|
Historiallisia Papereita 7:
Keskiajan kulttuuripiireistä uuden ajan valtakuntiin
Itämeren alueen kaupungistuminen keskiajalla
Ossi Kokkonen
ISSN 1456–8055
Tiivistelmä alustuksesta Historiallisen Yhdistyksen
ja Glossan laivaseminaarissa 1. syyskuuta 2000.
1100-1200-luku oli Euroopassa voimakasta kaupungistumisen aikaa: kaupungit
lisääntyivät niin määrällisesti kuin kooltaankin. Samaan
aikaan koheni kaupunkien ja porvarien oikeudellinen asema. Ilmiö oli voimakkain
mantereen sydämessä, mutta se ulottui myös latinalaisen Euroopan reuna-alueille,
muun muassa Itämeren alueelle ja itäiseen Keski-Eurooppaan. Saksassa
kaupunkilaitoksen autonominen kehitys oli koko mantereen mittapuulla erityisen voimakasta:
kaupungit ja porvarit saivat huomattavia poliittisia ja taloudellisia privilegioita ja
kehittyivät itsenäisiksi toimijoiksi, kun taas esimerkiksi Ranskassa ja Englannissa
hallitsijadynastioiden vallan alla kaupunkien oikeudet olivat rajatummat. Saksalaisten
laajamittaisen muuttoliikkeen ja kaukokaupan myötä saksalainen kaupunkimalli
omaksuttiin laajoilla alueilla Itä-Euroopassa ja Itämeren piirissä.
Talonpoikien muuttoliikkeen ja kirkollisen organisaation omaksuminen johti laajojen alueiden
saksalaistumiseen Preussissa, Puolassa ja Baltiassa. Kaupunkien perustaminen oli osa
muuttoliikkeen etenemistä, ja niistä muodostui alueellisia kaupan ja liikenteen
solmukohtia, jotka toimivat oikeudellisina, kirkollisina ja puolustuksellisina keskuksina.
Itämeren alueella oli 700-800-luvulta alkaen kaupunkimaisia asutuskeskittymiä,
joissa harjoitettiin kaupankäyntiä ja joilla saattoi olla myöhempien kaupunkien
tapaan hallinnollisia ja puolustuksellisia tehtäviä. Jo viikinkiaikana Itämeren
alueella oli kaupan kasvun myötä kehittynyt taloudellinen organisaatio, jonka
keskuksia nämä kauppapaikat ja varhaiskaupungit, esimerkiksi Birka ja Visby, olivat,
ja joka oli säilynyt saksalaisten kauppiaiden tuloon asti. Vaikka skandinaaviset
varhaiskaupungit edelsivät saksalaisen esikuvan mukaista kaupungistumista, ei niiden
välillä vallinnut suoranaista jatkuvuutta, vaan 1100-luvun loppupuolelta alkaen
Itämeren piiriin syntyi uudenlainen kaupunkilaitos.
* * *
Länsieurooppalainen kaupunkilaitos levisi Itämeren alueelle lopulta
hämmästyttävän nopeasti. Ensimmäisistä kaupungeista
merkittävin oli vuonna 1159 perustettu Lyypekki, ja jo noin sadassa vuodessa
perustettiin myös sellaiset Pohjois-Euroopan suuret kauppakaupungit kuten Visby,
Tukholma (perustettiin 1250-luvulla), Riika (1201), Tallinna (1230) ja Rostock (ennen
vuotta 1218) sekä suuri joukko pienempiä kaupunkeja. Näistä muodostui
alueellisia keskuksia, jotka monessa suhteessa muistuttivat Euroopan sydänmaiden,
erityisesti Saksan, vanhoja kaupunkeja.
Itämeren alueella kaukokauppa löi leimansa yksittäisten kaupunkien nousuun
ja laskuun, kaupunkien oikeudelliseen ja hallinnolliseen kehitykseen sekä porvarien
taloudelliseen ja sosiaaliseen asemaan. Kaupunkeja perustettiin kaukokaupan voittojen
toivossa, ja suurimmat kaupungit olivat merkittäviä kaupan keskuksia. Hansaliiton
perustamisen taustalla vaikuttivat kaupankäynnin organisoimisen tarve ja Itämeren
alueella tapahtuneet suuret muutokset. Tällaisia olivat saksalainen muuttoliike, osin
tästä johtunut uusien kaupunkien synty, kaupunkien oikeudellisen aseman muuttuminen,
alueellisten kaupunkiliittojen esimerkki sekä itä- ja pohjanmerellisen kaukokaupan
muutokset. Hansaliittoon kuului kaikkiaan lähes 200 kaupunkia, mutta samanaikaisesti
liitossa ei koskaan ollut näin paljon jäseniä. Kaikkiaan noin 70 kaupungin
arvellaan osallistuneen aktiivisesti hansan toimintaan. Varsinkin pienistä kaupungeista
suuri osa kuului vain nimellisesti liittoon, eivätkä ne lähettäneet
edustajia hansapäiville. Liitto ei myöskään ollut alueellisesti kattava,
vaan moni merkittäväkin kaupunki jäi tai jätettiin sen ulkopuolelle.
