|
Historiallisia Papereita 4:
Suvaitsevaisuus
Uskonnoista uskontoon
Pakanat ja kristityt myöhäisantiikin murroksessa
Maijastina Kahlos
ISSN 1456–8055
Suvaitsevaisuuden käsite 'pakanuudessa'
Kreikkalais-roomalaisessa antiikissa palvottiin lukemattomia erilaisia jumalia, suuria ja
pieniä. Useimmat antiikin uskonnot olivat polyteistisiä. Suhtautumisessaan
uskontoihin ja kultteihin antiikin kreikkalais-roomalainen kulttuuri oli pluralistinen, joten
toisten tunnustamat jumalat eivät sulkeneet pois toisten jumalia, vaan usein vieras jumala
omaksuttiin omaan jumaltarustoon tai se sulautui omaan jumalaan.
Mutta oliko roomalainen 'pakanuus' suvaitsevainen vai ei? On ongelmallista puhua
suvaitsevaisuudesta, koska suvaitsevaisuuden käsite on moderni, eikä sellaisenaan
ole sovi antiikin maailmaan ja roomalaiseen järjestelmään. On parempi puhua
roomalaisen uskontojärjestelmän avoimmuudesta tai eksklusiivisuudesta. Roomalaiset
sallivat monien erilaisten uskontojen harjoittamisen valtakunnassaan, ja roomalainen pakanuus
omaksui vieraita uskontoja osaksi omaa uskontoaan ja osaksi roomalaisuutta, mutta se suinkaan
hyväksynyt kaikkea. Vaikka roomalaiset harjoittivat lukuisia erilaisia kultteja ja
uskontoja, hekin vetivät rajan 'meidän' ja 'toisten' välillä. Kaikki
kukat eivät saaneet kukkia Roomassa. Mihin sitten vedettiin raja, mikä
hyväksyttiin ja mitä ei hyväksytty?
Uskonnon rajat ja niiden ylittäminen
Hyväksytyn ja ei-hyväksytyn uskonnon ja uskonnollisten tapojen, riittien rajaa
määriteltiin käsitteillä religio ja superstitio.
Käsitteiden sisällöt tietenkin vaihtelivat ja muuttuivat ajan kuluessa.
Määrittelijänä oli tietenkin vallassa oleva eliitti, joka
määritteli mikä oli sopivaa ja rationaalista uskonnollista
käytöstä; määrittelyyn liittyykin keskuksen ja periferian suhde.
Religiota oli oikea uskonto eli tietenkin roomalainen uskonto ja kaikki mikä
määriteltiin roomalaiseksi.
Tasavallan ajan lopussa ja keisariajan alussa superstitio viittasi kansanomaisen
uskonnon tapoihin ja uskomuksiin. Keisariajalla (1. ja 2. vuosisadoilla) superstition
sisältö muuttui ja sana alkoi viitata ulkomaisiin vaarallisina pidettyihin
kultteihin, joiden harjoittajat rajattiin 'meidän', roomalaisen sivilisaation
ulkopuolelle. Tällaisiksi ulkopuolisiksi, superstition harjoittajiksi,
leimattiin:
- magian harjoittajat, jotka käyttivät rituaaleja väärin yhteisön
kannalta pahoihin tarkoituksiinsa sekä
- ns. 'ateistit' eli henkilöt jotka eivät uskoneet jumaliin ja
kieltäytyivät uhraamasta jumalille.1
Sittemmin myös kristinusko oli superstitio, koska kristityt (kuten
'ateistitkin') eivät uhranneet jumalille eli kieltäytyivät osallistumasta
roomalaiseen uhraamiskäytäntöön. Näin he olivat roomalaisen
sivilisaation ulkopuolella, koska he eivät tunnustaneet yhteisiä arvoja.
Antiikin maailmassa harjoitettiin useita uskontoja; osa levisi ympäri valtakuntaa
kuten Mithraksen uskonto ja Isiksen uskonto; osa pysyi paikallisina. Roomalaisen religio
- superstitio -järjestelmän rajoissa roomalainen yhteiskunta oli pluralistinen,
moniarvoinen.
