|
Historiallisia Papereita 8:
Pentti Renvallin perintö ja 2000-luvun historiantutkimus
Pentti Renvallin "1500-luvun ihminen" ja oikeuden alkuperä
Olli Matikainen
ISSN 1456–8055
Pentti Renvall luonnehti tutkimustaan Suomalainen 1500-luvun ihminen
oikeuskatsomustensa valossa kehitys- tai kulttuurihistorialliseksi
vastatessaan vuonna 1951 teoksensa ainoaan laajempaan julkiseen aikalaisarvosteluun
Juridiska Föreningen i Finlandin aikakauskirjassa. Arvioijana oli
erityisesti 1940- ja 50-luvulla värikkäänä debatoijana tunnettu
oikeushistorian professori Ragnar Hemmer, jolta Renvallin oikeuslähteisiin
soveltama uudenlainen näkökulma ei saanut ymmärtämystä.
Renvallin tutkimuksessa käsitejuridiselle oikeushistorialle keskeiset kysymykset
lakien oppihistoriasta ja reseptioista olivat jääneet Hemmerin mukaan liian
vähälle huomiolle ja lisäksi arvioija epäili, voiko 1500-luvun
suomalaisen ihmisen psyykkisestä rakenteesta ylipäänsä tehdä
päätelmiä käytetyllä lähteistöllä, jonka
katsomuspohja oli vieläpä pääasiassa ruotsalaisperäinen.
Keskustelijat jäivät toivottoman kauaksi toisistaan: kuvaavaa vallinneelle
rajanvedolle oli, että aikakauskirja päätti keskustelun, koska
Renvallin työ näytti toimituksen mukaan olevan enemmän "kulttuuri-
kuin oikeushistoriallinen".
Renvallille oikeus oli tutkimuksellinen väline 1500-luvun ihmisen
"sielullisen rakenteen" selvittämiseen, mutta "1500-luvun ihminen" on moneen
muuhunkin suuntaan avautuvana kestävä viite. Läheskään kaikkia
Renvallin avaamia keskeisiä kysymyksiä totuuden ja moraalin historiallisuudesta
ei ole hänen jälkeensä suomalaisessa tutkimuksessa erityisen
tyhjentävästi selvitetty, vaikka tutkimus onkin edistynyt
viidessäkymmenessä vuodessa sekä Hemmerin viitoittamaa käsitejuridista,
että erityisesti 1970--1980-luvulta lähtien voimistunutta
sosiologis-kriminologista uraa myöten.
"1500-luvun ihmisen" ensimmäinen lauseen: "Historiantutkimuksen kaikkien
selitysyritysten perustan ja lähtökohdan muodostaa ihminen",
problematisointi ohjaa pitkälle tutkijan menneisyydestä luomaa kuvaa.
Renvallille "tieteellis-objektiivinen" historiatutkimus on lähteiden aukotonta
yhteensovittamista tieteelliseen ihmiskäsitykseen. Tärkeä
ihmiskäsityksen lähteenä toimii erityisesti psykologia ja "1500-luvun
ihmisen" ohjelman juurien löytyminen Eino Kailan persoonallisuuspsykologiasta on
hyvin tunnettua. Kailalle ihmiskunnan ja kulttuurin kehitys on vapautusta
viettielämän kahleista ja "Persoonallisuus"-teoksesta on peräisin
myös Renvallin tutkimuksen ohjenuoraksi muodostunut analogia kehityspsykologian
ja historiallisen kehityksen välisestä suhteesta: "...joka tapauksessa
on ilmeistä, että ihmiskunta kaikkialla on läpikäynyt samoja
sielullisia vaiheita kuin yksityinen ihmislapsi vielä tänä
päivänä." Luonnehtiessaan 1500-luvun oikeutta Renvall
käyttää usein käsitettä 'vaistonvaraisuus', ja Kailan
psykologian biologismia vasten lienevät johdonmukaisia myös Renvallin
myöhemmin 1950-luvulla ohimennen esittämät ajatukset aivojen kehityksen
merkityksestä historian taustavoimana.
"Tieteellinen ihmiskäsitys" on muuttanut muotoaan Renvallin ajoista, sillä
kognitiivinen psykologia ja antropologia ovat hylänneet Renvallin tutkimuksen
kulmakivenä olevat käsitykset niin sanotun primitiivisen ajattelun
esiloogisesta luonteesta. Uudemmassa kehityspsykologian teoriasta vaikutteita saaneessa
1500--1600-luvun rikollisuuden tutkimuksessa (mm. ruotsalaisten Arne Jarrickin ja Johan
Söderbergin Tukholman sivilisaatiohistorian projekti) on puolestaan keskitytty
erittelemään taloudellisten ja sosiaalisten rakenteiden muutoksen vaikutusta
persoonallisuusrakenteen kehityksessä, joiden analyysi Renvallin tutkimuksessa
jäi vähemmälle huomiolle.
Mielenkiintoisinta "1500-luvun ihmisen" uudelleenarvioinnissa ei ole
"aikasidonnaisuuden" jälkiviisas arviointi, vaan aina ajankohtaiset kysymykset
sovelletun näkökulman hedelmällisyydestä (tutkijan ja tutkittavan
suhde, suhde lähitieteisiin) ja esille nostetuista asiakysymyksistä.