Hansan organisaatio oli hyvin löyhä jopa liiton ollessa voimakkaimmillaan: monet
jäsenet jättäytyivät epäsäännöllisesti
pidetyistä kokouksista pois ja yhteistä toimintaa merkittävämpiä
olivatkin pienemmät alueelliset sopimukset ja liittoumat. Liiton sisällä
epävakautta aiheuttivat hansakaupunkien erilaiset tavoitteet.
Merkittävin saksalainen kaupunki Itämeren alueella oli Lyypekki.
Asukasluvultaan se oli yksi Pohjois-Euroopan suurimmista kaupungeista: vuoden 1300 tienoilla
siellä asui osapuilleen noin 15 000 asukasta, kun samaan aikaan Hampurissa asukkaita oli
arviolta 5000. Lyypekin ympärille muodostui hansan ydin, jonka etujen mukaan useat koko
liiton toimintaa koskevat päätökset tehtiin. Lyypekin vahva asema heijastui
myös sen porvareiden varallisuuteen. Lyypekin johtoasema hansaliitossa rakentui itse
kaupungin nopealle ja suotuisalle kehitykselle: kaupungin perustettaessa ja sen
varhaisvaiheissa porvareille myönnettiin laajoja oikeudellisen aseman ja
henkilökohtaisen vapauden takaavia privilegioita.
Saksalaisen kaupunkimallin voimasta kertovat Visbyn vaiheet 1100-1300-luvulla. Gotlanti
oli ollut yksi Itämeren merkittävimmistä kaukokaupan varhaisista keskuksista.
Saarella ei tuolloin kuitenkaan todennäköisesti ollut kaupunkimaista asutusta, ja
gotlantilaisten kaupankäynti oli talonpoikien harjoittamaa. Tilanne muuttui
1100-luvulla, kun kaupankäynti alkoi keskittyä saaren länsirannikolle
Visbyhyn, joka seuraavan vuosisadan kukoistusaikanaan vaurastui ja kasvoi
merkittäväksi venäjän- ja ruotsinkaupan keskukseksi.
Vuonna 1161 perustettiin saksalaisten Gotlannin kävijöiden yhteisö, jonka
puitteissa alettiin harjoittaa kauppaa Baltiassa ja Novgorodissa. Yhteisö, jota joskus
pidetään jopa hansan alkuna, oli tyypillinen sopimukselliset puitteet luova
kaukokauppiasporvareiden yhteenliittymä. Vastaavia kaukokauppaa vieraissa kaupungeissa
harjoittavien kauppiaiden yhteenliittymiä oli perustettu jo aiemmin, esimerkiksi vuonna
1157 Lontoossa. Gotlannin kävijöiden yhteisössä lyypekkiläiset
olivat alusta alkaen merkittävin jäsenryhmä, mutta yhteisö kasvoi, kun
Itämeren alueen uusien kaupunkien kauppiaat liittyivät siihen. Yhteisönsä
puitteissa saksalaiset eivät ainoastaan käyneet kauppaa Visbyssä, vaan aikaa
myöten heistä yhä useampi jäi asumaan pysyvästi kaupunkiin, ja
1200-1300-luvulla saksalaisperäisten kauppiaiden merkitys kaupungin sisäisissä
asioissa kasvoi. Lopulta Visbyn kasvanut vaikutusvalta koitui kaupungin poliittisen ja
taloudellisen kehityksen turmaksi sen jälkeen kun Visby asettui vastustamaan
Lyypekkiä häviten kuitenkin valtataistelun tälle.
* * *
Itämeren etelärannikolla Puolassa ja Preussissa oli jo ennen 1000-lukua
slaavikaupunkeja. Nämä olivat ruhtinaan hovin ja hallinnon keskuksia, joihin oli
keskittynyt poliittisia ja kulttuurisia tehtäviä sekä kaupankäyntiä.
Eurooppalaisesta autonomisesta kaupungista ne erosivat jyrkästi, sillä ne olivat
tiukasti herranvallan alla eikä kauppiailla ollut niissä taloudellisesti tai
oikeudellisesti itsenäistä asemaa. Tilanne muuttui 1200-luvun alussa, kun alueelle
muuttaneet saksalaiset alkoivat perustaa uusia kaupunkeja luovuttaen niihin asettuville
porvareille poliittista ja oikeudellista valtaa. Pian myös alueen vanhoissa
slaavikaupungeissa omaksuttiin saksalainen kaupunkioikeus, ja myös slaaviruhtinaat
alkoivat perustaa uusia saksalaistyyppisiä kaupunkeja.
