialismiin ja Lapuan liikkeeseen viitaten, että
"hallitsemattomassa modernissa maailmassa näyttää olevan 'ontologinen' tilaus totalitaariselle
hallintayritykselle". Jos Spenglerin totaalisesta "morfologisten sukulaisuuksien suunnattomasta
systeemistä" halutaan tässä valossa sanoa jotain positiivista, on se ainakin sofistikoituneempi
vaihtoehto kuin natsien tarjoama tunnetusti suoraviivainen "lopullinen ratkaisu". Konkreettisen
väkivallan sijaan Spenglerin valinta on jonkinlainen nietzscheläinen amor fati, kohtalon
rakastaminen ilman, että haluttaisiin minkään yksityiskohdan elämässä olevan toisin. Se on
hallitsemattoman maailman haltuunottoa sen "kohtaloksi" muuttamisen kautta; symbolisen vallan
tunnetta ympäröivään maailmaan, johon vaikuttaminen millään konkreettisella tavalla ei tunnu
mahdolliselta; pakkomielteistä merkitysten näkemistä sielläkin, missä olisi myönnettävä "ihmisen
osa" avuttomana olosuhteiden armoilla. Spenglerin omin sanoin "joka ei käsitä, että tässä lopussa
[siis länsimaiden perikadossa] ei ole mitään muutettavissa, että on tahdottava joko tätä tai ei mitään,
ja että on – rakastettava tätä tulevaisuutta – sen täytyy luopua ymmärtämästä, elämästä ja luomasta
historiaa".
Spenglerin syklinen visio on kekseliäs ja luovaa mielikuvitusta ilmentävä, paikoin lähes
mestarillinen esitys yksilön samastumisesta väistämättömäksi kokemaansa maailmanjärjestykseen,
mutta jätän kuulijoiden harkittavaksi kysymyksen, eikö sen ytimessä sittenkin ole julmuuden
idealisointi ja subliimi sadismi?
marja.jalava@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|