|
Historiallisia Papereita 10:
Maailmankulttuurit
Laajenevista kehistä kytkeytyviin verkostoihin?
Kansallisuus, sivilisaatio ja maailmankulttuuri globalisaation aikakaudella
Pasi Saukkonen
ISSN 1456–8055
Johdanto
Helsingissä järjestettiin viime kesänä Cosmopolis-konferenssi, jonka tavoitteena oli pohtia globaalin
talouden ja kulttuurin demokratisoimisen mahdollisuuksia. Osallistuin konferenssin yhteydessä
järjestettyyn round table- tilaisuuteen, jonka aiheena olivat globalisaation opettamisen ongelmat: käsitteen
määrittely, sen poikkitieteellinen luonne, konkreettisen ja empiirisen tutkimuksen tarve ja niin edelleen.
Jossain keskustelun vaiheessa esille nousi kysymys globalisaatioanalyysin vaatimista käsitteistä. Varsin
yleinen käsitys oli, että tutkimukselta ja siten myös opetukselta puuttuu laajalti hyväksytty käsitteellinen
apparaatti, jonka avulla voitaisiin selkeästi ja vakuuttavasti osoittaa, mistä globalisaatiossa on oikein
kysymys. Osa läsnäolijoista ei pitänyt tätä ongelmana, päinvastoin. Heidän mielestään nykyaikaisen
humanistisen ja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen tulee jopa välttää luomasta todellisuutta karsinoivia ja
siis sitä rakentavia käsitteitä, jotka aina vahingoittavat todellisuuden monimuotoisuutta ja joihin sisältyy
symbolista vallankäyttöä.
Tässä vaiheessa puutuin keskusteluun ja huomautin, että edellä mainitut käsitykset ovat sinänsä
korrekteja, mutta niihin sisältyy yksi ongelma: kaikilla ei ole samanlaisia pidäkkeitä maailman osiin
jakamiseen kuin tämän tilaisuuden osanottajilla. Vierailu minkä tahansa kirjakaupan talouselämäosastolle
vakuuttaa lukuisien kirjojen olemassaolosta, joissa globalisaatio pistetään halki, poikki ja pinoon ja joissa
maailman valtiot, sivilisaatiot ja kulttuurit kuvataan selkeästi ja ytimekkäästi - jotta liikemies voi toimia
tehokkaasti erilaisissa ympäristöissä erilaisten partnerien kanssa ja erilaisten vihollisten voittamiseksi ja
tietenkin ennen muuta hyödyn maksimoimiseksi. Eikä kysymys ole vain utilitaristisista tarpeista,
ylipäätään kansainvälisissä ympyröissä liikkuvat ihmiset haluavat saada jotain tietoa siitä, mikä on
maailman rakenne tänään ja minkälaisia johtopäätöksiä siitä on tehtävissä jotta tietäisin, kuka minä olen?
Nationalismitutkimuksen merkitys
Tunnustan avoimesti, että oman väitöstutkimukseni yhtenä keskeisenä tavoitteena oli nostaa kynnystä
käyttää eräitä maailman rakennetta selvittäviä käsitteitä ja kohottaa tietoisuutta näihin liittyvistä
poliittisista, so. hierarkoita luovista, vallankäyttöä institutionalisoivista sekä ystäviä ja vihollisia toisistaan
erottavista kiinnekohdista. Pyrin osoittamaan, että kansakäsite, kansallisen identiteetin käsite ja
kansallisvaltion käsite ovat aina valintojen tuloksia, että me korostamme aina tietoisesti tai tiedostamatta
niitä määritellessämme ja käyttäessämme joko poliittista organisaatiota (valtiota), alueellista
rajautuneisuutta, kulttuurisia tai genealogisia piirteitä tai yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhtä lailla me
joskus painotamme kansallista yhtenäisyyttä, joskus omintakeisuutta ja omalaatuisuutta, joskus
puolestaan ajallista jatkuvuutta, historiaa. Koskaan me emme voi ottaa sen kummemmin teoreettisesti
kuin deskriptiivisestikään haltuun koko kansaa tai kansallisvaltiota. Todellisuudelle, sen rikkaudelle ja
monimuotoisuudelle tehdään aina väkivaltaa.