Preussilaiset kaupungit muodostavat Itämeren alueen kaupunkien joukossa omalaatuisen
ryhmän, sillä nämä Itämeren rannikolla ja Veikselin varrella
sijainneet kaupungit, kuten Danzig, Elbing, Königsberg ja Kulm, kuuluivat Saksalaisen
ritarikunnan päämestarin herruuteen. Nämä kaupungit olivat vielä
1300-luvulla muita Itämeren esimerkkejä selkeämmin territoriaaliherransa
vallassa. Tämä valvoi kaupunkien yhteistoimintaa ja osallistumista hansapäiville.
Kaupungit tukeutuivat vuoroin hansan, vuoroin ritarikunnan apuun aina sen mukaan, kumpi oli
niille edullisempaa. Kaupunkien autonomia alkoi kasvaa kuitenkin vasta ritarikunnan
kärsittyä tappion liittoutuneille Puolan ja Liettuan joukoille Tannenbergin
taistelussa vuonna 1410. Tämän tappion jälkeen ritarikunta ei kyennyt
enää estämään kaupunkien äänekkäämmiksi
käyneitä autonomiavaateita.
Preussilaisten kaupunkien tapaan Baltian uudet kaupungit olivat saksalaisen muuttoliikkeen,
kristillistämisen ja kaupankäynnin tueksi perustettuja kolonisaatiokaupunkeja.
Niinpä Baltiassakin saksalaiset muodostivat suuren enemmistön kaupunkien
väestöstä. Balttikaupunkien sijainti oli harkittu puolustuksen ja liikenteen
edullisuutta ajatellen, ja saksalaiset esikuvien vaikutus näkyy niiden oikeudellisissa
ja hallinnollisissa rakenteissa.
Ruotsissa paikallisen väestön porvarioikeudet ja heidän osallistumisensa
kaupunginhallintoon pyrittiin varmistamaan lainsäädännöllisin keinoin:
vuoden 1350 Maunu Eerikinpojan kaupunginlaissa määrätään, että
puolet raadin jäsenistä tulee olla ruotsalaisia. Preussilaisissa kaupungeissa,
joissa saksalaisväestön prosentuaalinen määrä oli tosin suurempi
kuin Ruotsissa, jäivät slaavit toisinaan kokonaan kaupunginhallinnon ulkopuolelle.
Esimerkiksi syvällä sisämaassa sijainneessa Krakovassa, jossa saksalaisten
määrä oli pienempi kuin rannikkokaupungeissa, suljettiin puolalaiset yli 50
vuodeksi kokonaan porvaristosta. Tällainen käytäntö saattoi johtaa kahden
erillisen oikeusjärjestelmän käyttöön: sekä saksalaisilla
että slaaveilla oli omat oikeutensa ja lakinsa. Vastaavanlaisia rinnakkaisia
oikeusjärjestelmiä tavattiin monilla Euroopan raja-alueilla 1000-1300-luvulla.
* * *
Itämeren alueen kaupungistuminen oli osa sitä kehitystä, joka sitoi
aluetta latinalaiseen Eurooppaan, ja jonka myötä kaukaisesta syrjäseudusta
tuli aiempaa tiiviimmin osa eurooppalaista yhtenäiskulttuuria. Vaikka Itämeren
alueella voidaankin havaita paikallisista yhteiskunnallisista tekijöistä johtuvia
eroja, oli saksalaisen kaupunkimallin vaikutus koko alueella erityisen huomattava.
Tämä johtuu osittain saksalaisesta ekspansiosta ja osittain hansasta. Syitä
voidaan hakea myös kyseisen kaupunkimallin vahvuuksista, kuten porvareita tukevasta
kaupunkioikeudesta ja -hallinnosta. Vaikuttaa siltä, että suhteellisen
myöhään ja nopeasti kaupungistuneella Itämeren alueella porvarit
omaksuivat voimakkaamman roolin kaupunkien oikeudellisessa, hallinnollisessa ja
taloudellisessa kehityksessä, kuin eurooppalaisen kaupunkilaitoksen sydänmailla oli
tapahtunut. Osin tämä johtunee kaupunkien perustamisen "suunnitelmallisuudesta",
siitä miten muuttoliike ja kaukokauppa vaikuttivat uusien kaupunkien sijaintiin ja
niiden taloudelliseen ja poliittiseen asemaan.
ossi.kokkonen@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|