"1500-luvun ihmisen" keskeisin opetus niin hyvässä kuin pahassakin on
mielestäni kokonaisvaltaisen ihmiskuvan ja historiakäsityksen omaksumisen
tärkeys. Länsimaisen yhteiskunnan kehityksen historiallisessa sosiologiassa
kehityspsykologinen analogia on ollut yksi historiantutkijan ihmiskuvan hyvistä
rengeistä, mutta huonoista isännistä. Näitä ovat myös
erittelemätön "jokamiehen behaviorismi", psykoanalyysi, biologismi ja
taloudellinen rationalismi.
Edellä sanottua voi havainnollistaa parilla esimerkillä, joka liittyvät
Renvallin keskeisimpiin väittämiin 1500-luvun ihmisen ja oikeuskäsitysten
luonteesta. Renvallin mukaan 1500-luvun ihminen laski rangaistuksia
määrätessään yhteen rikoksen havainnollisia tuloksia ja
jätti huomioimatta tekijän intentiot ja mielentilan. 1500-luvulla
mielenvikaisuutta käytettiin toisinaan perusteena lievemmälle tuomiolle,
minkä Renvall tulkitsee merkkinä jo kehittyneemmästä ajattelusta.
Kehityspsykologinen näkökulma ja pelkkä tuomioihin tuijottaminen on
kuitenkin ongelmallista ja lähteet eivät tässä tapauksessa todenna
esitettyä väitettä, sillä tieto ja toiminta eivät ole vapaita
moraalisista ja poliittisista arvostelmista. Renvallin metodiopin
objektiivisuuskäsityksiä kirjaimellisesti seuraavan voi olla vaikea
hyväksyä näkemystä, jonka mukaan totuutta selvittävä
varhaisen uuden ajan oikeus ja menneisyyden kuvaa rakentava myöhempien aikojen
historiantutkija metodologisine ratkaisuineen ovat tavallaan samassa asemassa.
18-vuotias Juho Vares tuomittiin Kiteellä vuonna 1689 kuolemaan äitinsä
surmaamisesta. Poika oli kärsinyt häntä uhkaavista näyistä ja
selitti tehneensä teon "vieraalla mielellä." Kansanomaisen etiologian mukaan
kyseessä oli sairaus, jota Juho itse nimitti "vimmataudiksi" (wimma tauti).
Tuomarille tämä sairaus oli tuntematon ja asianomaisen mielentilan ja taustan
perusteellisen arvioinnin jälkeen oikeus ratkaisi asian vallitsevan, Jumalan vihaa
pelkäävän teokraattisen näkemyksen mukaisesti: Juho oli vain
hetkellisesti joutunut "pahan valtaan." Keskiaikainen maanlaki oli korostanut omaisten
vastuuta ympäristölleen vaarallisista mielenvikaisista
määräämällä, että asianomaisen mielentila oli
tehtävä yleisesti tunnetuksi, muuten vahingon sattuessa tuomio olisi
täysimääräinen eikä vahinkosurman mukaisesti mitoitettu.
Väkivallan keskeisin symboli oli ja on veri. Itäsuomalaisessa 1600-luvun
tuomiokirjamateriaalissa on vielä nähtävissä sukuyhteisön
ontologiaan liittyvä verenvuodattamisen tulkitseminen tabuloukkauksena, johon
reagoitiin kiivaasti, Renvallin käsitteitä käyttäen "vaistomaisen
affektiivisesti". Mielenkiintoista kyllä, veriretoriikka löytyy hieman
toisessa muodossa esimerkiksi Loimaan kappalaisen Laurentius Petrin saarnakokoelmasta
vuodelta 1644. Hänen mukaansa ihmisten välisen epäsovun kasvaminen johtaa
väkivallantekoihin, jolloin vuodatettu veri saastuttaa viljan ja johtaa sairauksiin
ja kuolemaan (ts. Jumalan kostoon). Tulkinta vuodatetun veren saastuttavasta
vaikutuksesta on sama, mutta sille annettu "poliittinen" sisältö erilainen.
Oikeuskäsitysten historiallisen muutoksen kannalta onkin
käytännössä perustellumpaa tutkia, kuinka sosiaalisesta tulee
psyykkistä (eikä päinvastoin, kuten Renvall näyttää
olettavan). Valkealainen Esko Mikonpoika tuli vuonna 1674 oikeuden eteen ja kertoi,
että hän oli rikkonut "Jumalaa ja esivaltaa" vastaan. Hänen toverinsa oli
juovuksissa hukkunut yhteisellä venematkalla 25 vuotta aikaisemmin, jolloin
osapuolten vanhemmat olivat vaientaneet epäilyt ja sopineet epäselvän
tapauksen salaisilla, perinnäistavan mukaisilla sovittajaisilla.
Näkemyksissä ja yhden ihmisenkin ajatusmaailmassa yhdistyivät
1600-luvulle tyypilliseen tapaan kansanomainen ja teokraattinen eetos.
opmatika@tukki.jyu.fi
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|