Saman tutkimuksen päätteeksi huomautin kuitenkin, että pelkkä käsitteellinen dekonstruktio, identiteetin
purkaminen komponentteihinsa ja identiteetin usein raadollisen historiallisen rakentumisen paljastaminen
on nähtävä vasta alku- eikä loppupisteenä, vaikka tutkija joutuukin sen jälkeen hylkäämään
neutraalisuutensa norsunluutornin ja tahraamaan kätensä arjen kanssa. Nähdäkseni kahdeksan- ja
yhdeksänkymmentäluvulla kukoistanutta nationalismitutkimusta voidaan pitää sikäli epäonnistuneena,
että se on onnistunut tuottamaan vain vähän uusia käsitteellisiä ja empiirisiä esityksiä, jotka auttavat
yksilöä jäsentämään sosiaalista todellisuuttaan oman identiteettinsä hahmottamiseksi. Suuresta
informaatiotuotannostaan ja varsinkin alkuaikojensa tärkeistä näkökulmallisista innovaatiosta huolimatta
nationalismitutkimus on valitettavasti ollut suurelta osaltaan saarnaamista omalle seurakunnalle
kykenemättä puhuttelemaan laajempia yleisöjä.
Jonkinlaisena yleisenä arviona tunteenomaisen kiinnittymisen kansayhteisöön ja kansallisvaltioon voi
yhtäältä ajatella joidenkin väestöpiirien osalta rapautuneen, postnationalisoituneen, ja toisaalta joidenkin
toisien väestöpiirien osalta intensifioituneen, renationalisoituneen. Tätä muutosta ei kuitenkaan liene
syytä katsoa nationalismitutkimuksen sen kummemmin ansioksi kuin syyksikään. Kyse on ennemmin
todellisuudessa tapahtuneista muutoksista, kansainvälistymisen, ylikansallisen integraation ja
globalisaation aiheuttamasta vuorovaikutuksen ja keskinäisriippuvuuden lisäyksestä, valtion
suvereenisuuden vapaaehtoisesta tai väistämättömästä siirrosta ylikansalliselle, poikkikansalliselle,
alueelliselle ja paikalliselle tasolle, talouden sfäärin voimistumisesta valtiollisen politiikan sfääriin
verrattuna, kulttuurituotannon yleismaailmallistumisesta ja uuslokalisoitumisesta sekä kulttuurin
kuluttamisen individualisoitumisesta ja niin edelleen.
Maailman rakenne
Kansa ja valtio on laskettu poliittisen, sosiaalisen ja kulttuurisen ensisijaisuuden jalustalta. Tämä kehitys
on helpompi ymmärtää ja hyväksyä, kun ottaa huomioon, että valtiot sellaisina kuin opimme ne
tuntemaan 1900-luvulla olivat sittenkin niin sanottuun modernisaatioon (uudenaikaistumiseen)
kiinnittyneinä vain muutaman sadan vuoden kehityksen tulosta, että niiden sisäinen ja ulkoinen
suvereenisuus ei koskaan ole ollutkaan absoluuttista, että niiden kulttuurinen yhdenmukaisuus on vielä
myöhäisempi ilmiö kuin niiden tehokas hallintokoneisto, että käytännössä kaikki valtiot ovat sittenkin
olleet joillain tasoilla monikulttuurisia ja ettei kaikkien kansalaisten täysin kyseenalaistamattomaan,
yhtäläiseen ja kuolemaan saakka lojaaliin identifioitumiseen ensisijaisesti omaan kansaan ja valtioon ole
voinut luottaa kuin poikkeustapauksissa. Lisäksi kansojen ja valtioiden merkityksen väheneminen ei vielä
missään tapauksessa merkitse sitä, etteivätkö molemmat tule olemaan niin kulttuurisesti, poliittisesti kuin
sotilaallisestikin tärkeimpien toimijoiden joukossa vielä lähitulevaisuudessakin.
Kuitenkaan se maailman rakenteen malli, joka perustui kansoihin, kansallisiin kulttuureihin ja valtioihin,
ei enää toimi kuten ennen. Tuo malli on ollut yhtä yksinkertainen kuin tehokaskin, ja se liittyi hyvin
voimakkaasti nimenomaan kosmoksen uskonnolliseen ymmärtämiseen, vastauksena kysymyksiin, mikä
yhdistää meitä, jotka koemme olevamme samanlaisia ja minkä vuoksi nuo toiset ovat erilaisia kuten
Raamattu kertoo vedenpaisumuksen jälkeisistä tapahtumista, eri sukukuntien polveutumisesta Nooan
pojista ja Baabelin kieltensekoittumisesta, Yrjö Koskinen Suomen kansan historiassaan ja Zachris
Topelius Maamme-kirjassaan.
