|
Historiallisia Papereita 7:
Keskiajan kulttuuripiireistä uuden ajan valtakuntiin
Kerjäläisveljestöjen saapuminen Itämerelle
Mikko Piippo
ISSN 1456–8055
Kerjäläisveljestöjen, fransiskaanien ja dominikaanien, saapuminen
Itämeren alueelle 1200-luvun ensimmäisten vuosikymmenien aikana on kiinnostava
teema, joka sivuaa monin tavoin ajan muita kulttuuri- ja myös sosiaalihistoriallisia
ilmiöitä. Sitäkin yllättävämpää on, että aihe
on historiantutkimuksessa jäänyt lähes täysin vaille huomiota;
merkittävän poikkeuksen tästä muodostaa kuitenkin Jarl Gallénin
vuonna 1946 ilmestynyt väitöskirja, joka käsitteli dominikaaniveljestön
varhaista ekspansiota Itämeren alueelle. Fransiskaanien historia Itämeren
alueella on ollut vielä harvemmin modernin tutkimuksen kiinnostuksen kohteena kuin
dominikaanien historia alueella. Tässäkin suhteessa yksi kiintoisimmista
tutkimuksista on Gallénin käsialaa; nimittäin hänen postuumisti
julkaistu teoksensa Det "Danska itinerariet". Franciskanskt expansionsstrategi i
Östersjon, jonka keskeinen sisältö valitettavasti koskee 1200- ja
1300-lukujen taitetta, johon en tule esitelmässäni puuttumaan. Muutoin tutkijat
ovat käsitelleet fransiskaanien historiaa lähinnä paikallis-, erityisesti
kaupunkihistoriallisena ilmiönä. Sen paremmin dominikaanien kuin fransiskaanien
merkitystä kulttuuri- tai yhteiskuntahistorian kannalta ei ole juurikaan pohdittu.
Tämän vuoksi seuraava onkin lähinnä luonnoksenomainen esitys
kerjäläisveljestöjen varhaisvaiheista Itämeren alueella ja tematiikkaan
liittyvistä keskeisistä kysymyksistä -- kattavuuteen eri kysymysten
käsittelyssä molempien sääntökuntien osalta en edes pyri.
Saarnaajaveljistö Skandinaviassa
Dominikaanien sääntö hyväksyttiin ensiksi Toulousessa vuonna 1215;
paavillinen vahvistus tuli vuodenvaihteessa 1216-1217. Veljeskunnan säännöksi
omaksuttiin augustiinolaissääntö, joka sopi Dominicuksen tarkoitukseen
keskittyä sielujen pelastamiseen saarnatoiminnan avulla. Jo olemassa olevista
säännöistä Augustinuksen nimissä kulkeva sääntö
sopi tarkoitukseen parhaiten, sillä se painotti henkilökohtaista köyhyyttä
ja veljellistä hyväntekeväisyyttä. Edelleen se oli luonteeltaan
apostolinen sääntö painottaessaan apostolien yhteiselämää.
Lisäksi sääntö oli riittävän joustava mukautettavaksi uusiin
tarkoitusperiiin. Keskeinen sääntöuudistus, jonka dominikaanit tekivät,
oli luopuminen luostarisäännöille ominaisesta paikallaanpysymisen
periaatteesta, stabilitas loci. Tämän tilalle periaatteeksi omaksuttiin
ajatus veljeskunnassa pysymisestä, stabilitas ordinis. Luopuminen
paikallaanpysymisen ideaalista mahdollisti niin dominikaaneille kuin saman ideaalin
omanneille fransiskaaneillekin nopean levittäytymisen ympäri Kristikuntaa.
Dominikaanien ekspansio käynnistyi elokuussa 1220, jolloin veljet hajaantuivat
ryhmittäin Toulousesta eri puolille Eurooppaa. Jo vuonna 1228 sääntökunta
jakautui hallinnollisesti kahteentoista provinssiin, jotka olivat Espanja, Provence, Ranska,
Lombardia, Rooma, Unkari, Germania, Englanti, Puola, Skandinavia, Kreikka ja Pyhä Maa.
