|
Historiallisia Papereita 4:
Suvaitsevaisuus
Ihaillut viholliset: englantilaiset ja hollantilaiset
Kustaa Multamäki
ISSN 1456–8055
Tarkastelen tässä kirjoituksessa englantilaisten suhtautumista ulkomaalaisiin
1600-luvun loppupuolella, siinä menneisyyden vaiheessa, jota leimasi Englannin voimakas
laajentuminen johtavaksi kauppamahdiksi Euroopassa sekä meri-ja siirtomaamahdiksi koko
maailmassa. Tässä esitelmässä suvaitsevaisuus voidaan jakaa kahteen
osaan: Brittein saarten sisäiseen ja ulkoiseen. Käsittelen suvaitsevaisuutta
paitsi Englannin ja Hollannin, myös Englannin ja Brittein saarten muiden osien
asukkaiden välisissä suhteissa. Jälkimmäisellä alueella
suvaitsevaisuus määritellään tässä esitelmässä siis
valloittajien näkökulmasta. Toisin kuin tässä katsannossa, lienee
jokseenkin yhdentekevää, tarkastellaanko suvaitsevaisuuden toista ja kenties
yleisemmin käsiteltyä puolta - sitä miten valtaväestö suhtautui
maahantulijoihin - brittiläisestä vai englantilaisesta näkökulmasta,
sillä 1600-luvulla ulkomaalaiset nousivat merkittävään rooliin
nimenomaan Lontoossa.
Euroopan mittakaavassa Brittein saaret olivat kulttuurisesti ja taloudellisesti saavana
osapuolena uudelle ajalle asti. Englannin kehittyneisyys suhteessa välittömiin
naapureihinsa oli siten ennen 1600-lukua lähinnä suhteellista. Saarten johtavaksi
mahdiksi Englanti nousi lähinnä väestöpohjansa sekä poliittisen ja
taloudellisen kehityksensä ansiosta. Suvaitsevaisuudesta puhuminen edellyttää
tietenkin, että on olemassa erilaisuutta, johon omaa ja tuttua verrataan. Toisaalta
suvaitsevaisuudesta puhuminen on mielekästä vasta kun oma identiteetti on
riittävästi jäsentynyt. Englantilaisten kansallisen identiteetin muotoutumisen
kannalta on huomionarvoista, että jo ennen normannivalloitusta Englantia hallitsivat
ulkomaalaiset ja että keskiajalla Englannin hallitsijoiden intressit olivat
vähintään yhtä paljon mannermaalla kuin saarivaltakunnassa. Jo Vilhelm
Valloittaja oli hallinnut Normandiaa, mutta esimerkiksi Henrik II oli Anjoun kreivi ja
Akvitanian herttua. Näihin valtaviin alueisiin verrattuna Englanti oli vain osa
syrjäisestä saaresta.
Tämän esityksen lähdemateriaalin valossa on kuitenkin selvää,
että englantilainen identiteetti oli kehittynyt varsin vankalle pohjalle 1600-luvulle
tultaessa, mikä osaltaan saattoi heijastaa Englannin mahtiasemaa Brittein saarilla.
Normannien aloittaman Walesin valloituksen saattoi päätökseen jo Edward I
vuonna 1284, ja Irlannista oli tullut englantilainen kolonia jo 1100-luvun
puolivälissä. Skotlanti oli sitä vastoin sitkeämpi pala. Vuoden 1603
personaaliunionissa voidaan ajatella pikemmin Skotlannin valloittaneen Englannin kuin
päinvastoin - ainakin sikäli kuin Englannin parlamentti ja puritaanit joutuivat
puolustuskannalle Jaakko I:n itsevaltaisen ja korkeakirkollisen hallitustavan vuoksi. Vasta
Iso-Britannian käytännössä synnyttänyt vuoden 1707 unioni
muodostettiin selkeästi englantilaisten ehdoilla.