Niin sanotulla uudella ajalla tämä malli saavutti eräänlaisen täydellisyytensä kolmella ulottuvuudella.
Kansatieteellisen tutkimuksen ja vertailevan kielitieteen ansiosta maailman kansat saatettiin jakaa oletetun
täsmällisesti eri kieliin ja kulttuureihin huipentumanaan taulukko, jossa jokaisella kansalla oli kutakin
parametriä kohden yksi, mutta vain yksi kulttuuripiirre, eikä se puolestaan toistunut yhdelläkään toisella
kansalla. Toiseksi, maapallon pinta-ala jaettiin käytännöllisesti katsoen viimeistä piirua myöten valtioiden
kesken, joiden puolestaan oletettiin määritelmällisesti omaavan oikeuden legitiimin väkivallan
monopoliin omalla alueellaan ja vain siellä. Kolmanneksi, niin sanotussa laajenevien sosiaalisten kehien
järjestelmässä yksilön sosiaalinen yhteenkuuluvuus eteni systemaattisesti alueellis-genealogista logiikkaa
noudattaen perheen ja kodin, suvun ja kylän, heimon ja kotiseudun, kansan ja valtion, maanosan ja
sivilisaation, maapallon ja ihmissuvun kautta maailmaan ja koko luomakuntaan. Tässä järjestelmässä
oman paikkansa löytäminen (ja muiden omille paikoilleen asettaminen) oli helppoa, miltei matemaattista.
Nykyisessä tilanteessa tuota järjestelmää haastetaan kuitenkin monelta tasolta ja taholta. Yhtäältä
kysymys on uudesta paikallisuuden kokemuksesta, esimerkiksi tyyliin a global sense of place, kuten eräät
maantieteilijät ovat muotoilleet. Kuinka pitkälle paikkojen ja alueiden renessanssissa on kuitenkin kyse
vain sellaisen paikallisuuden menestymisen edellytyksistä, joilla on taloudellista potentiaalia ja vahvat
turvaverkot, ja muodostavatko uuspaikat ateenalaisia demokratioita vain paikallispomojen tyrannioita, on
vielä arvoitus. Toinen mielenkiintoinen ulottuvuus on alueellisista kiinnikkeistään irtautuneiden laajojen
sosiaalisen verkostojen kehitys siinä mitä visioidaan globaaliksi tietoyhteiskunnaksi. Missä määrin
tietoverkkoja tullaan käyttämään uteliaisuuden ja tiedonjanon tyydyttämiseksi sekä vieraan kohtaamisen
areenana, ja missä määrin omien käsitysten vahvistamiseksi, vieraiden elementtien väistämiseksi ja
saavutettujen etujen puolustamiseksi, on tässä vielä vastausta vailla. Kolmas ulottuvuus koskee
tosiasiallisesti globaalin tietoisuuden, mahdollisesti globaaliin etiikkaan perustuvan maailmanyhteisön ja
poliittisesti organisoidun maailmanvaltion kehitystä. Paitsi että viime aikoina tähän ajatukseen on ollut
käytännöllisistä syistä jokseenkin vaikea uskoa, syytä olisi pohtia myös niitä herruuden ja
kurinalaistamisen muotoja, joita globaali politeia vaatisi pystyäkseen toimimaan.
Uskontoperusteinen sivilisaatio
Tässä tilaisuudessa haluan käsitellä tarkemmin ainoastaan sivilisaation potentiaalia maailman rakenteen
uudelleenmäärittelemisessä, mikä ei tarkoita, että sivilisaatio olisi erityisesti oma lempilapseni edellä
mainituista. Nähdäkseni sivilisaation käsitteeseen sisältyy kuitenkin myös kehityspotentiaalia eikä vain
niitä heikkouksia ja ongelmia, jotka herkästi nostetaan esille tämän vahvasti arvolatautuneen käsitteen
yhteydessä. Kyse on pitkälle samasta asiasta kuin kansakunnan ja kansallisvaltionkin tapauksessa
käsitteet eivät sinänsä ole hyviä tai pahoja, mutta niille annettujen määritelmien konkretisoituminen
sosiaalisessa todellisuudessa on joissain tapauksessa myönteisempi, toisissa tapauksissa kielteisempi.
