På Svenska
In English
Historiallinen Yhdistys 
			ry - Alkuun
Yhdistyksestä
Hallinto Julkaisut Seminaarit
Julkaisut
Historiallisia 
		Arvosteluja
Historiallisia 
		Papereita
Ennen ja nyt

.


 


Historiallisia Papereita 8:
Pentti Renvallin perintö ja 2000-luvun historiantutkimus

Renvall ja psykohistoria


Juha Ala
ISSN 1456–8055

Tarkastelen esitelmässäni Pentti Renvallin ajatusten ja psykohistorian suhdetta etupäässä rakennekokonaisuuden käsitteen valossa. Pohdin Renvallin muun muassa Nykyajan historiantutkimuksessa (1965) esittämien rakennekokonaisuuden ja -ominaisuuden käsitteiden soveltuvuutta psykohistorian yleiseen metodologiaan. Yritän myös havainnollistaa, miten olen itse soveltanut käsitteitä käytännön tutkimusprosessissa ja lähdetyöskentelyssä.

Psykohistorian tutkimusalueena on historiallisissa prosesseissa vaikuttava tiedostamaton psyko- ja ryhmädynamiikka. Tutkimuksen lähtökohtana ovat psykoanalyyttisen yksilö- ja ryhmätutkimuksen piirissä kehitellyt teoriat, mutta myös muut tutkimukselliset lähestymistavat voivat tulla kysymykseen, mikäli ne ovat tutkimuksen kannalta relevantteja. Psykohistorian ominaispiirre on siis poikkitieteellisyys ja periaatteellinen avoimuus erilaisille tutkimuksellisille ajattelutavoille. Psykohistoria pyrkii myös pureutumaan lähteiden näkyvää pintatasoa syvemmälle ja saavuttamaan tulkinnoissaan lähdeaineiston kieltä korkeamman abstraktiotason. Tätä kautta on mahdollista päästä uudenlaiseen käsitteen- ja teorianmuodostukseen.

Renvallin käsitys rakennekokonaisuudesta sopii psykohistorialliseen lähestymistapaan. Renvall on todennut, että historiantutkimuksen on pyrittävä saamaan esiin tietyssä historiallisessa tilanteessa vaikuttavien asioiden "todelliset, käytännölliset tai funktionaaliset yhteydet". Tämän vuoksi hän suosittelee eri elämänalueiden käsittelemistä historiantutkimuksessa rinnakkain ja pureutumaan asioihin pintatasoa syvemmältä. Tutkittavasta historiallisesta tilanteesta on muodostettava rakennekokonaisuuksia, joissa eri elämänalojen ilmiöitä yhdistetään toisiinsa jonkin yhteisen hallitsevan tekijän eli rakenneominaisuuden välityksellä.

Renvallin esittämät rakennekokonaisuuden ja -ominaisuuden käsitteet soveltuvat hyvin psykohistorialliseen tutkimukseen jo sen vuoksi, että ne välttämättä edellyttävät tutkimuksen nousemista ylemmälle abstraktiotasolle. Koska Renvallin "elämänalueilla" on jo määritelmällisesti kullakin omat erityispiirteensä, niitä ei voi yhdistää toisiinsa ilman rakennekokonaisuuden avulla tapahtuvaa abstrahointia ja yksinkertaistamista.

Miten elämänalueiden yhdistäminen tapahtuu käytännössä? Psykohistoriallisessa tutkimuksessa pinnalta katsoen erillisten ilmiöiden taustalta voidaan hakea samantyyppistä psykodynamiikkaa. Tällöin yhteyttä eri elämänalueiden kesken luodaan psykodynaamisen rakenneominaisuuden avulla. Lähtökohtana on Renvallin "jäsentynyt" rakennekokonaisuus: jäsentyneen rakennekokonaisuuden muodostavat historialliset ilmiöt, jotka ovat rakenneominaisuuden välityksellä keskenään yhteydessä sen mukaan, "minkä aseman kukin tuossa tilanteessa esiintyvä tekijä saa tilanteen keskellä elävän ihmisen mielessä". (Toinen Renvallin esittämä tyyppi on "omaehtoinen" rakennekokonaisuus, jossa ilmiöt ovat toisiinsa yhteydessä ihmisen mielestä riippumatta jonkin yhteisen hallitsevan tekijän välityksellä.) Psykohistoriassa jäsentyneen rakennekokonaisuuden käsite voidaan täsmentää ihmisen mielen sekä tietoisen että tiedostamattoman (psykodynaamisen) osan käsittäväksi.