Englantilaisten suhtautumisessa irlantilaisiin voidaan nähdä kaksi
tärkeätä taustatekijää, ensinnäkin englantilaisten näkemys
irlantilaisten kyvyttömyydestä hallita itseään ja toiseksi irlantilaisten
taloudellisen toiminnan vahingollisuus Englannille. Vallinneisiin näkemyksiin vaikutti
varmasti myös Irlannissa vuonna 1641 alkanut kapina protestanttisia siirtomaaherroja
kohtaan. Kapinan kukistaminen osoittautui englantilaisille sangen vaikeaksi. Kenties juuri
tämän vuoksi aikalaiskuvauksissa irlantilaisia pidettiin barbaarisina ja
epäinhimillisen julmina olentoina, jotka eivät kunnioittaneet minkäänlaisia
kristillisyyden periaatteita. Englantilaisten käsitykseen irlantilaisista vuosisadan
loppupuolella ja myöhemminkin muokkasi John Templen vuonna 1646 ilmestynyt teos The
Irish Rebellion, josta seuraavan sadan vuoden kuluessa otettiin peräti seitsemän
painosta. Templen mukaan vuoden 1641 kapina osoitti selvästi irlantilaisten
parantumattomuuden ja sen, että Irlanti muodosti alituisen uhkan Englannille. Esimerkiksi
miehityspolitiikan epäonnistuminen ei hänen mukaansa johtunut englantilaisen
maa-aatelin itsekkyydestä vaan irlantilaisten kieroutuneesta luonteesta. Vaikka monet
englantilaiset kirjoittajat pitivät kyseenalaisena sitä olivatko irlantilaiset
ylipäätään koskaan omaksuneet katolista uskoa, piti Temple kapinaa
myös hyökkäyksenä protestanttisuutta vastaan. Erityisen hiuksianostattavia
ovat Templen kuvaukset irlantilaisten lapsien tavasta häpäistä englantilaisten
protestanttien ruumiita.1
1600-1700-luvun taitteessa lukuisia poliittisia tutkielmia kirjoittanut pamfletisti ja
kuninkaallinen verovirkamies Charles Davenant saattoi rakentaa käsityksensä
irlantilaisista osittain juuri Templen teoksen varaan. Kenties havainnollisimmin Davenantin
käsitystä Irlannista voidaan tarkastella vertaamalla sitä hänen
näkemykseensä Skotlannista. Davenantin mukaan Skotlanti oli Englannille kuin
Aragonia Espanjalle, siis "itsenäinen valtio, joka hallitsee itseään omien
lakiensa mukaan, joskin yhteisen kuninkaan alaisuudessa". Toisaalta irlantilaisten oikeudet
sijoittuivat johonkin Rooman kolonioiden ja ranskalaisten provinssien oikeuksien välille.
Davenant oli vakuuttunut siitä, että oli eduksi sekä emämaalle että
Irlannille, "Englannin parhaalle ja jaloimmalle kolonialle, että
lainsäädännön kautta tehtäisiin ... eritoten kauppaa koskevia
sääntöjä ja rajoituksia".2
Davenantin näkemyksen mukaan Englannin taloudelliset edut siis edellyttivät
Irlannin alistamista. Mutta miten hän näki irlantilaisen yhteiskunnan ja
irlantilaisten kyvyn hallita itseään, toisin sanoen heidän poliittisen
kehityksensä asteen? Davenantin mukaan "irlantilaiset olisivat voineet pysyä
itsenäisenä kuningaskuntana, jos he eivät olisi itse muuttaneet
hallitusmuotoaan kapinoimalla säännöllisesti ja tultuaan voitetuiksi
yhtä usein". Koska irlantilaiset olivat menettäneet suurimman osan omaisuudestaan,
olivat he Davenantin mielestä menettäneet myös poliittiset oikeutensa, jotka
valloituksen jälkeen olivat siirtyneet englantilaisille maanomistajille. Tässä
mielessä Skotlannin vanhan aristokratian asema oli Davenantin mielestä samanlainen.