300-luvun alussa keisari Konstantinuksen myötä religio - superstitio
-asetelma alkoi muuttua. Kristinusko, jonka viranomaiset olivat aikaisemmin tuominneet
superstitioksi, syrjäytti vähitellen 300-luvun kuluessa vanhan roomalaisen
valtionuskonnon religiona. Vanhasta roomalaisesta uskonnosta ja muista
polyteistisistä uskonnoista tuli lopulta superstitioita. Hyvä esimerkki
asetelman muuttumisesta on lainsäädännöstä Codex
Theodosianuksessa, kristinuskosta on tullut religio ja pakanuudesta
superstitio, määräys vuodelta 392: uhraamisesta, joka aikaisemmin oli
ollut osoitus inhimilliseen sivilisaatioon eli Rooman valtakuntaan kuulumisesta, tuli nyt
religion vastainen superstitio, ja kristinuskosta tuli religio.2 Lainsäädännössä,
Codex Theodosianuksessa, tosin termin superstitio käyttö ei ollut
aivan näin yksinkertaista. 300-luvulla lakiteksteissä sanaa käytettiin ilmeisen
tarkoituksellisesti hyvin epämääräisesti niin, että riippui
lakitekstin tulkitsijasta (esimerkiksi kunkin alueen käskynhaltijasta), miten sanaa
tulkittiin. Esim. laissa vuodelta 341 "loppukoon superstitio, lopetettakoon uhraamisen
mielettömyys" (cesset superstitio, sacrificiorum aboleatur insania) saatettiin
sana superstitio tulkita:
- viittaukseksi taikuuden harjoittamiseen, jos kyseessä oli polyteistikäskynhaltija
tai polyteisteja suosiva käskynhaltija, tai
- viittaukseksi pakanuuteen, jos käskynhaltija halusi kääntyä
polyteistisia kultteja vastaan.3
Lainsäädännön jyrkkeneminen 300-luvulla ja keisarillinen
uskontopolitiikka
Keisari Konstantinuksen jälkeen keisarit kääntyivät valtakunnan muita
uskontoja vastaan ensin rajoittaen lainsäädännöllä pakanallisten
uskontojen harjoittamista, vaikka keisarillinen uskontopolitiikka ei todennäköisesti
ollut mitenkään suunnitelmallista. Kukin keisari suhtautui omalla tavallaan
valtakunnan vanhoihin uskontoihin. Itse asiassa ns. kerettiläisiä kristittyjä
vastaan suunnattu lainsäädäntö oli paljon ankarampaa kuin pakanoita
vastaan suunnatut lait.
Keisari Konstantinus kielsi uhraamisen ja ennustamisen yksityisissä oloissa, mutta
julkinen uhraaminen s.o. roomalainen kultti sai jatkua.4 Näin myös hänen seuraajiensa aikana.5 Yksityisen uhraamisen kieltäminen liittyi
vahinkoa aiheuttavaan taikuuteen, jota varsinkin vallanpitäjät pelkäsivät
ja pitivät vaarallisena; vahingollinen taikuus oli määritelty
superstitioksi ja kielletty useaan otteeseen jo tasavallan aikana ja varhaisena
keisariaikana.6 Koko 300-luvun ajan
säädettiin lakeja taikuutta ja ennustamista vastaan. Keisarillinen
lainsäädäntö pakanallisiksi katsottuja toimituksia vastaan onkin siis
mutkallisempi kuin miltä aluksi päälle päin näyttäisi. Lakeja
vahingollista taikuutta vastaan ei voi täysin automaattisesti tulkita laeiksi
polyteistisia kultteja vastaan sinänsä.