Sivilisaatiokäsitteen suosioon, mutta myös sen arveluttavuuteen, on epäilemättä vaikuttanut viime vuosina
eniten amerikkalainen demokratiatutkija Samuel P. Huntington. Huntingtonin mukaan kylmän sodan
päätyttyä ihmiskunta jakautuu poliittisten tai taloudellisten järjestelmä- tai kehityspiirteiden sijasta
kulttuuristen tekijöiden perusteella eri sivilisaatioihin, joilla on puolestaan taipumus joutua keskenään
väkivaltaisiin konflikteihin.
Sivilisaatio on Huntingtonille objektiivisesti todettavissa oleva kulttuurinen yksikkö, joka eroaa toisista
sivilisaatioista historian, kielen, kulttuurin ja tradition, mutta ennen muuta uskonnon perusteella. Tämän
lisäksi sivilisaatio on subjektiivinen entiteetti, korkein kulttuurinen taso, jota kohtaan ihmiset kokevat
yhteenkuuluvuuden tunnetta. Sivilisaation yläpuolella on ainoastaan ihmiskunta.
Huntingtonin mielestä sivilisaatiot törmäävät yhteen muun muassa siksi, että eri sivilisaatioihin kuuluvat
ihmiset jakavat erilaisia näkemyksiä perustavanlaatuisista kysymyksistä kuten Jumalan ja ihmisen
välisestä suhteesta, sekä maallisesta hierarkiasta ja järjestyksestä. Hän myös katsoo, että globalisoituvassa
maailmassa ihmisten tietoisuus samaan sivilisaatioon kuulumisesta ja toisten erilaisuudesta kasvaa, kun
taas taloudellinen modernisaatio ja sosiaalinen muutos irrottavat ihmisiä paikallisista yhteyksistään ja
heikentävät kansallisvaltiota yksilöidentiteetin lähteenä. Kulttuurieroja on myös vaikea sovitella, koska
konfliktitilanteessa ei ole enää kyse siitä, minkä puolen valitset, vaan siitä, kuka sinä olet?
Vähäpätöinen seikka ei ole myöskään taloudellisen vaurauden ja toimeliaisuuden sekä poliittisen ja
sotilaallisen vallan lankeaminen yhteen sivilisaatiorajojen kanssa. Kaiken kaikkiaan Huntingtonin ehkä
tärkeimpiä ajatuksia on se, joka samalla jossain määrin kaivaa maata hänen kulttuurin
primaarisuusteesinsä alta: "Länsimaiden pyrkimykset edesauttaa omia demokratian ja liberalismin
arvojaan universaaleina arvoina, säilyttää sotilaallinen ylivaltansa ja ajaa taloudellisia etujaan synnyttävät
vastareaktioita toisista sivilisaatioista."
Huntington on saanut paljon julkisuutta, mutta paljon häntä on kritisoitukin. Hänen näkemystään
maailmasta sivilisaatioihin jakautuneena on pidetty kulttuuria ja erityisesti uskontoa kohtuuttomasti
painottavana, muutenkin sivilisaatioiden välisiä eroja kärjistävänä ja vastaavasti sivilisaatioiden sisäistä
monimuotoisuutta aliarvioivana, sekä sivilisaatioiden välisten suhteiden konfliktiluonnetta ylikorostavana
suhteessa muihin sivilisaatioiden väliseen vuorovaikutukseen. Käytännöllisemmin häntä on arvosteltu
kestämättömien suositusten esittämisestä ulkopolitiikan päättäjille sekä itseään toteuttavan tuhoisan
ennustuksen tuottamisesta.
Huntingtonin kritisointi ei sinänsä olekaan vaikeata, varsinkaan kun kirjoittaja on ensinnäkin tietoisen
poleeminen ja koska hän avoimesti tunnustautuu Yhdysvaltojen ulkopoliittiseksi neuvonantajaksi tieteen
saralla. Hänen esittämiensä ajatusten vaikutusta ei kuitenkaan saa mitätöidyksi helpolla arvostelulla.
Huntingtonin ajatukset ovat todennäköisesti perin tervetulleita niissä piireissä, jotka tarvitsevat uusia
välineitä vaikeasti tulkittavaksi käyneen maailman käsitteellistä haltuunottoa varten. Toisilleen
antagonististen sivilisaatioiden maailmassa voi todellakin löytää itsensä ja paikkansa sekä toimia
tehokkaasti. Toisaalta kyse ei ole vain yhdestä vainoharhaisesta professorista. Samaa kategorista
ajattelutapaa esiintyy vähemmän raflaavissa muodoissa monilla muilla julkisuuden kentillä, etenkin
joukkotiedotuksen uutisoinnissa, jossa taistelevat osapuolet jaetaan usein varsin yksioikoisesti ja
epähistoriallisesti kristittyihin ja muslimeihin. Mieleeni tulee myös eräs tutkimustulosten taloudellista
käyttöä käsittelevä seminaari, jossa alustaja korosti, että "todellisia vihollisiamme ovat Yhdysvallat ja
Japani". Tässä ylikansallisten blokkien kilpailun ja sodankäynnin mielessä Huntington on todella realisti.