Mutta siinä missä irlantilaiset olivat kyvyttömiä luomaan
järjestäytyneitä yhteiskunnallisia oloja ja tarvitsivat Englannin
isällistä suojelua, Skotlannille oli tarpeen vain englantilaisten kannustava
esimerkki - ja tietenkin kauppasuhteet - jotta se voisi kehittyä omilla ehdoillaan.3
Vaikka englantilaisten negatiivisilla käsityksillä irlantilaisten luonteesta ja
kyvyistä oli epäilemättä oma osuutensa Davenantin näkemyksissä
Englannin oikeudesta ja suoranaisesta velvollisuudesta puuttua naapurinsa asioihin, oli
poikkeavilla toimintaohjeilla Skotlannin ja Irlannin suhteen siis myös selkeän
taloudellinen tausta. Englantilaiset pelkäsivät Irlannin villantuotannon kilpailua
ja tahtoivat tämän vuoksi kontrolloida maata myös poliittisesti. On tietenkin
muistettava myös Irlannin katolisuus sekä se, että itsenäisenä
valtiona Irlanti saattoi toimia tukialueena Englantia vastaan hyökättäessä.
Toisaalta Skotlanti ei kilpaillut Englannin kanssa taloudellisesti vaan sen tuotanto
pikemminkin täydensi ja edisti Englannin talouselämää. Davenant näki
Englannin alkusysäystä vaativiksi tuotannonaloiksi kaivostoiminnan sekä aivan
erityisesti kalastuksen. Jälkimmäisen kohdalla kysymys oli Englannille
elintärkeästä asiasta. Jos Englanti olisi päässyt
hyötymään Skotlannin rannikkovesien sillinkalastuksesta, olisi se pystynyt
kilpailemaan Englannin omia rannikkovesiä hallitsevan Hollannin kanssa. Sillinkalastus oli
keskeisimpiä niistä taloudellisista tekijöistä, jotka aiheuttivat kiistoja
Pohjanmeren rannikkovaltioissa varhaismodernilla ajalla. Tämä näkyy Davenantin
innossa ajaa unionia Englannin ja Skotlannin välille sekä hänen
näkemyksissään hollantilaisista.
Taloudellisen kilpailun näkökulmasta katsoen ei tietenkään ole
tavatonta, että Englanti ja Alankomaiden tasavalta ajautuivat kolme kertaa sotaan
1600-luvun jälkipuoliskolla. Toisaalta ainakaan ensimmäistä, vuosina 1652-1654
käytyä sotaa eivät selitä hallitusmuodolliset, uskonnolliset
eivätkä juuri ulkopoliittisetkaan eroavaisuudet. Molemmat olivat protestanttisia
tasavaltoja ja Ranskan pyrkimys "universaaliin monarkiaan" uhkasi molempia. Mutta
yhteisiä intressejä nähtiin lähinnä Pohjanmeren länsipuolella,
sillä Alankomaissa suhtautuminen Englannin vastaperustettuun tasavaltaan oli
varautunutta ja suorastaan vihamielistä niin taloudellisessa, uskonnollisessa kuin
diplomaattisessakin mielessä.4
Kuitenkin Alankomaiden tasavalta edusti parlamentaarista hallitustapaa korostaneille
englantilaisille poliittista ja heidän rojalistisille maanmiehilleenkin taloudellista
esikuvaa. Tasavaltaa kannattaneet englantilaiset korostivat, että Alankomaiden
taloudellinen menestys perustui nimenomaan sen hallitusmuotoon. Niin ikään monet
näiden englantilaisten siteeraamista poliittisista kirjoittajista olivat hollantilaisia,
kuten neuvospensionääri Johan de Wittin neuvonantaja Pieter de la Court.
Tätä taustaa vasten englantilaisten suhtautuminen Hollannin asukkaisiin nousee
mielenkiintoiseksi kysymykseksi.