Konstantinuksen pojat kielsivät kuitenkin kuolemanrangaistuksen uhalla uhraamisen ja
jumalankuvien palvonnan ja määräsivät temppeleitä suljettaviksi.7 Kielloista huolimatta he pysyivät
roomalaisen uskonnon ylipappeina (pontifex maximus), ja pakanalliset juhlat saivat
jatkua, koska ne olivat niin suosittuja. Myöhemmät keisarit Valentinianus I
(364-375) ja Valens taas julkistivat hallituskautensa alussa vuonna 364 ediktin
uskonnollisesta 'suvaitsevaisuudesta', jossa he julistivat, että jokaisella oli vapaus
tunnustaa omaa uskontoaan.8 Valentinianusta
ylistivätkin sekä polyteistit että kristityt hänen puoluettomuudestaan
uskontoasioissa, esim. historioitsija Ammianus Marcellinus ylistää Valentinianusta
siitä, että hän pysytteli puolueettomana uskontojen välissä
(inter religionum diversitates medius stetit9), vaikka hän itse olikin kristitty; hän ainakin yritti
pysytellä erossa uskonnollisista selkkauksista, esimerkiksi kristittyjen lahkojen
välisissä yhteenotoissa. Puolueettomaan uskontopolitiikkaan oli varmastikin
syynä käytännön reaalipolitiikka, halu säilyttää
jonkinlainen yhteiskuntarauha valtakunnassa.
300-luvun lopussa tilanne selvästi kiristyi. Vuosina 391-392 keisari Theodosius I
sääti ankaria lakeja pakanoita vastaan.10 Lopulta pakanauskontojen harjoittaminen (uhraaminen ja rukoukset)
kiellettiin kokonaan kuolemanrangaistuksen uhalla (ja kristinuskosta tuli
käytännössä Rooman valtakunnan valtionuskonto).11 Samaan aikaan kristityt fanaatikot tuhosivat
pakanoiden kulttipaikkoja. Ankarista kielloista huolimatta monet pakanalliset kultit
jatkuivat koko 300-luvun ajan ja monin paikoin vielä 600-luvulla. Monin paikoin
kielloista ei piitattu. Julkiset seremoniat, juhlat ja kulkueet saivat jatkua, koska ne
olivat niin suosittuja. Monilla seuduilla kristinusko ja vanhat pakanalliset uskonnot usein
myös kukoistivat rintarinnan kaikessa rauhassa.
Käytännön yhteiselo 300-luvulla
Kristinuskosta tuli 300-luvun lopussa teoriassa eli lainsäädännössä
ainoa sallittu uskonto Rooman valtakunnassa, mutta tämä ei merkinnyt sitä,
että polyteististen kulttien harjoittaminen olisi käytännössä
äkillisesti lakannut. Siirtymäkausi polyteististen uskontojen pluralistisesta
järjestelmästä kristinuskon hallitsemaan monoteistiseen maailmaan oli pitkä,
asteittainen eikä mitenkään suoraviivainen. Koko 300-luku ja vielä 400-luku
olivat tätä pitkän siirtymäkauden, kristillistymisen, aikaa Rooman
valtakunnassa.
Kristityt keisarit ja valtakunnan hallinnon virkamiehet tekivät kompromisseja sekä
lainsäädännössä että käytännön
arkielämässä. Polyteistit pysyivät keisarikunnan virkamiehinä -
korkeinakin - monista kielloista huolimatta.
Monista eroistaan huolimatta pakanoilla ja kristityillä oli paljon yhteistä ja
samankaltaista: kulttuuriperintö, arvot ja maailmankuva (maailma, joka perustui
yliluonnollisten voimien vaikutukseen) ja yhteinen muotokieli, jolla artikuloitiin
näitä asioita. Käytännön elämässä polyteistit ja
kristityt usein elivät rauhanomaista rinnakkaineloa, käytännön arjessa
tehtiin kompromisseja, esimerkiksi perheissä, joissa oli sekä pakanoita että
kristittyjä. Pakanoita ja kristittyjä voitiin myös haudata samoille
hautausmaille. Philocaluksen kalenteri vuodelta 354 taas listaa pakanallisia ja
kristillisiä juhlia, joita molempia vietettiin ja suvaittiin Rooman kaupungissa.