Kaikista mainituista provinsseista oli edustajia jo vuoden 1228 yleiskapitulissa, joka oli
sääntökunnan korkein päättävä elin. Vuoteen 1241 asti
sääntökunnassa kuitenkin tehtiin ero kahdeksan pääprovinssin ja
neljän vähäisemmän provinssin välillä; Puola, Dacia eli
Skandinavia, Kreikka ja Pyhä Maa eivät olleet päätöksenteossa
oikeutettuja äänestämään yhtä suurella
äänimäärällä kuin muut provinssit. Myöskään
provinssien esimiehet eivät osallistuisi mahdollisen sääntökunnallisen
interregnumin aikana päätöksentekoon.
Yleiskapituli oli merkittävä instituutio myös dominikaaniekspansion
kannalta, sillä vain se saattoi antaa luvan uudelle paikkakunnalle asettumiseen.
Esimerkiksi vuonna 1240 kapituli antoi luvan perustaa Skandinaviaan kaksi uutta taloa.
Daciaan dominikaanit perustivatkin 15 ensimmäisen vuoden aikana vain seitsemän
taloa. Näiden sijainnista käy kuitenkin ilmi, että tavoitteensa oli
levittäytyä mahdollisimman laajasti Pohjoismaiden avainkohtiin. Ensimmäinen
talo perustettiin vuonna 1223 Lundiin, joka oli paitsi arkkipiispanistuin, myös
priimaksen hiippakunta. Ensimmäinen kauppakaupunkiin perustettu talo sijaitsi Ribessa
(1228). Vuoteen 1237 mennessä saarnaajaveljestö oli saapunut jo Roskildeen,
Visbyyn, Nidarokseen, Skänningeen ja Sigtunaan. Kahta vuotta myöhemmin (1239)
seurasi kuusi piispanistuinkaupunkia Tanskassa ja yksi Ruotsissa. Tallinnaan perustettiin
talo vuonna 1248 ja Suomeen saavuttiin vuonna 1249.
Jo ennen sääntökunnan perustamista oli myös itse Dominicus ollut
tekemisissä Skandinavian kanssa. Vuonna 1203 antoi nimittäin Kastilian kuningas
Ferdinand VIII tehtäväksi Osman piispalle, Diego Acebeslaiselle tehtäväksi
lähteä Tanskaan järjestämään puolisoa hänen pojalleen.
Piispa Diegon seurueeseen kuului myös Dominicus. Kosioretki kaukaiselle Tanskanmaalle
oli menestyksekäs, sillä toivottu aatelisneito suostui avioitumaan Kastilian
prinssin kanssa. Avioliittoon vihkiminen suoritettiin saman tien, sijaissulhasta apuna
käyttäen. Näin sekä Diego että Dominicus saattoivat palata takaisin
Kastiliaan menestyksekkäästä retkestä kertoen.
Ilo osoittautui kuitenkin ennenaikaiseksi, kun Diego ja Dominicus palasivat
keväällä 1205 Tanskaan. Tuolloin mukana oli jo suurempi matkaseurue,
sillä retken tarkoituksena oli tuoda jo avioitunut aatelisneito Kastiliaan puolisonsa
luokse. Tämän vaiheen osalta lähteemme ovat hiukan
epämääräisiä, sillä emme tiedä varmasti, mistä
syystä avioliittohanke kariutui.
Ilmeisesti Kastilian prinssille lupautunut neito oli joko kuollut tai
päättänyt jättää maallisen elämän, ja siirtyä
luostariin. Tähän viittaisi se, että Diego ja Dominicus jatkoivat Tanskasta
matkaansa kohti Roomaa, jossa he oleskelivat myös tammikuussa 1206. Tuolloin paavi
Innocentius III osoitti Pohjoismaihin joukon kirjeitä, joista yksi on kannaltamme
erityisen kiinnostava. Tässä kirjeessä paavi esittää Lundin
arkkipiispa Anders Sunenpojalle vastauksensa kysymykseen, joka käsitteli jo avioituneen
naisen oikeutta antaa luostarilupaus. Paavi Innocentius III totesi luostarilupauksen olevan
pätevä, vaikka puolisolta ei oltu kysytty lupaa asiassa. Ilmeisesti kirje liittyy
Diegon ja Dominicuksen toimintaan avioliittovälittäjinä; täyttä
varmuutta asiasta ei lähdeaineiston puutteellisuuden vuoksi voitane saavuttaa.