Psykodynamiikan ohella rakenneominaisuuksia voidaan muodostaa myös muulta pohjalta. Esimerkiksi marxilainen tutkimus voisi lähteä liikkeelle kulttuuri- ja yhteiskuntarakenteesta ja tutkia, millä tavalla yksilöpsyyke ja tapahtumahistoria ovat taloudellisiin tuotantosuhteisiin pohjautuvan rakenneominaisuuden määräämiä. Toiminnalliselta tasolta lähtevät rakenneominaisuudet -- kuten voisi ajatella esimerkiksi G. E. Meadin behaviorismissa -- puolestaan kiteytyisivät ensin kulttuurisiksi toimintakaavoiksi, joiden välityksellä ne vaikuttaisivat psyyken rakenteisiin määräämällä "ajateltavissa olevia" reaktio- ja toimintatapoja.

Esitän esimerkkinä psykodynaamisesta rakennekokonaisuudesta Suomen sortovuosia käsittelevää tutkimustani Suomi-neito ja suojelusikä (1999). Loin siinä rakenneyhteyden, jossa kahden pinnalta katsoen erillisen ilmiön -- lastenraiskauskeskustelun ja Suomen valtiollisen tilanteen -- taustalla voidaan havaita samantyyppistä psykodynamiikkaa. Rakenneyhteyden luominen perustui pitkälti psykohistorialliseen symbolien tulkintaan. Symbolien tulkinnassa symboleilla nähdään olevan kosketuskohta psyyken sekä tietoiseen että tiedostamattomaan osaan. Tulkintani mukaan lastenraiskauskeskustelua ja Suomen valtiollista tilannetta yhdistävä symboli oli alaikäinen ja neitseellinen Suomi-neito, joka venäläistämispolitiikan myötä joutui siveellisyysrikoksen uhriksi.

Rakenneominaisuutena voidaan tässä tapauksessa pitää symbolisella tasolla alaikäisen tytön (ja Suomi-neidon) joutumista siveellisyysrikoksen uhriksi ja psykologisella tasolla hätää aikaisemmin tuntemattomien tai vieraiden elementtien tunkeutumista ihmisen "puhtaaksi" miellettyyn yksityisyyteen - joko mielen sisälle tai ruumiiseen -, jolloin tämä yksityisyys uhkasi hajota (valtiollisella tasolla tunkeutuminen tapahtui valtiollisiin instituutioihin ja maantieteellisesti). Koska ihmiset tällä tavoin sijoittivat toisistaan näennäisesti erillään oleviin tapahtumiin ja ilmiöihin samanlaisia (rakenne)ominaisuuksia, olivat ne myös historiantutkimuksen kannalta keskenään yhteydessä. Suomi-neitoa koskevan siveellisyysrikosfantasian konkreettinen (psyko)historiallinen merkitys on taas siinä, että se vaikutti kansallismielisen sivistyneistön tuntoihin ja näkemyksiin senhetkisestä historiallisesta tilanteesta ja siivitti heitä poliittiseen ja yhteiskunnalliseen toimintaan.

Miten psykohistoriallinen rakennekokonaisuus muotoutuu? Kyse ei ole minkään valmiiksi lukkoon lyödyn mallin soveltamisesta lähdeaineistoon, vaan mallintaminen koostuu erilaisten mallivaihtoehtojen hylkäämisistä epärelevantteina empiirisen työn aikana. Tutkimus etenee hermeneuttisessa kehässä yhtenä kokonaisuutena. Koko luettu materiaali on tulkinnassa mukana. Yhdellä taholla tuotetut tekstit vaikuttavat toisella taholla tuotettujen tekstien ymmärtämiseen. Myös yksittäiset kohdat itse esityksessä on nähtävä kokonaistulkintaa ja koko muuta esitystä vasten. Ajattelu on kokonaisvaltaista ja typologista, ja eri elämänalueet ovat tarkastelun kohteena yhtäaikaisesti. Osansa on myös tutkijan omalla elämänhistorialla, joka tutkimuksen alkuvaiheessa herkistää tietyille kysymyksille. Mielleyhtymiä ja ajatuskokeita voidaan käyttää apuna. Yksi tutkija nostaa lähdeaineistosta esiin tiettyjä piirteitä, kun taas toinen tutkija voi tavoittaa historiallisen tilanteen muita puolia.