Erityisesti Rooman kaupungissa polyteistiset kultit ja juhlat saivat jatkua hyvinkin
pitkään.
Suvaitsevaisuuskeskustelu 300-luvulla
Kristinusko levittäytyi vähitellen valtakunnan eri osiin ja yhteiskunnan eri
alueille, ja polyteististen uskontojen tila alkoi kaventua 300- ja 400 -luvulla.
Tässä tilanteessa pakanat ja kristityt kävivät vilkasta keskustelua,
jossa kiisteltiin muiden uskontojen olemassaolon oikeutuksesta. Polyteistit, joiden
uskontojen asema oli uhattuna, vetosivat uskonnollisen moniarvoisuuden puolesta. Esimerkiksi
antiokialainen puhuja Libanios vetosi uskonnollisen pluralismin puolesta puheessaan keisari
Theodosiukselle Temppeleiden puolesta, vuonna 390 ja vakuutti, että kaikkien
uskontojen ja kulttien suvaitseminen oli keisarin velvollisuus.12
Useat vetoomuksista perustuivat yleismaailmallisen korkeimman jumaluuden käsitteeseen,
jonka ilmentymiä kaikkien uskontojen jumalat olivat. Tämä teki uskonnoista
samankaltaisia ja siis kaikista niistä hyväksyttäviä. Yleensä
tämä korkein jumaluus identifioitiin uusplatonilaisten universumin intellektiin
noûs (lat. mens). Kristityt kirkkoisät, joiden uskonto kielsi muut jumalat,
torjuivat jyrkästi ajatuksen uskontojen rinnakkainelosta.
Themistios uskonnollisen kirjavuuden puolesta
Kreikkalainen filosofi Themistios (317-388) vetosi uskonnollisen moniarvoisuuden ja
suvaitsevaisen uskontopolitiikan puolesta Konstantinopolin keisarillisessa hovissa vuonna
364. Puheessaan keisari Jovianukselle hän yritti vakuuttaa hallitsijaa sallimaan kaikki
uskonnot valtakunnassaan niin, ettei minkään uskonnon harjoittajien tarvitsisi
pelätä vainoa. Themistioksen mukaan uskonnollinen pluralismi oli paljon
tärkeämpää kuin rauha Rooman päävihollisen Persian kanssa,
koska laki uskonnollisesta suvaitsevaisuudesta takasi rauhan valtakunnan sisällä.
"Olemme olleet pahempia vihollisia toisillemme kuin persialaiset meille". Keisarin
tehtävä oli pitää valtakunnan uskonnot tasapainossa.13
Themistios ei käytä sanaa suvaitsevaisuus, vaan hän käyttää
kreikan sanaa poikilía, erilaisuus, kirjavuus, pluralismi. Themistioksen mukaan
taipumus uskonnon harjoittamiseen oli jumalan luoma ominaisuus, mutta tapa, jolla kukin palvoi
jumalaa, oli jokaisen itsensä päätettävissä.14 Vaikka jumalallinen olento oli Yksi, ei ollut vain yhtä tietä
lähestyä häntä. "On monta tietä, vaikeampia ja helpompia, mutta
kaikki ne kuitenkin johtavat samaan päämäärään. Kaikki
eivät kulje samaa tietä."15
Themistios esitti, että kun keisaria palveli sotilaiden, siviilien,
maanviljelijöiden, puhujien, virkamiesten ja filosofien kirjava joukko, niin myös
jumalaa ilahdutti palvojien erilaisuus. Jumala oli luonut tämän inhimillisen
kirjavuuden (poikilía). Jumala halusi, että syyrialaiset, joilla Themistios
tarkoitti kristittyjä, olisivat omanlaisiaan, helleenit toisenlaisia ja
egyptiläiset kolmannenlaisia ihmisiä. Jumala ei halunnut, että edes
syyrialaiset eli kristityt olisivat keskenään samanlaisia, vaan hän oli
hajottanut heidät vielä pieniin osasiin eli kristittyjen eri lahkoihin. Ei ollut
olemassa yhtäkään ihmistä, joka olisi ajatellut asioista
täsmälleen samalla tavalla kuin lähimmäisensä, vaan yksi uskoi
yhdellä tavalla, toinen toisella tavalla. "Miksi siis pakottaa sellaista, mitä ei
voi pakottaa?16
Symmachus: "Ei vain yhtä tietä pitkin"
Samaan tapaan kuin Themistius, roomalainen senaattori Symmachus (345-402) kääntyi
lännessä pari vuosikymmentä myöhemmin (vuonna 384) keisari Valentinianus
II:n (375-392) puoleen. Hän pyysi keisaria sallimaan kaikki uskonnot valtakunnassaan.