Kannaltamme on kuitenkin kiinnostavaa, että myös itse Dominicus vieraili
peräti kahteen otteeseen Lundissa. Tuohon aikaanhan Lund oli paitsi Tanskan kirkollinen
keskus, myös merkittävä koko Pohjoismaiden kirkkohallinnon kannalta.
Hampurin - Bremenin arkkihiippakunnan vanhat lähetysalueet oli 1100-luvun kuluessa
organisoitu muutamassa vaiheessa uudelleen niin, että vasta käännytetyistä
norjalaisista ja ruotsalaisista alueista oli muodostettu omat kirkkoprovinssinsa Trondheimin
ja Uppsalan arkkipiispojen alaisuuteen. 1150-1160-luvuilla muodostetut uudet provinssit
kuitenkin alistetttiin ainakin muodollisesti Lundin arkkipiispan primaattialueeseen
kuuluviksi. Lundin arkkipiispalla oli myös paavillisen legaatin valtuudet kaikkien
kolmen pohjoismaisen kirkkoprovinssin alueella.
Lienee selvää, että Dominicus, joka vieraili kaksi kertaa Lundissa,
tutustui myös muiden arkkipiispalle alistettujen provinssien hengelliseen
elämään ja kristinuskon ongelmiin alueella. Juuri Diegon ja Dominicuksen
pohjolanmatkojen aikana arkkipiispa Anders Sunenpoika oli organisoimassa
lähetystyötä Liivinmaan ja Viron pakanoiden keskuudessa. Ilmeisesti
tässä yhteydessä he vakuuttuivat siitä, että alueella suoritettavalla
lähetystyöllä olisi laajempaakin merkitystä koko kristikunnan kannalta.
Tämä tuntuu todennäköiseltä erityisesti viittätoista vuotta
myöhemmin Dominicuksen aluetta kohtaan osoittaman mielenkiinnon valossa.
Jarl Gallén ajoitti dominikaanisen Skandinavian syntyneen 15. elokuuta 1219,
jolloin Tanskan saarnaajaveljien kronikka kertoo Simeon Ruotsalaisen ja Nikolaus Lundilaisen
liittyneen sääntökuntaan Bolognassa. Itse Dominicuskin oleskeli elokuussa
1219 kaupungissa ja todennäköisesti tutustui myös henkilökohtaisesti
uusiin sääntökuntalaisiin. Mahdollisesti jo tässä vaiheessa
hän ajatteli, että veljekset oli lähetettävä Ruotsiin. Niin
dominikaanit kuin fransiskaanitkin saapuivat Pohjoismaihin vaiheessa, jossa kirkollinen
organisaatio oli jo lähes vakiintunut hiippakuntatasolla. Kristinusko oli saapunut
alueelle jo aikaisemmin, olkoonkin, että varsinkaan syrjäseuduilla uusi uskonto
ei liene ollut kovin tunnettua.
Fransiskaanit Pohjolassa
Fransiskaanien leviäminen Pohjoismaissa eteni voimakkaasti
vaiheittain.1 Dacian provinssiin perustettiin
1200-luvun kuluessa 34 konventtia, 1300-luvulla ei ensimmäistäkään,
1400-luvulla 14; yhteensä siis 48 konventtia. Uusien konventtien perustaminen oli
eräissä tapauksissa selvästi yhteydessä kaupungistumisprosessiin.
Useimmat konventeista perustettiin jo varhaisempiin kaupunkeihin, erityisesti
piispanistuimiin. 20 piispanistuimesta 15:ssä oli dominikaanikonventti; 13:ssa
fransiskaanikonventti. yhdeksässä tapauksessa oli molempien konventti kaupungissa.
Monet konventeista perustettiin jopa piispain ja tuomiokapitulien aloitteesta, näin
esim. Ribe (1232) ja Lund (1238).