Sivilisaatio löyhästi kytkeytyneenä järjestelmänä
Mutta pätevänä todellisuuden kuvauksena maailmasta Huntingtonin analyysiä on vaikea pitää. Tässä
mielessä realistisempaan suuntaan Huntingtonin ajatuksia on kehitellyt edelleen Ilkka Heiskanen.
Huntingtonia hyväksi käyttämällä hän pyrkii luomaan uutta kansainvälisten suhteiden
tutkimusperspektiiviä ja käsitteistöä, jota hän kutsuu kulttuuriseksi realismiksi. Heiskasen mukaan
Huntingtonissa on myönteistä se, että tämä osaa käsitteellisesti eritellä, siirrellä ja yhdistellä konkreettisia
kulttuuri- ja politiikkakontekstinsa kautta merkityksensä saavia kansainvälisen elämän tapahtumia ja
kohteita. Tästä syystä hän osuu Heiskasen mukaan paremmin maaliinsa kuin valtioiden välisiin suhteisiin
jähmettyneet kansainvälisen politiikan tutkijat, eri maailmaparadigmoja hyödyntävät kehitysoptimistit ja -pessimistit sekä niin globalistit kuin antiglobalistitkin.
Huntingtonin sivilisaation määritelmän ongelmakohtina Heiskanen pitää kuitenkin Huntingtonin
voluntaristista näkemystä yksilöiden sivilisaatioihin identifioitumisesta ja sivilisaatioiden kehityksestä,
pitäytymistä viime kädessä kulttuuristen ja sivilisaatioyksiköiden sijaan valtioparadigmassa ja sen
mukaisessa sotilaallis-diplomaattisessa toiminnassa, uskoa kunkin sivilisaation yksiselitteiseen
omaleimaisuuteen ja siis sivilisaatioiden päällekkäisyyksien ja hybridikulttuurien laiminlyöntiä sekä
organismiajattelun jäänteinä ilmenevää sitoutumista sivilisaatioiden elinkaariteoriaan, mikä johtaa
epätarkoituksenmukaisiin läntisen sivilisaation tervehdyttämisohjelmiin ja ehdotuksiin.
Heiskasen mukaan Huntingtonin sivilisaatioanalyysia tulisikin kehittää kolmella ulottuvuudella.
Ensinnäkin, sivilisaation määritelmä tarvitsee täydennyksekseen järjestelmällisen sivilisaation
kulttuurikomponenttien monitasoisen ja moniulotteisen luokittelun. Agnes Helleriltä lainaamaltaan
käsitteistöllä Heiskanen määrittelee sivilisaation koostuvaksi kulttuurisista komponenteista, jotka toimivat
kahdella tasolla: 1) arkielämän materiaaliset ja sosiaaliset tekniikat primaarisella tasolla ja 2) näitä
tekniikkoja ohjaavat merkitys- ja tulkintajärjestelmät refleksiivisellä tasolla. Viimeksi mainittuja ovat
etenkin uskonto, taide, tiede, teknologia ja yhteiskuntateoria laajassa merkityksessä eli filosofia, moraali-
ja oikeusteoria, politiikan ja talouden teoriat.
Toiseksi käsitys sivilisaation sisäisiä kulttuureita yhdentävästä "raskaasta ytimestä" (kuten uskonnosta) on
Heiskasen mukaan korvattava verkko- ja kytkentäkäsitteistöllä, jota on puolestaan täydennettävä
institutionalisoitumisanalyysillä. Organisaatiotutkimuksesta lainaamallaan käsitteistöllä hän määrittelee
sivilisaation löyhästi kytkeytyneenä järjestelmänä, jonka kulttuuriset komponentit eivät vaikuta toisiinsa
jatkuvasti vaan tilanteesta riippuen, eivät heti vaan (varmasti) joskus myöhemmin eivätkä helposti
havaittavin vaan ilmeisen vähäisin seurauksin. Järjestelmä on siten samanaikaisesti suljettu ja avoin,
ennalta määräämätön ja rationaalinen ja sekä spontaani että deterministinen. Sivilisaatiot poikkeavat
toisistaan ennen muuta järjestelmän kulttuuristen komponenttien rakenteellisen kytkeytymisluonteen
perusteella.