Hänkin vetosi korkeimpaan jumaluuteen. Kaikkein korkein jumaluus, "jumalallinen
intellekti" (mens divina) oli luonut valtakunnan eri kaupunkien lukemattomat uskonnot
suojelemaan kaupunkeja. Kullakin oli omat tapansa ja uskonnolliset riittinsä, mutta
kaikki jumalat olivat itse asiassa tämän korkeimman jumaluuden ilmenemismuotoja,
joten loppujen lopuksi kaikki ihmiset palvoivat yhtä ja samaa jumalaa, korkeinta
jumaluutta mens divina.17
Symmachus siis korosti, että kaikki uskonnot, polyteistiset uskonnot ja kristinusko
olivat itse asiassa samankaltaisia ja eri uskontojen jumalaa oli syytä pitää
yhtenä ja samana. Pakanoilla ja kristityillä oli paljon yhteistä: he katselivat
samoja tähtiä, taivas oli heille yhteinen, sama maailma kietoi heidät
sisäänsä (Eadem spectamus astra, commune caelum est, idem nos mundus
involvit). Oliko silloin mitään väliä, mitä oppia seuraamalla
kukin ihminen etsi totuutta? Totuutta, suurta salaisuutta, ei voinut saavuttaa vain yhtä
tietä pitkin (Uno itinere non potest perveniri ad tam grande secretum).
Korkeimman jumaluuden käsite
Sekä Symmachuksen että Themistioksen esittämät pluralistiset
käsitykset korkeimmasta jumaluudesta perustuivat ainakin pinnallisesti antiikin
filosofiaan, erityisesti ajan muotivirtaukseen uusplatonilaisuuteen. Symmachuksen mainitsema
"jumalallinen intellekti" (mens divina) oli kreikkalaisessa filosofiassa suosittu
käsite noûs, joka oli toinen hypostaasi uusplatonilaisessa Yhden (Hén),
Intellektin (noûs) ja Sielun (psykhé)
kolminaisuusjärjestelmässä.
Uusplatonilainen filosofi Porfyrios (233-301) esitti, että mikään tunnettu
oppi ei voinut tarjota universaalia tietä totuuteen ja sielun pelastukseen. Ei edes
tosin kaikista filosofioista, siis uusplatonilaisuus, eivätkä intialaisten
moraaliopit, eivätkä kaldealaisten riitit voineet tarjota ainoaa universaalia
tietä sielun vapautumiseen. Siksi totuutta ja jumalaa kohti oli pyrittävä
monin erilaisin keinoin.18 Porfyrios esitti
myös, että kaikki jumalat lopulta voitiin redusoida yhdeksi korkeimmaksi
jumaluudeksi, jota ihmisjärki ei kuitenkaan voinut ymmärtää eikä
ihmiskieli kuvailla. Totuus ei koskaan paljastunut täysin, sillä välille
jäi verho, joka esti ihmissielua näkemästä totuutta suoraan ja
selkeästi.19 Nämä Porfyrioksen
relativistiset näkemykset uskonnosta tunnettiin laajalti 300-luvulla, esimerkiksi
Augustinus referoi Porfyrioksen ajatuksia teoksessaan Jumalan valtakunnasta.