Näiden lisäksi on tapauksia, joissa konventin perustaminen on yhteydessä
kaupungin muodostumisen kanssa, tai jopa edelsi tätä. Valitettavasti lähteet
eivät aina mahdollista kaupunkien urbanisoitumisen ajoittumista. Kuitenkin
kohtuullisella varmuudella voidaan osoittaa, että 13 fransiskaanikonventtia
perustettiin joko kaupungin syntyvaiheiden aikana tai jopa tätä ennen,
näin varsinkin Ruotsissa. Hyvä esimerkki yhteydestä on Jönköping,
jonne Maunu Ladonlukko perusti konventin vuonna 1283 ja seuraavana vuonna kaupungin
perustamiskirjeessä määrättiin P. Franciscuksen ja P. Antonius
Padovalaisen juhlapäivät kaupungin markkinapäiviksi.
Kerjäläisveljestöt Itämeren etelä- ja kaakkoisrannikoilla
Tilanne Itämeren etelärannikoilla poikkesi suuresti Pohjoismaisten tilanteesta
paitsi mendikanttiekspansion, myös yleisen kulttuuri-, yhteiskunta- ja poliittisen
historian kannalta. Vielä 1100-luvun alussa Elbe ja Saale muodostivat
saksalaisasutuksen itärajan, jonka itäpuolella asui paitsi pakanallisia kansoja,
myös kristittyjä, mutta poliittisesti epäyhtenäisiä puolalaisia.
Seuraavien kahden vuosisadan aikana saksalaisasutus levisi näiden kustannuksella
jatkuvasti kohti itää. Pitkälti rauhanomaisen levittäytymisen kaavasta
poikkesivat lähinnä vuoden 1147 vendiristiretki sekä Preussin ja Baltian
valloitus 1200-luvulla. Pääsääntöisesti saksalaistuminen tapahtui
kuitenkin niin saksalaisten kuin slaavilaistenkin hallitsijoiden kutsuessa
saksalaisporvaristoa ja talonpoikia asuttamaan harvaan asuttuja territorioita.
Dominikaanien toiminta itäisessä Euroopassa käynnistyi slaavilaisten
veljien toimesta. Jo vuoden 1221 yleiskapituli lähetti puolalaiseen aatelissukuun
kuuluneen veli Hyacinthuksen Krakovaan aloittamaan lähetystyötä slaavien
keskuudessa. Vuoteen 1228 mennessä Polonian provinssiin kuului taloja Krakovan
lisäksi Prahassa, Sandomierzissä, Breslaussa ja Camminissa. Myös Saksan
fransiskaanit olivat perustaneet vuoteen 1250 mennessä joukon konventteja Itämeren
rannoille sekä saksalaisasutuksen alueelle. Toisin kuin dominikaanien tapauksessa, oli
fransiskaanien toiminta alueella siis käynnistetty Saksasta käsin. Saxonian
provinssin ministerinä vuosina 1232-1239 toiminut, paremmin Mongoliaan kohdistuneesta
matkastaan tunnettu Johannes de Plano Carpino lähetti ensimmäiset minoriitit,
jotka ilmeisesti olivat lähinnä saksalaisia, kohti Böömiä,
Unkaria ja Puolaa.
Fransiskaanien lähetystyö Itä-Euroopassa käynnistyi siis
vuosikymmentä myöhemmin kuin dominikaanien. Krakovan talo perustettiinkin
vuonna 1237, eli viisitoista vuotta dominikaanien Hyacinthuksen saapumisen jälkeen.
Böömin provinssi, johon myös Puola kuului, perustettiin vasta vuonna 1239.
Jatkossakin saksalaisvaikutus Böömin provinssissa pysyi voimakkaana, ja siten
fransiskaanit olivat myös selkeästi saksalaismielisempiä kuin alueen
dominikaanit.