Lähteet valitaan -- ja karsitaan -- tutkimuksen aikana hermeneuttisesti muotoutuvan rakennekokonaisuuden perusteella. Periaatteessa rajattoman lähdemaateriaalin sokea läpikäyminen ilman että lähteiden valinnan taustalla olisi jokin rakennetekijä ei ole tarkoituksenmukaista. Tätä mieltä oli myös Renvall. Hän totesi, että jos historiallista kokonaisuutta rakennetaan pala palalta tarkoituksena tutkia ensin elämänalueita tai ihmisyhteisöjä yksi kerrallaan ja sen jälkeen yhdistää näin saadut tulokset lopuksi yleisemmäksi tulokseksi, voivat eri alueiden väliset rakennetekijät jäädä huomaamatta. Itse ilmaisisin asian myös niin, että tulkinta ei tällöin välttämättä etene hermeneuttisesti yhtenä kokonaisuutena. Eri alueiden välisten (rakenteellisten) yhteyksien sivuuttaminen voi johtaa todellisuuden tarpeettomaan yksinkertaistamiseen ja pirstoutumiseen eikä hedelmälliseen tyypittelyyn.

Lopullisessa psykohistoriallisessa tulkinnassa asiayhteydet on aina pystyttävä osoittamaan muillekin aikalaisaineistosta normaalin dokumentoinnin keinoin. Tulkinnan totuuskriteerinä on tulkinnan koherenssi ja yleinen uskottavuus. Koherenssin uskottavuutta voidaan ensisijaisesti perustella käytetyillä metodeilla ja koherenssin kytkeytymisellä empiiriseen aineistoon.

Tutkijan on myös hyväksyttävä tutkimuskohteensa epätarkkuus, monenlaisten merkitysmaailmojen olemassaolo samanaikaisesti. Voidaan ajatella, että samaa historiallista tilannetta kuvaavat rakennekokonaisuudet muodostavat sumean joukon: sumea joukko koostuu alkioista, jotka voivat kuulua joukkoon vain osittain. Tällöin erityyppiset rakenneominaisuudet muodostavat kompleksisuudeltaan eriasteisia rakennekokonaisuuksia, joiden energia tai intensiteetti koko historiallisen tilanteen (järjestelmän) kannalta vaihtelee. Teoreettisessa ihannetapauksessa kaikki rakennekokonaisuudet on yhdistetty yhdeksi suureksi rakennekokonaisuudeksi, joka sitoo yhteen kaikki elämänalueet.

Yksi tutkija ei voi kuitenkaan tutkia kaikkea. Renvall tunnusti, että käytännössä voi olla mahdotonta ottaa käsittelyyn koko elämän moninaisuus, mutta "oleellisten kokonaisuuksien pirstoutumisen vaara voidaan välttää myöskin niin, että ainakin muutaman erikoisalan ilmiöitä käsitellään rinnakkain, jolloin niiden rakennetekijöitä voidaan verrata toisiinsa ja siten luoda edes näiden alojen välille rakenneyhteyttä." Näin menettelin myös sortovuositutkimuksessani.

Tulkintani mukaan naisasianaiset samastuivat Suomi-neitoon vuosien 1905--1907 äänioikeuskeskustelun yhteydessä. Miksi poimin pilalehdistä nuoret neidot naisasianaisten kuvaajina ja jätin "aggressiiviset akat" sivuun? "Nuoret neidot" on otettu mukaan siksi, että ne olivat tutkimalleni rakennekokonaisuudelle merkityksellisiä toisin kuin ne kuvaukset, joissa naisasianaiset nähtiin maskuliinisiksi tai aggressiivisiksi. Jälkimmäiset kuvaukset naisasianaisista saattoivat luonnollisesti palvella johonkin muuhun (rakenne)yhteyteen liittyviä psykologisia tarpeita. Näin kuvaukset nuorista neidoista neitseellisen, moraalisesti ylivertaisen minäihanteen symbolisaatioiksi Suomi-neidon tapaan. Minäihanteella tarkoitetaan ihmisen eteensä projisoimaa ihannetta, jonka tavoittelulla pyritään palauttamaan varhaislapsuudessa saatu kokemus omasta täydellisyydestä -- tilasta, jolloin ihminen koki itse olevansa oma ihanteensa. Minäihanteen käsitteellä on luomassani rakennekokonaisuudessa keskeinen merkitys psykohistoriallista ryhmäprosessia ja kansakuntaa koossapitävänä moraalisena voimana. Näin ollen "nuoret neidot" ovat tiedostamattoman symboliarvonsa ("suomineitoutensa") vuoksi rakennekokonaisuudelle merkitsevämpiä kuin ne kuvaukset, joissa naisasianaiset nähdään maskuliinisina tai aggressiivisina.