Alankomaiden tasavallan kaupallinen menestys saattoi sinänsä
ärsyttää englantilaisia, mutta kiristyvä kilpailu epäilemättä
jyrkensi näkemyksiä. Voitaisiin siis ajatella, että sitä mukaa kun
englantilaiset rakensivat omaa kauppamahtiaan, muuttuivat heidän käsityksensä
Pohjanmeren itärannikon asukkaista kielteisemmiksi. Kuitenkin Englannin rannikkovesillä
risteilleet hollantilaiset sillinkalastuslaivastot olivat ärsyttäneet englantilaisia jo
1600-luvun alussa. Varhaisen englantilaisen merkantilismin tärkeimpiin edustajiin
kuuluneella Thomas Munilla oli vankka käsitys hollantilaisista sillinkalastajista, jotka
rikastuttivat kotimaataan "kalastamalla silliä, molvaa ja turskaa Hänen Majesteettinsa
merillä" niin paljon, ettei "koko kristikunnassa ole toista kansaa, joka yhtä paljon
häiritsisi jokapäiväistä merenkulkuamme ja kaupankäyntiämme
sekä kotimaassa että ulkomailla". Kun Mun totesi ykskantaan, että "he
estävät ja tuhoavat laillisen elintapamme ja vievät leivän suustamme", on
tavallaan ymmärrettävää että Englantiin muuttaneita hollantilaisia
kohtaan Mun osoitti suoranaista muukalaisvihaa. "Vaikka he olisivatkin syntyneet ja kasvaneet
Englannissa, he ovat silti hollantilaisia, sillä heidän sydämessään on
vain pisara englantilaista verta", hän totesi. Kalastuskysymys oli Munin mukaan ratkaistava
"pikemmin aseilla kuin sanoilla", niin kuin hän totesi viitaten samalla Hugo Grotiuksen
vapaata merenkulkua puolustaneeseen Mare Liberum -teokseen. Vaikka Mun oli kirjoittanut
tekstinsä jo 1620-luvulla, se julkaistiin vasta ensimmäisen kauppasodan aattona vuonna
1664. Englantilaisten sotaintoa ei tällöin varmaankaan vähentänyt Munin
huomio, että "Alankomaiden tasavalta on kuin tavallinen lintu komeissa
lainahöyhenissä".5
Kaupallisen kilpailun leimaamissa oloissa saarivaltakunnan asukkaiden näkemys 1600-luvun
alkupuolen johtavasta kauppamahdista ja sen asukkaista oli siis sangen kielteinen. Mutta
toisaalta muistamme, että monet englantilaiset pitivät Alankomaiden tasavaltaa
esikuvanaan. Hollantilaisten yritteliäisyys kelpasi esimerkiksi laiskoille ja takapajuisille
englantilaisille. Kohtalaisen yleinen näkemys näyttää olleen, että juuri
Englannin luonnonrikkaudet ja turvallinen asema saarivaltiona olivat tehneet englantilaisista,
niin kuin Thomas Mun totesi, "viheliäisiä, tuhlaavaisia ja huolettomia".6 Tämä näkyi erityisesti englantilaisissa
kauppiassuvuissa, joiden vesat Munin mukaan jäivät "aatelin tavoin tuhlaamaan
perimäänsä omaisuutta synkeässä tietämättömyydessä ja
yltäkylläisyydessä".7
Päinvastaisen esimerkin tarjosi Alankomaiden tasavalta, jolla ei juuri ollut omia
luonnonvaroja ja jolla "piti aina olla hyvä pankki ja rahastoja maalta tulevan
hyökkäyksen varalta".8 Sen asukkaat olivat
siis jo geopoliittisen asemansa vuoksi sidottu säästäväisyyteen ja
yritteliäisyyteen.
* * *
Englantilaisten suhtautumisessa valloittamansa Irlannin asukkaisiin olemme nähneet kolme
keskeistä tekijää: katolisen uskonnon, saaren merkityksen mahdollisena tukialueena
Englantiin suuntautuvassa hyökkäyksessä, sekä taloudellisen kilpailun.
