Historiallisia Papereita 4:
Suvaitsevaisuus
Läntinen kristikunta ja pakanat 1200-luvulla
Antti Ruotsala
ISSN 1456–8055
Puolalainen fransiskaani C. de Bridia määritteli lännen vuonna 1247
seuraavasti: "Länsi alkaa Liivinmaalta ulottuen Preussista Kreikkaan sekä
siitä vieläkin edemmäs, ja sitä yhdistää katolisen uskon
universaali kirkko." Tällainen käsitys lännestä vaikuttaa pikemminkin
poliittis-ideologiselta kuin maantieteelliseltä. Tuohon aikaan maanosan Eurooppa
katsottiin ulottuvan idässä aina Donille asti. Sen takaa alkoi Aasia.
Onkin yleisesti esitetty, että keskiajalla ihmiset identifioivat itsensä
ensisijaisesti - ainakin kirjallisen kulttuurin valossa - katolisen kirkon jäseniksi
ja sen edustaman kristinuskon läntisen suuntauksen edustajiksi. Näin ollen he
olivat katolisia, läntisiä kristittyjä ja kuuluivat läntiseen
kristikuntaan. Kristinusko oli prisma, jonka läpi maailmaa tarkasteltiin ja jonka
kautta maailmaa koskeva tieto taittui. Tällainen uskonnollis-ideologinen
lähtökohta aiheutti sen, että ne jotka edustivat muita kristinuskon
suuntauksia ja erityisesti muita uskontoja, olivat vääjäämättä
ulkopuolisia - muukalaisia. (Sama piirre voidaan liittää myös toiseen tuon
ajan suureen monoteistiseen lähetysuskontoon: islamiin).
Ranskalaisen Jacques Le Goffin mukaan - vaikka keskiajan länsimaisesta kulttuurista
ei voi löytääkään uudelle ajalle tyypillistä rotupohjaista
rasistista ajattelua - tuossa kulttuurissa vallitsi uskonnollinen suvaitsemattomuus.
Hän nimeää sen 'uskonnolliseksi rasismiksi'. Saksalainen mentaalihistorioitsija
Harry Kühnel katsoo, että tällainen eri ihmisryhmien uskonnollis-ideologinen
erottelu vahvisti myös keskiaikaiselle kulttuurille luonteenomaista voimakasta
etnosentrismiä.
Mutta oliko tilanne tuolloin aivan tämä? Tiedämme, että keskiaikaa
seuranneina vuosisatoina noidat, homoseksuaalit, rikolliset, mustalaiset, monet uskonnolliset
vähemmistöt, jopa juutalaiset ovat saaneet kärsiä paljon ankarammasta
kontrollista ja ennenkaikkea totaalisemmasta vainoamisesta. Etnisetkin vähemmistöt
joutuivat Euroopassa todenteolla vaikeuksiin vasta kansallisvaltioiden synnyn myötä.
Sitäpaitsi kristinuskoon on aina sisältynyt voimakas ihmisten samankaltaisuutta
ja tasa-arvoa korostava eetos. Se on myös universaali uskonto. Kaikki ihmiset ovat
Jumalan luomia - Aatamin ja Eevan jälkeläisiä. Jumalan edessä he kaikki
ovat yhdenvertaisia ja lähetyskäsky velvoittaa levittämään
kristinuskoa kaikkialle - myös kristikunnan rajojen ulkopuolelle. (Tällaiset
Raamatun kohdathan pyrittiin natsi-Saksassa sensuroimaan).
Siten ottamalla kasteen ja uskomalla ylösnousseeseen Kristukseen jokin pakana tai
muslimi oli keskiajalla ainakin periaatteessa heti osa läntistä kristikuntaa ja
uskovien yhteisöä. Sama koski jopa maailman laidoilla eläviä
hirviöitä - esimerkiksi kyklooppeja tai koirankuonolaisia - sillä
Augustinusta seuraten mikäli niillä oli sielu, niin nekin olivat ihmisiä.
Tällaisen olion käännyttäminen olikin keskiaikaisen lähetystyön
harjoittajalle mitä ansiokkain maineteko.
* * *
Siirryn nyt kuitenkin tarkastelemaan esitelmäni vuosisataa, 1200-lukua, ja on todettava
että tuolloin tilanne läntisessä kristikunnassa alkoi muotoutua suuntaan, joka
jo hieman muistuttaa olosuhteita uudemman ajan Euroopassa. Väestönkasvu ja sen
liikkuvuus, kaupunkilaitoksen, kaupan ja rahatalouden kehittyminen sekä oppineisuuden
yleinen lisääntyminen sallivat elintilan entistä paremmin monille
vähemmistöille, alakulttuureille ja dissidenteille. Ristiretkiä ja
miekkalähetystä alettiin vastustaa yhä avoimemmin. Kirkko tähdensi
lähetystyössään väkivallattomuutta. Tämä kaikki loi
perustaa suvaitsevalle ilmapiirille.