Tässä tapauksessa nuoria neitoja ja "aggressiivisia akkoja" ei voida asettaa vastakkain yksitasoisesti, vain lähteiden pintatasolta tarkasteltuna ja suhteuttamatta rakennekokonaisuuteen. Kyseessä ovat eri tarkastelutason ilmiöt: nuoret neidot ovat rakenneyhteydessä tiedostamattomaan psykodynamiikkaan ja psykohistorialliseen ryhmäprosessiin, aggressiiviset akat sinänsä eivät ole sidoksissa mihinkään rakennekokonaisuuteen, vaan irrallisia poimintoja lähteistä. Niitä ei voida suoraan asettaa nuorien neitojen kanssa samalle tarkastelutasolle, vaan aggressiiviset akat on ensin pystyttävä funktionaalisesti yhdistämään joko samaan tai johonkin muuhun rakennekokonaisuuteen. Vasta rakennekokonaisuuksiin suhteutettu tai niiden välinen tarkastelu on mielekästä.

Psykohistoriassa on vielä erityisesti varottava sotkemasta tiedostamattoman psykodynamiikan ja (esi)tietoista tarkastelutasoa toisiinsa. Lähteiden pintatasolta lähtevä tarkastelu -- tässä tapauksessa aggressiiviset akat -- kuuluu tietoisuuden tasolle. Vasta sen jälkeen, kun ne on sidottu johonkin tiedostamattomaan psykodynamiikkaan pureutuvaan rakennekokonaisuuteen, niitä voidaan verrata nuoriin neitoihin. Tällöin saattaa ilmetä, että nuorien neitojen ja aggressiivisten akkojen välinen lähteiden pintatason ristiriita ei ole lainkaan ristiriita, vaan että erilaisilla kuvauksilla on selvä funktionaalinen yhteys rakennekokonaisuudessa. Kuten tieteenfilosofi Ernest Nagel on todennut: "Samalla kun ristiriidassa teorian kanssa oleva yksittäinen tapaus kumoaa sen, se, onko jokin näennäisesti vastakkainen tosiseikka todella yhteensopimaton teorian kanssa, voidaan usein päättää vain (ainakin annetun tutkimuksen yhteydessä) järkeviksi hyväksyttyjen erilaisten olettamusten valossa."

Renvallilainen rakennekokonaisuus on parhaimmillaan tutkimuksen kova ydin, joka sitoo monentyyppisiä ilmiöitä toisiinsa. Se avaa uusia näkökulmia ja ikkunoita usealle eri elämäalueelle. Jotkut asiat voidaan yhdistää kokonaisuuteen tiukasti, toiset asiat taas löyhemmin. Kaikkea esiintuotua ei voida välttämättä vedenpitävästi todistaa, mutta hedelmällinen rakennekokonaisuus on omiaan avaamaan myös uusia kysymyksiä jatkotutkimuksia varten.

Sortovuositutkimuksessani luomani rakenneyhtyden avulla olen pyrkinyt pureutumaan sellaisiin suomalaisen kansallismielisen sivistyneistön psyykkisiin "kristallisaatiopisteisiin", jotka olivat tuon ajan historiallisessa tilanteessa merkityksellisiä. Tämä edellytti eri elämänalueiden yhdistämistä. Varsinaisen ajallis-historiallisen ulottuvuuden lisäksi, jota venäläistämispolitiikka ja siveellisyysrikoskeskustelu edustavat, rakentamaani rakennekokonaisuuteen voidaan liittää aineksia myös aatteellis-filosofiselta ja biografiselta ulottuvuudelta. Luon katsauksen kahteen viimeksi mainittuun.