Kerjäläisveljestöjen saapuminen Itämeren etelärannikoiden
vielä pakanallisille ristiretkialueille poikkesi heidän saapumisestaan
Itämeren alueen kristittyjen kansojen keskuuteen. Jo Preussin piispa Kristian
(1215-1245) oli toiminut lähetystyöntekijänä pakanallisten preussilaisten
keskuudessa v. 1205/06-1220. Kristinuskoon jo kääntyneet preussilaiset kuitenkin
luopuivat puolalaisekspansion pelossa kristinuskosta. Tämä puolestaan mahdollisti
kanonisen oikeuden mukaan sotatoimien käynnistämisen pakanoita vastaan, sillä
kristittyjä, lähetystyötä ja käännynnäisiä oli
suojeltava tarvittaessa aseinkin. Puolalaisten epäonnistuneen sotaretken jälkeen
Masovian herttua Konrad pyysi apua Saksalaiselta ritarikunnalta v. 1225/1226 herttuakuntaa
ahdistelevien pakanoiden alistamiseksi. Ritarikunta aloitti Preussin valloittamisen vuonna
1230, pian se laajensi toimintansa myös Liivinmaan suuntaan. Vuonna 1236 ritarikunta
yhdistyi Riian piispa Albertin (1198-1229) vuonna 1202 perustaman Kalpaveljestön
kanssa. Tämän jälkeen ritarikunnan tehtävänä oli luoda
Koillis-Eurooppaan riittävän rauhalliset olot, jotta lähetystyö
alueella voisi jatkua turvallisesti. Kesti kuitenkin vuosikymmeniä, ennen kuin
saksalaisvalta alueella oli varmistettu ja paikallinen alkuperäisväestö
edes nimellisesti käännytetty kristinuskoon.
Kerjäläisveljestöille oli merkittävä osa tässä
prosessissa, toisaalta sotajoukkojen kokoajana, toisaalta valloitetuilla alueilla
tapahtuvan käännytystyön suorittajina. Jo paavi Gregorius IX antoi 17.
syyskuuta 1230 bullalla Cum misericors dominikaaneille tehtäväksi
saarnata Preussiin kohdistuvan ristiretken puolesta Magdeburgin ja Bremenin
kirkkoprovinsseissa, sekä lisäksi Pommerissa, Määrissä,
Lusatiassa, Holsteinissa ja Gotlannissa. Bulla annettiin vain päivää
myöhemmin, kuin bulla, jolla paavi privilegioi Saksalaisen ritarikunnan toimimaan
Preussissa. Ritarikunnan ja dominikaanien saamien kirjeiden synnyn yhtenäisestä
taustasta kertoo myös se, että jo bullan tekstin mukaan itse Hermann Salsalainen,
Ritarikunnan suurmestari, oli pyytänyt dominikaaneja ottamaan ristiretkisaarnaamisen
tehtäväkseen. Tämä bulla oli yksi ensimmäinen
kahdeksastakymmenestä samankaltaisesta mandaatista, joita seuraavat paavit julkistivat
tukeakseen valloitustoimintaa alueella.
Fransiskaanit saivat paavilta samankaltaisen toimeksiannon vasta neljännesvuosisataa
myöhemmin. Tuolloin Puolan ruhtinaat olivat ritarikunnan menestyksen innoittamana
suunnittelemassa omaa ristiretkeään pakanallisia naapureita vastaan (v. 1255).
Paavi Aleksanteri IV määräsikin fransiskaaniveli Bartholomeus
Böömiläisen saarnaamaan ristiretkeä liettualaisia ja jadzwingejä
vastaan. Saksalainen ritarikunta käytti diplomaattisia kanaviaan, ja onnistui Roomassa
estämään tämän kilpailevan hankkeen. Fransiskaaneja ei kuitenkaan
vapautettu ristiretken saarnaamisesta, heidän tuli kuitenkin jatkossa toimia
ritarikunnan hyväksi.