Erityisesti koska Irlanti vahvana lammastalousalueena olisi uhannut Englannin omaa villantuotantoa,
kohtelivat englantilaiset Irlantia kolonian tavoin. Vallinneet näkemykset irlantilaisista
olivat samansuuntaisia tämän tavoitteen kanssa. Irlantilaiset olivat laiskoja ja julmia
sekä kyvyttömiä hallitsemaan itseään tai kehittämään
maataan taloudellisesti. Tämän perusteella ei ole tavatonta, etteivät englantilaiset
vielä varhaismodernin ajan muuttuessa moderniksi kohdelleet irlantilaisia erityisen
suvaitsevaisesti. Skotlantiin Englannissa suhtauduttiin ymmärrettävistä syistä
paljon myönteisemmin. Uskonnolliset ristiriidat olivat paljon lievempiä ja taloudellisesti
Skotlanti pikemmin hyödytti Englantia kuin kilpaili sen kanssa. Viimeistään vuoden
1707 unionin jälkeen myös pelot mahdollisesta tukialueesta Englantia vastaan
tehtävässä hyökkäyksessä menettivät merkitystään.
Hollantilaiset eivät suhtautuneet englantilaisiin erityisen suvaitsevasti 1600-luvun
loppupuolella. Englanti oli aluksi kuninkaanmurhaajien tasavalta ja sitten vaarallinen
kilpailija kaupan alalla. Vasta vallankumous ja Vilhelm Oranialaisen nousu Englannin
valtaistuimelle muuttivat tilannetta ratkaisevasti, mutta tällöin Alankomaiden
tasavallasta ei enää ollut suurta taloudellista ja sotilaallista uhkaa Englannille.
Englantilaisten suvaitsevaisuus hollantilaisia kohtaan vaihteli sen mukaan miten ihailtavana
Alankomaiden tasavallan hallitusmuotoa pidettiin, mutta täydellistä selitystä
englantilaisten asenteisiin ei poliittinen näkökulma yksin pysty tarjoamaan. Toisaalta
vaikka taloudellisen kilpailun tuoma vastakohtaisuus varmasti jyrkensi englantilaisten suhtautumista
Pohjanmeren itärannan kauppamahtiin 1600-luvun edetessä, ei kauppaetujen ajautuminen
ristiin myöskään yksin liene riittävä selitys. Englantilaisten käsitys
hollantilaisista viittaa siihen, että rajallisten resurssien maailmassa suvaitsevaisuus on
nähtävä myös kysymyksenä taloudellis-sotilaallisesta hegemoniasta.
Englantilaiset ihailivat hollantilaisten kaupallisia hyveitä, mutta toisaalta he tajusivat,
että hollantilaiset oli mahdollista voittaa vain heidän omilla
lääkkeillään. Tämä teki hollantilaisista ihailtuja vihollisia.
Viitteet
- Kathleen M. Noonan, "The Cruell Pressure of an Enraged, Barbarous People: Irish and English Identity in Seventeenth-Century Policy and Propaganda", The Historical Journal, Vol. 41, (March 1998), 151-177. (Takaisin tekstiin.)
- Charles Davenant, An Essay upon the Probable Methods of Making a People Gainers in the Balance of Trade, teoksessa The Political and Commercial Works Of That celebrated Writer Charles D'Avenant [PCW], toim. Sir Charles Whitworth (London 1771), Vol. II, 247-8, 250-1, 255. (Takaisin tekstiin.)
- Charles Davenant, A Memorial Relating to an Union between England & Scotland, artikkelissa David Waddell, "An English Economist's View of the Union, 1705", Scottish Historical Review, Vol. 35 (1956), 144-9, 147. (Takaisin tekstiin.)
- Roger Hainsworth & Christine Churches, The Anglo-Dutch Naval Wars 1652-1674 (Phoenix Mill: Sutton Publishing 1998), 8-9. (Takaisin tekstiin.)
- Thomas Mun, England's Treasure by Forraign Trade (London: Thomas Clark 1664), reprinted for the Economic History Society (Oxford: Basil Blackwell 1928), 12, 75, 78, 80-1. (Takaisin tekstiin.)
- Mun, England's Treasure, 69, 71-2. (Takaisin tekstiin.)
- Mun, England's Treasure, 3-4. (Takaisin tekstiin.)
- Charles Davenant, Discourses on the Public Revenues, and on the Trade of England, Part II, teoksessa PCW, Vol. I, 390-1. (Takaisin tekstiin.)
kustaa.multamaki@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|