Aatteellis-filosofista ulottuvuttaa luomassani rakennekokonaisuudessa edustaa snellmanilaisuus, joka, kuten tunnettua, oli pitkälti kansallismielisen sivistyneistön poliittisen ja yhteiskunnallisen ajattelun pohjana 1900-luvun vaihteessa. Nuoren neitseellisen neidon ihanne voidaan yhdistää snellmanilaiseen idealistiseen filosofiaan ja sen näkemykseen todellisuuden pohjimmiltaan henkisestä luonteesta. Nuoren neidon ihanne nähdään tällöin ei-materiaalisena, ei-lihallisena. Valtiollisesta kulttuuri-ihanteesta puuttuivat "alemmat" tarpeet ja seksuaalisuus. "Itsekkäät" tunteet ja epäsosiaaliset halut rajattiin valtion ja moraalin ulkopuolelle. Tähän sopii Aimo Reitalan havainto, jonka mukaan Suomi-neito muutti hahmoaan poliittisten suhdanteiden mukaan siten, että venäläisen painostuksen lisääntyessä 1890-luvulla se sai korostetusti turvattoman sekä neitseellisen ja aseettoman tytön piirteet. Yleisemminkin suuntaus hahmon kehityksessä oli 1800-luvun viimeisten vuosikymmenten aikana äitihahmosta kohti neitoa. Ristiriitojen kärjistyessä Suomi-neito siis haluttiin nähdä entistäkin puhtaampana ja neitseellisempänä.

Sortovuosina puhdas neito-ihanne joutui tunkeilun kohteeksi, vieraiden elementtien tahraamaksi. Snellmanilaisuuden luonteenpiirteisiin kuului vahva moraalinen paatos. Puhuttiin siveellisyydestä, jonka toteutumiseen politiikankin oli tähdättävä; Snellmanin mukaan "valtio on ´siveellisyyden olemassaolo kansallishenkenä´, eli: siveellisyyden absoluuttinen olemassaolo". Sortovuosien "siveellisyysrikos" oli siten rikos absoluuttisen siveellistä valtio-ihannetta ja sitä symbolisoinutta Suomi-neitsyttä vastaan; se tahrasi suomalaisten mielissä väikkyneen ihannekuvan moraalisen puhtauden. Näin alunperin tapahtumahistorian tasolla luotuun rakennekokonaisuuteen voidaan snellmanilaisuutta tarkastelemalla liittää myös ideologinen ulottuvuus.

Rakennekokonaisuuden biografisena ulottuvuutena on naisasianainen Aleksandra Gripenberg, joka julkisuudessa kantoi kaikkein näkyvimmin huolta alaikäisiin kohdistuvista siveellisyysrikoksista. Gripenbergin elämäkerrallisessa tutkimuksessa selvisi, että hän oli luonut aatteellis-valtiollisen ihannekuvansa jo nuoruudessaan. Sortovuosien tapahtumien aikana tuo ihanne romahti. Ne hallitsemattomat vietit, "alemmat" tarpeet, jotka Gripenberg oli ihannekuvan avulla aikanaan sitonut hallittavaksi, tunkeutuivat nyt esiin hänen mielensä syvyyksistä. Koska Suomi(-neito) oli ollut Gripenbergille vahva samastumisen kohde, Suomen valtiollisen harmonian jouduttua uhanalaiseksi myös Gripenbergin mielen tasapaino järkkyi. Tämä osaltaan siivitti -- reaalisen poliittisen kehityksen ohella -- Gripenbergiä ja muuta sivistyneistöä poliittiseen ja yhteiskunnalliseen toimintaan. Tällöin huomiota kiinnitettiin paljon juuri moraalikysymyksiin, esimerkiksi alaikäisiin kohdistuviin siveellisyysrikoksiin. Moraalikysymysten esiinotto tapahtui osittain siksi, että todelliset poliittiset vaikutusmahdollisuudet venäläistämispolitiikkaan olivat vähäiset, mutta niiden yhtydessä voitiin myös psyykkisesti käsitellä omien "alempien" viettien tunkeutumista esiin mielen syvyyksistä. Valtiolliseen politiikkaan ja snellmanilaisuuteen yhdistettynä tämä henkilökohtaisen siveellisyyden puolustaminen ilmeni Suomi-neidon siveellisyyden varjelemisena.

juha.ala@helsinki.fi

 

 

Takaisin edelliselle tasolle