John Freedin mukaan on helppo selittää, miksi dominikaanit sekaantuivat alueen
ristiretkiin fransiskaaneja aikaisemmin. Kun Preussiin suuntautunut sotaretki alkoi vuonna
1230, dominikaanit olivat jo varmistaneet toimintansa Puolan alueella ja sikäläiset
prioraatit toimivat keskuksina uusien alueiden organisoimiseksi. Jo vuonna 1227 Danzigin
dominikaaniprioraatti oli perustettu lähetystyön keskukseksi. Tuolloin fransiskaanit
eivät olleet vielä saapuneet edes Elbelle; vuonna 1230 Magdeburg oli itäisin
fransiskaanikeskus. Freed esittää myös, että 1220- ja 1230-luvuilla
minoriiteilta puuttui vielä koulutettua väkeä ja kontakteja Saksan ritaristoon.
Edelleen, dominikaaniveljeskunta jatkoi toiminnallaan Dominicuksen omaa kiinnostusta aluetta
kohtaan. Osman piispa Diego ja P. Dominicushan olivat alun perin aikoneet lähteä
nimenomaan Baltian alueelle lähetystyöhön. Siten oli luonnollista, että
Gregorius IX antoi alueella toimimisen nimenomaan dominikaanien tehtäväksi.
1240-luvulla minoriitit olisivat jo olleet valmiita toimimaan alueella, mutta ongelmat
Fredrik II:n kanssa olivat tuolloin heikentäneet myös ritarikunnan ja kuurian
suhteita. Näiden syiden johdosta fransiskaaniveljeskunta sai toimeksiannon vasta
Hohenstaufien kukistumisen jälkeen.
Ristiretkisaarnoja tutkinut Christoph Maier ei kuitenkaan usko selitystä, että
fransiskaanit eivät osallistuneet toimintaan sen varhaisvaiheissa siksi, että
sääntökuntaan ei kuulunut vielä riittävästi ministeriaali- ja
aatelissukuisia jäseniä. Tämänkaltaisten kontaktien puuttuminen ei
olisi hänen mukaansa estänyt propagandaa olemasta tehokasta, sillä ristiretket
olivat muutoinkin näiden yhteiskuntaryhmien suosiossa. Lisäksi fransiskaanit
olisivat saattaneet monilukuisempina olla jopa dominikaaneja tehokkaampia
keräämään rahaa ristiretkihankkeen tukemiseksi. Pikemminkin
kyseessä oli Maierin mukaan se, että minoriitit levittivät keisarikunnassa
hallitsijasuvun vastaista propagandaa. Tämä teki heidät epäsopiviksi
propagoimaan aateliston keskuudessa ristiretkiä. Lisäksi P. Franciscuksen
translaatio vuonna 1230 oli ajanut sääntökunnan sen ensimmäiseen
vakavaan sisäiseen kriisiin, sillä monet veljet pitivät tuolloin Assisiin
rakennettavan uuden kirkon rakentamista Franciscuksen ideaalien pettämisenä.
Näin fransiskaanit eivät näyttäneet lainkaan sopivalta
sääntökunnalta huolehtimaan kesällä 1230 toisesta laajasta
propagandarintamasta. Vasta 1260-luvulla, kun kristinusko kohtasi alueella vakavampia
uhkia, tulivat ensimmäiset minoriitit mukaan ristiretkisaarnaamiseen.
Käännytystoiminta Baltiassa
Valloitusalueiden rauhoituttua riittävästi, saattoivat veljestöt
aloittaa saarnatoimintansa. Jo heinäkuun yhdeksäntenä vuonna 1231 Gregorius
IX käski Pomesanian asukkaita pysymään uskollisena kristinuskolle, jonka he
olivat vastaanottaneet keskuudessaan toimivilta dominikaaneilta.
Kerjäläisveljestöjen rooli ritarikunnan alueilla muodostui
merkittäväksi syistä, jotka johtuivat ritarikunnan luonteesta. Ritarikunnalla
oli pappeja omasta takaa, mutta näiden tehtävänä oli ensi sijassa
huolehtia veljeskunnan omista jäsenistä. Ritarikunta ei kuitenkaan suvainnut
alueella benediktiiniläisiä, sistersiläisiä tai
premonstratenssiluostareita, jotka olisivat kilpailleet samoista taloudellisista
resursseista ritarikunnan kanssa. Tämän vuoksi Preussissa oli muuhun
saksankieliseen Eurooppaan verrattuna erittäin vähän luostareita ja papistoa
eikä käännytysalueella riittänyt papistoa kastamaan ja opettamaan
käännynnäisiä. Siten lähetystyö jäi 1200- ja 1300-luvuilla
lähinnä dominikaanien ja fransiskaanien tehtäväksi.