Kolmanneksi yksilökeskeinen ja valtioiden diplomaattis-sotilaallista toimintaa korostava näkemys
sivilisaatioiden keskinäisistä suhteista on Heiskasen mukaan korvattava sivilisaatioiden sisäisten ja
välisten kulttuuristen kamppailujen analyysillä. Vaikka sivilisaatiolla ei ole olemassa huntingtonilaista
"kovaa ydintä" ja vaikka sillä ei ole olemassa toimintoja ohjaavaa manageriaalista johtoa, sivilisaatiot
sisältävät valtahierarkioita ja ne ovat usein sekä sisäisesti että keskenään kilpailu- ja kamppailutilanteessa.
Etenkin sivilisaatioiden keskinäisten suhteiden kannalta keskeinen on Heiskasen mukaan geopoliittinen
ulottuvuus, joka hajauttaa sivilisaation komponentteineen aika-paikka-avaruuteen.
Geopoliittista ulottuvuutta ylläpitää etenkin rakenteellinen Toiseus, jonka kokemuksen avulla ihmisten,
alueiden ja olosuhteiden erilaisuus paikannetaan ja suhteutetaan oman kulttuurin ja sivilisaation piiriin
hyväksyttyihin ilmiöihin. Erityisesti Toiseuden kokemuksen kannalta ratkaisevissa tilanteissa ja
olosuhteissa, kuten poliittisilla ja kulttuurisilla raja-alueilla, tilanteissa, joissa enemmistöt ja vähemmistöt
kohtaavat toisensa sekä pitkäkestoisissa taloudellisissa ja poliittisissa kriiseissä sivilisaatioiden
kulttuuriset komponentit omaksuvat helposti kaksoisstandardijärjestelmän, jossa "periaatteessa ylevät ja
rauhanomaiset" tavoitteet (kuten totuuden etsintä tieteessä, ihmisoikeuksien kunnioittaminen,
taloudellisen kehitystason nostaminen) saavatkin omia etuja suojaavia, eriarvoisuutta säilyttäviä ja
kulttuuriekspansionistisia sivutavoitteita jotka puolestaan herättävät vastarintaa "rajan" toisella puolella.
Näin ollen Heiskasen näkemys kulttuurien ja sivilisaatioiden sisäisestä olemuksesta ja keskinäisistä
suhteista ei ole juurikaan sen "kauniimpi" (läntisistä moraaliperusteisista näkökulmista katsottuna) kuin
Huntingtoninkaan. Siihen miksi eräs judaistis-kristillinen kaksoissivilisaatio, jota Heiskanen kutsuu
moderniksi eurooppalaiseksi sivilisaatioksi, on niin sanotusti "valloittanut" koko maailman, Heiskanen
tarjoaa seuraavat syyt: MES on löyhiin kytkentöihin perustuva joustava järjestelmä, jossa ei ole ohjaavaa
tai managerista keskusta, jossa eri kulttuuriset komponentit tukevat toisiaan, joka ei ole kehittynyt
jäykäksi valtajärjestelmäksi ja jossa kulttuuristen komponenttien institutionalisoituminen on tapahtunut
näiden omilla ehdoilla. Lisäksi MES:in etenemistä ovat edesauttaneet arkielämän komponenttien
jääminen hajalleen ja kansallisten intressien ohjaamiseksi, mikä on antanut korkeakulttuurille vapauksia ja
liikkumatilaa, sekä ne rakenteelliset sivuehdot ja kaksoisstandardit, jotka suosivat sivilisaation
alakulttuureita poikkeavissa tilanteissa ja raja-alueilla.
Sivilisaatio erilaisuuden organisoimisena
Heiskasen rakenteellista sivilisaatioanalyysia on helppo pitää realistisempana todellisuudenkuvauksena
kuin Huntingtonin uskontoperusteista, mutta käytännössä metavaltiollista ja metaterritoriaalista
sivilisaatiojaottelua. Sen avulla voidaan myös kohtalaisen tarkasti analysoida sivilisaatioiden leviämistä
tai eristymistä eri kulttuuristen komponenttien alueilla sekä pohtia sitä, missä määrin voimme todella
puhua globaalista kulttuurista tai sivilisaatiosta.