Korkeimman jumaluuden käsite esiintyi kreikkalaisessa filosofiassa jo ennen
uusplatonilaisuutta. Stoalaiset filosofit olivat todistelleet, että kaikki jumalat,
joita eri uskonnot palvoivat, voitiin tulkita yhden jumalan eri aspekteina. Myös
Macrobius teoksessaan Saturnalia 400-luvulta esittää, että kaikki
jumaluudet olivat Yhden Korkeimman Olennon manifestaatioita. Korkein jumaluus oli Aurinko,
joka oli maailman Intellekti ja jonka eri aspekteja muut lukemattomat pakanallisen mytologian
jumalat olivat.20 Myös grammaatikko
Maximus Madauralainen esitti kirjeessään Augustinukselle samantapaisia ajatuksia
korkeimmasta jumaluudesta, jonka voimat olivat hajaantuneet ympäri maailmaa.
Näitä voimia kutsuttiin eri nimillä, koska ylimmän jumaluuden oikeaa
nimeä ei tiennyt kukaan. Niinpä ihmiset palvoivat hänen osiaan, vaikka itse
asiassa he samalla palvelivat häntä kokonaisuudessaan. Augustinus
vastauskirjeessään kuitenkin torjui Maximuksen ajatukset.21
Kristityt torjuvat vetoomukset
Milanon piispa Ambrosius (n.334-397) kirjoitti keisari Valentinianus II:lle kaksi vastausta
em. Symmachuksen vetoomukseen ja tuomitsi ajatuksen uskonnollisesta pluralismista. Hänen
mukaansa kristityt olivat Kristuksen avulla jo löytäneet tuon suuren salaisuuden
(tam grande secretum), josta Symmachus puhui. Kristinuskolla ja pakanallisilla
kulteilla ei ollut mitään yhteistä keskenään, eivätkä
kristityt voineet elää yhdessä vieraan erehdyksen (alieni erroris
societatem suscipere non possumus), siis pakanoiden, kanssa.22
Augustinus (354-430) oli nuorena miehenä Porfyriosta seuraten esittänyt,
että viisauteen ei johtanut vain yksi tie (sed non ad eam una via pervenitur),
vaan sitä voitiin tavoitella monin tavoin.23 Myöhemmin hän kuitenkin kumosi aikaisemman
käsityksensä. Viisauteen, totuuteen ja sielun vapautukseen ei ollut muuta
tietä kuin Kristus, joka - Johanneksen evankeliumin mukaan - oli sanonut: "Minä
olen tie".24 Kristinusko oli Augustinukselle
universaali tie (via universalis) sielun pelastumiseen.
Kristityt kirkkoisät keskustelivat korkeimmasta jumaluudesta käyttäen samaa
terminologiaa kuin polyteistiset kirjoittajat, mutta he torjuivat uskonnollisen pluralismin
idean. Heidän mukaansa kristinusko oli jo löytänyt totuuden, eikä ollut
muuta tietä lähestyä totuutta kuin kristillinen tie.
Muutos ajattelussa, muutos suvaitsevaisuustraditiossa
Myöhäisantiikin maailmassa juuri 300-400-luvun aikana tapahtui suuri henkinen
murros. Toisaalta kristityt jatkoivat roomalaista religio - superstitio -erottelua
omalla tavallaan. Kuitenkin mielestäni Ambrosiuksen sanat "Kristityt eivät voi
elää yhdessä vieraan erehdyksen kansssa" (Alieni erroris societatem
suscipere non possumus) kuvaavat hyvin asenteiden muutosta. Polyteististen uskontojen
pluralistisesta maailmasta siirrytään vähitellen kristinuskon monokulttuuriin.