Mendikantteja nimitettiin myös piispoiksi alueelle. Keskiajalla oli tavallista
perustaa vasta käännytetyille alueille uusi hiippakunta mahdollisimman nopeasti,
niin että lähetystoimintaa voitiin jatkaa paikallisen piispan johdolla. Siten
Wilhelm Modenalaisen piti jakaa Preussin hiippakunta kolmeksi hiippakunnaksi ja
nimittää näihin dominikaaneja piispoiksi. Kristian-piispan vastustuksen takia
tämä kuitenkin tapahtui vasta vuonna 1243. Vuoteen 1273 mennessä Preussin
hiippakunnissa toimi yhteensä kolme dominikaania ja kaksi fransiskaania piispoina,
Liivinmaalla kaksi fransiskaania ja yksi dominikaani. Myös Suomessa dominikaanien
vaikutus oli jo tässä vaiheessa voimakasta, mistä osoittaa Tuomas-piispan
yhteydet dominikaanijärjestöön.
Yhteenveto
Kerjäläisveljestöjen saapuminen Itämeren alueelle on monin tavoin
kietoutunut yhteen 1200-luvun alkupuoliskon poliittisen ja yhteiskuntahistoriallisen
kehityksen kanssa. Dominikaanien ja Fransiskaanien toimintaa Saksassa tutkinut John Freed
toteaakin seuraavaa sääntökuntien saapumisesta alueelle:
"Näin fransiskaanit ja dominikaanit näyttelivät
merkittävää osaa Elben itäpuolisten alueiden saksalaistumisessa ja
kristillistymisessä. Veljet palvelivat saksalaisasutuksen hengellisiä tarpeita,
toimivat paikallisen pakanallisen väestön keskuudessa, keräsivät
ristiretkiarmeijoita avustamaan saksalaista ritarikuntaa Preussin ja Liivinmaan
valloituksessa, ja palvelivat piispoina uusissa Koillis-Euroopan hiippakunnissa.
Erityisen tarpeen heidän toimintansa oli uusissa, entisille pakana-alueille
perustetuissa saksalaiskaupungeissa Elben ja Oder-Neissen välillä sekä
itäisellä Baltian rannikolla. Näin kerjäläisveljestöjen
ekspansion jatkuminen Saksassa vuoden 1250 jälkeen voidaan liittää Elben
itäpuolisten alueiden asteittaiseen saksalaistumiseen sekä Etelä-Saksan
myöhäiseen kaupungistumiseen."
Havainnot pitävät osin paikkansa myös Pohjoismaiden suhteen. Myös
Pohjoismaissa kerjäläisveljestöjen leviäminen tapahtui rinta rinnan
käynnistyvän kaupungistumisen kanssa (olkoonkin, että kaupungit olivat
tuonkin ajan mittapuun mukaan vielä melko vaatimattomia).
Kerjäläisveljestöjen ekspansioaika oli myös Pohjoismaissa, varsinkin
etäisemmillä alueilla kuten Suomessa, edelleen lähetyskautta. Näin
kaikkialla Itämeren alueella kerjäläisveljestöjen tulo liittyi eri
tavoin alueen liittymiseen eurooppalaiseen katoliseen ja latinalaiseen kulttuuripiiriin.
Viite
- Lähteemme fransiskaanien varhaishistoriasta Pohjolassa
ovat varsin vähäisiä. Kaupunkikronistiikan puuttuessa tärkein
lähteemme on Peder Olsonin laatima kronikka. Eräät muutkin kronikat
antavat tiedonmurusia, esimerkiksi Eerikin kronikka kertoo viiden fransiskaanikonventin
perustamisesta Maunu Ladonlukon aikana ja norjalainen Hakon Hakoninpojan saaga mainitsee
kahden konventin perustamisen. (Takaisin tekstiin.)
mikko.piippo@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|