Heiskasen käsiteluomuksen empiirinen todistaminen kaikkien sivilisaatioiden osalta olisi kuitenkin
äärettömän vaikeata (hän pitäytyykin itse lähinnä vain modernin eurooppalaisen sivilisaation, ja sen tiede-komponentin erittelyssä). Empiiristä analyysia vaikeuttaa myös teorian riisuminen miltei kaikesta
voluntarismista. Ihmisten toiminta jonkin "sivilisaation" hyväksi ei "normaaliolosuhteissa" millään lailla
vaadi itsensä identifioitumista tämän sivilisaation osaksi. Toisaalta tietoinen toiminta sivilisaation
edistämiseksi tai puolustamiseksi sen jonkin kulttuurisen komponentin alueella saattaa johtaa jopa
kontraproduktiivisiin tuloksiin, koska ne häiritsevät sivilisaation toimintaedellytyksiä löyhästi
kytkeytyneenä järjestelmänä. Näin ollen emme voi useinkaan tulkita sivilisaation "toimintaa"
sivilisaatioon kuuluvien ihmisten toiminnasta tai tämän toiminnan perusteluista ja kuvauksista. Toisaalta,
jos Huntingtonin sivilisaatiokäsitettä voi pitää hieman primitiivisenä, niin Heiskasen käsitteen ongelma
lienee ennemmin "yliälyllisyys". On vaikeata kuvitella, että ihmiset tietoisesti samaistuisivat näin
monimutkaiseen sivilisaatiorakennelmaan.
Näiden kahden "realistin" jälkeen haluan lyhyesti tuoda esiin oman, kieltämättä idealistisen
kontribuutioni, jossa sivilisaatiota ei tarkastella lainkaan kulttuuriperusteisena, vaan erityisesti
alueellisena kokonaisuutena. Tähän alueellisuuden painottamiseen liittyy tosin se realistinen panos, että
kaikesta tosiasiallisesti deterritorialisoivasta kehityksestä huolimatta alueellisuuden voima ja siihen
liittyvä suojautumisen, protektionismin tarve ovat yhä ilmeisiä sekä psykologisella että poliittisella
tasolla. Kaikki järjestelmät testataan viime kädessä kriisitilanteissa, yleistääkseni Paavo Haavikon
näkemystä puolueettomuudesta. Viimeaikaiset tapahtumat erityisesti elintarviketaloudessa ovat
osoittaneet, kuinka pinnassa halu sulkea rajoja yhä on (ikään kuin se olisi todella tehokas toimenpide).
Lisäksi alueellisten yhteistyö- ja integraatiohankkeiden (EU, Nafta, Mercosur, ASEAN) pohjalta voi
todellakin olettaa muodostavan ajan myötä myös uusia "kuvitteellisia yhteisöjä" ainakin joissain
sosiaalisissa kerrostumissa ja verkostoissa. Ylikansallinen alueellinen kokonaisuus myös voisi toimia
hyvänä välittäjätasona liian pienen ja heterogeenisen valtiotason sekä liian suuren ja käytännössä vaikeasti
toteutettavan maailmantason välillä "supranationaalisena kehänä".
Samalla haluan jonkin verran vastustaa myös sitä "kulttuurideterminististä" tulkintaa, jonka mukaan
entisten poliittisten, taloudellisten ja sosiaalisten varmuuksien rapautuessa kulttuurista väistämättä tulee
ensisijainen ihmisen identiteettiä, intressejä ja toimintaa rakentava ja ohjaava perusta. Kulttuuristen
kysymysten painoarvo varmasti nousee, mutta olisi tärkeää olla lankeamatta siihen helpon ja
suoraviivaisen kulttuurilla selittämisen ansaan, jolloin katoaa herkkyys niille etenkin taloudellisille
olosuhteille, jotka useissa tapauksissa johtavat jännitteisten rajalinjojen ja kielteisten stereotypioiden
syntymiseen eri kulttuuriryhmien välillä. Ääritulkinnoissa kulttuurin saattaa todellakin nähdä johtavan
yhtä lailla hierarkisoiviin ja jäykkiin käsityksiin erilaisuudesta ja Toiseudesta kuin rotuteoriat aikoinaan.