Se merkitsee siirtymisestä jonkinlaisesta uskonnollisen avoimmuuden kulttuurista kohti
vähemmän avointa ilmapiiriä, siirtymistä monista uskonnoista yhteen
uskontoon, siirrytään polysta monoon, monesta yhteen. Rooman valtakunnassa
hallitsivat - ainakin virallisesti - yksi uskonto ja yksi Jumala - yksi tie ja yksi totuus.
Viitteet
- Richard Gordon, 'Religion in the Roman Empire: the civic compromise and
its limits', teoksessa Pagan Priests, ed. Mary Beard & John North, London 1990, 233-255,
237, 253; D. Grodzynski, 'Superstitio', REA 76 (1974), 36-60. Esim. Plin. nat. 30.2.7-8;
Plin. epist. 10.96.9; Tac. ann. 15.44.5. (Takaisin tekstiin.)
- CTh 16.10.12 vuodelta 392 (Theodosius I).
(Takaisin tekstiin.)
- Salzman, ''Superstitio' in the Codex Theodosianus and the persecution of
pagans', Vigiliae Christianae 41 (1987), 172-188. Termin superstitio vaiheista
myös D. Grodzynski, 'Superstitio', REA 76 (1974), 36-60.
(Takaisin tekstiin.)
- CTh 9.16.1-3; myös CTh 16.10.1 (vuodelta 321).
(Takaisin tekstiin.)
- CTh 16.10.2 (vuodelta 341): Cesset superstitio, sacrificiorum
aboleatur insania. Myös 9.16.4 (v. 357); 9.16.5 (v. 357); 9.16.6 (v. 358). (Takaisin tekstiin.)
- Esim. Lex Cornelia de sicariis et veneficiis v. 81 e.a.a. ja v.
11 laki (Cass. Dio 56.25.5). (Takaisin tekstiin.)
- CTh 16.10.4 (v. 356-361 välillä); CTh 16.10.6 (v. 356). (Takaisin tekstiin.)
- CTh 9.16.9 (v. 371) jossa Valentinianus I viittaa lakeihin, jotka
hän sääti hallituskautensa alussa: Leges a me in exordio imperii datae,
quibus unicuique, quo animo inbibisset, colendi libera facultas tributa est.
(Takaisin tekstiin.)
- Amm. 30.9.5: Postremo hoc moderamine principatus inclaruit, quod
inter religionum diversitates medius stetit, nec quemquam inquietavit, neque ut hoc coleretur,
imperavit aut illud. (Takaisin tekstiin.)
- Esim. CTh 16.10.10 (v. 391) ja CTh 16.10.11 (v. 391).
(Takaisin tekstiin.)
- Esim. CTh 16.10.13. (v. 395). (Takaisin
tekstiin.)
- Lib. or. 30.52-54. (Takaisin tekstiin.)
- Them. or. 5.69C. (Takaisin tekstiin.)
- Them. or. 5.70A / 5.68A. (Takaisin tekstiin.)
- Them. or. 5.69A. (Takaisin tekstiin.)
- Them. or. 5.70A / 5.68D. (Takaisin tekstiin.)
- Symm. rel. 3.8. (Takaisin tekstiin.)
- Aug. civ. 10.32 (= Porph. De regressu animae, fr. 12, p.42,6). (Takaisin tekstiin.)
- Macr. somn. 1.3.17-18. (Takaisin tekstiin.)
- Macr. Sat. 1.18.7.; Sat. 1.18.15; Sat. 1.17.4; Sat. 1.17.66; Sat.
1.17.2. (Takaisin tekstiin.)
- Maximus Madaurensis ad Augustinum, Aug. epist. 16; Augustinuksen
vastaus: Aug. epist. 17. (Takaisin tekstiin.)
- Ambr. epist. 17 ja 18; erit. 18.9; 17.14. (Takaisin tekstiin.)
- Aug. soliloq. 1.13.23 (v. 386). (Takaisin
tekstiin.)
- Aug. Retract. 1.4.3 (v. 426/427). (Takaisin
tekstiin.)
maijastina.kahlos@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|