|
Historiallisia Papereita 8:
Pentti Renvallin perintö ja 2000-luvun historiantutkimus
Pentti Renvallin menetelmän syvyyspsykologiset ulottuvuudet
Antero Kiianmaa
ISSN 1456–8055
Tiivistelmä alustuksesta Historiallisen Yhdistyksen seminaarissa
8. marraskuuta 2000.
Esityksessä tarkastellaan erityisesti Pentti Renvallin tutkimusmenetelmän
aatehistoriallisia juuria ja yhtymäkohtia Sigmund Freudin mielen rakennetta kuvaavaan
teoriaan sekä psykoanalyysin tutkimusmenetelmään. Renvallin oppi ja
menetelmä pohjautuu hahmopsykologiaan, joka puolestaan käyttää
fenomenologista tarkastelua, jolle on tyypillistä, että ihmisen havainnot
sekä käsitykset asioista ja ihmisistä ymmärretään
kokonaisvaltaisiksi ja kokemuksillisiksi. Tämä näkyy muun muassa Renvallin
tavassa päätellä yksilön esineistön laadusta sielullisen rakenteen
ja yhteiskunta-asemassa ilmenevän rakenteen yhtäläisyys. Esineen käsite
(der Gegenstand) on keskeinen sekä Renvallin että Freudin psykologisissa
teorioissa. Tällöin "esineet/esineistö" ymmärretään psyykkisiksi
objekteiksi, kohteiksi ja asioiksi, joihin kiteytyy yksilön ja/tai yhteisön kokemus.
Esineet tai objektit ovat ei-materiaalisia. Tämä käsitys ihmisen havaitsemisesta
palautuu itävaltalaiseen filosofiin Franz Brentanoon (1838–1917), joka oli sekä
hahmopsykologien että fenomenologian "perustajan" Edmund Husserlin ja Freudin opettaja.
Lisäksi esityksessä vertaillaan Renvallin ja syvyyspsykologian
näkemyksiä yksilön ja yhteisön suhteesta ja tämän suhteen
kehityksestä. Näkemykset yhtyvät siinä, että yksilön ja
yhteisön psyykkinen rakenne vastaavat toisiaan sitä enemmän mitä
varhaisempaa kehitysvaihetta yksilön tai yhteisön historiassa tarkastellaan.
Molemmat jakavat käsityksen, jonka mukaan kehitys on yksilöllisyyden ja minuuden
voimistumista ja sosiaalisen sidonnaisuuden vähenemistä.
Renvallin oppi historiallisista rakennekokonaisuuksista sisältää samoja
komponentteja kuin Freudin metapsykologinen malli yksilöstä. Renvall tarkastelee
historiallisia tapahtumia ja tekijöitä dynaamiselta (eri tekijöiden
keskinäiset suhteet ja niiden vaihtelu ajan myötä), topologiselta
(tietoiset/ei-tietoiset) sekä ekonomiselta (määrä) kannalta.
Näissä teorioissa psyykkinen rakenne tavallaan sisältää
yhteisörakenteen ja päinvastoin.
Psykoanalyysia ja Renvallin metodioppia yhdistää pyrkimys saattaa yksittäiset
ilmiöt historiallisesti ymmärretävien kokonaisuuksien osaksi. Yksittäiset
tosiasiat eivät ole riittäviä tapahtumien, tekojen ja ilmiöiden merkityksien
ymmärtämiseksi. Kummassakin mallissa on enemmän kyse synteesistä kuin
analyysista, ja kumpikin malli pyrkii ottamaan etäisyyttä tarkasteltavaan kohteeseen,
jotta tutkija ei joutuisi kohteen kanssa samojen kenttätekijöiden alaiseksi,
minkä seurauksena tutkija voi sokeutua. Molempien mallien ihanteena on rationaalinen
ihminen, vaikka toisaalta mallit huomioivat affektiivisten tekijöiden vaikutuksen ihmisen
toimintaan.
antero.kiianmaa@yths.fi
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|