Alueellisesti määritetyn sivilisaation parhaana puolena voitaisiin nähdäkseni pitää kuitenkin etenkin sitä,
että se olisi väistämättä sisäisesti heterogeeninen niin taloudellisesti (talouden työnjako, varallisuuserot),
sosiaalisesti (erilaiset keskenään kommunikoivat yhteisöt) kuin kulttuurisestikin (sekä perinteisessä
lingvistisessä, uskonnollisessa ja sosiologis-antropologisessa mielessä että Heiskasen esittämässä laajasti
ymmärrettyjen kulttuurikomponenttien mielessä). Alueellinen sivilisaatio voisi olla nimenomaan
poliittinen yhteiskunta, jonka ulkoinen poliittinen tehtävä olisi neuvotella muiden sivilisaatioiden kanssa
globaalien kysymysten ratkaisemisesta ja jonka sisäinen poliittinen tehtävä olisi nimenomaan erilaisuuden
organisointi yhtäällä etenkin kulttuurisen erilaisuuden salliminen ja suojeleminen, toisaalta etenkin
taloudellisten erojen kohtuuttoman kasvun estäminen. Ennen muuta siinä tulisi yhtäältä välttää
taloudellisen, poliittisen ja kulttuurin eliitin yhteenkietoutumista yhdeksi valtaeliitiksi ja toisaalta ehkäistä
taloudellisesti, poliittisesti ja kulttuurisesti syrjäytyneen alaluokan tai "neljännen maailman" syntymistä.
Politiikka ei tässä katsannossa ole yhteisöllisyyden ilmausta eikä moraalin jatkamista toisin keinoin.
Päinvastoin. Politiikan kuuluu nimenomaan vastaanottaa yhteisöllisyyden puutetta sekä luoda edellytyksiä
rinnakkaisille legitiimeille tavoille määritellä "hyvä elämä", kuten hollantilainen filosofi Sjaak Koenis on
muotoillut.
Olisiko tässä mitään yhteyttä siihen sivilisaatiokäsitteeseen, jonka vastakohtana on barbaria ja joka liittyy
myös sivistyneisyyteen? Ei välttämättä, mutta mahdollisesti kyllä. Avishai Margalit on määritellyt
"hyvätapaisen yhteiskunnan" (The Decent Society) sellaiseksi, jonka instituutiot eivät nöyryytä jäseniään
ja jossa kansalaisia ei jaeta ensimmäiseen ja toiseen luokkaan heidän taustansa tai kulttuurinsa perusteella
ja jossa ei ylipäätään suljeta ketään symbolisella tasolla ulos yhteiskunnan täysivaltaisen jäsenyyden
mahdollisuuksista. "Hyvätapaisessa yhteiskunnassa" ihmisen ei tarvitse hävetä valtakulttuurista
poikkeavaa taustaansa tai sosiaalista identiteettiään.
On selvää, että huntingtonilainen sivilisaatio on tästä näkökulmasta miltei määritelmällisesti barbaarinen,
koska sen valtainstituutioiden tulee suhtautua epäluuloisesti kaikkiin alueellaan oleskeleviin ihmisiin,
joiden voi kulttuurisilla perusteilla valitsevan ratkaisevissa tilanteissa vihollissivilisaation puolen.
Tarjottimella olisi nyt kysymys: mitkä ovat Euroopan unionin edellytykset kehittyä alueelliseksi
sivilisaatioksi, hyvätapaiseksi yhteiskunnaksi, erilaisuutta organisoivaksi poliittiseksi yksiköksi ja millä
perusteilla sen voi puolestaan olettaa hyödyntävään kaksoisstandardijärjestelmää, jossa luvataan yhtä ja
toteutetaan toista.
Kirjallisuutta
- Heiskanen, Ilkka: Sivilisaatioiden sodat, kulttuurikamppailut ja antiglobalismi - osa I.
Kosmopolis 30:2/2000.
- Heiskanen, Ilkka: Sivilisaatioiden sodat, kulttuurikamppailut ja antiglobalismi – osa II. Kosmopolis 30:4/2000.
-
- Huntington, Samuel P.: The Clash of Civilizations? 72:2/1993.
- Huntington, Samuel P.: The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. Simon & Schuster,
New York, 1996.
- Koenis, Sjaak: Het verlangen naar gemeenschap. Van Gennep, Amsterdam, 1997.
- Koenis, Sjaak: Culturele identiteit in een politieke samenleving. Käsikirjoitus marraskuu 2000.
- Saukkonen, Pasi: Suomi, Alankomaat ja kansallisvaltion identiteettipolitiikka. SKS, Helsinki, 1999.
pasi.saukkonen@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|