Asialla on kuitenkin myös toinen puolensa. Maallisten ja kirkollisten hallinto- ja
samalla kontrollikoneistojen kehittyessä ja vahvistuessa syntyi yhä enemmän
vaadetta kohti yhdenmukaisuutta. Mielestäni lainsäädännön yhä
hienovireisemmät formuloinnit sekä teologian systematisointi (esim. Tuomas
Akvinolaisen toimesta) heijastelevat tätä kehityssuuntaa. Inkvisitio perustettiin
vuonna 1233. Ristiretket lietsoivat erityisesti rahvaan parissa juutalaisvastaisuutta.
Kovenevat otteet vierasuskoisia kohtaan alkoivat näkyä erityisesti läntisen
kristikunnan reuna-alueilla läntisten maahanmuuttajien ja paikallisen väestön
välillä.
* * *
Mikä oli sitten pakanoiden asema 1200-luvun länsimaisessa keskiaikaisessa
kulttuurissa? Tuolloisen oppineen käsityksen mukaan pakanat eivät olleet vieraiden
kirjauskontojen harjoittajia (esim. muslimeja tai buddhalaisia), vaan erilaisia
luonnonjumaluuksia ja epäjumalankuvia palvovia ihmisiä - tavallaan barbaareja.
Pakanoilla ei ollut kirjoitettua kaanonia uskolleen eikä myöskään
papistoa. Siksi heidän uskonnonharjoituksensa oli hyvin moninaista, heillä oli
paljon jumalia, ja jokainen uskoi lähes oman halunsa mukaan. (Tämänkaltainen
näkemys eri uskonnoista vallitsi myös islamilaisessa kulttuuripiirissä.)
Englantilainen filosofi Roger Bacon esitti 1260-luvulla teoksessaan Opus majus
eräänlaisen ranking-listan ihmiskunnan eri uskonnoista. Siinä pakanuus
kaikessa irrationaalisuudessaan oli pahnanpohjimmaisena, uskonnoista kaikkein alkeellisimmalla
tasolla.
1200-luvulla länsimaisen rahvaan keskuudessa esiintyi edelleen runsaasti
pakanallista uskonharjoitusta; tosin ainoa pakanallinen valtakunta oli enää Liettua.
Miten sitten pakanallisuuden ilmauksia suvaittiin ja kohdeltiin - siis sellaisia, joita ei
voinut sulauttaa kristilliseen kulttiin? Ei välttämättä kovin ankarasti.
1000-luvun Saksasta on löydetty seuraava kuivuuden aikana yleisesti harjoitettu
sateentekorituaali. Siinä kylän vanhemmat naiset kutsuivat koolle kaikki kylän
naimattomat tytöt ja nimittivät yhden näistä koko joukon johtajaksi.
Tämä johtaja saatettiin sitten ulos kylästä ja riisuttiin alastomaksi.
Sen jälkeen hänen oli kaivettava maasta oikean kätensä pikkusormella
hullukaali, joka sidottiin nuoralla hänen oikean jalkansa pikkuvarpaan ympärille.
Sitten kylän muut naimattomat tytöt ajoivat johtajansa läheiselle joelle
lyöden tätä pienillä oksilla, kastoivat siellä oksansa jokeen ja
pirskottivat niistä vettä johtajansa päälle. Lopuksi tyttöjen
johtaja palasi kylään takaperin kävellen, edelleen alastomana, ja
tämän uskottiin synnyttävän sateen. Mikäli kirkko pääsi
asiasta perille, se yleensä tuomitsi rituaalin järjestäneet vanhemmat naiset
erilaisiin katumusharjoituksiin.
Nämä naiset eivät olleet varmasti mitään salapakanoita vaan
kristittyjä, jotka edelleen harjoittivat vanhoja pakanallisia uskonmuotojaan.
Tällaiseen rahvaan synkretismiin saatettiin suhtautua varsin ymmärtäväisesti.
Sen sijaan suhde harhaoppisiin oli toinen. Kun ensimmäiset kataarit löydettiin
Kölnistä ja Bonnista vuonna 1143, heidät poltettiin lyhyiden
oikeudenkäyntien jälkeen lähes välittömästi. Se mikä on
lähellä, mutta sittenkin erilaista, on usein kaikkein vaarallisinta ja
kaihdettavinta.
* * *
Pakanoita ja niiden muodostamia kansoja eli tietenkin runsaasti kristikunnan rajojen
ulkopuolella. 1200-luvulla Aasia oli avautumassa lännelle, ja tuolta vuosisadalta ovat
peräisin ensimmäiset kirjalliset todisteet länsimaisista kaukomatkoista
syvälle Aasiaan aina Mongoliaan ja Kiinaan asti. Silloin syntyi kosketuksia - Aasian
korkeakultturien ja niiden edustamien uskontojen ohella - entistä enemmän myös
kristikunnan ulkopuolisiin pakanallisiin kansoihin. Näistä kansoista valtapoliittisesti
merkittävimmän, itse asiassa tuolloisen tunnetun maailman voimakkaimman mahdin,
muodostivat mongolit. Aina 1260-luvulle asti he suurkaaniaan myöten pitäytyivät
shamanismissaan sekä perinteisessä kansanuskossaan.
Uudessa hämmentävässä tilanteessa, kulttuurien kohdatessa, paavi
Innocentius IV (1243-1254), alunperin oikeustieteilijä Bolognan yliopistosta, pyrki
hahmottelemaan kommentaarissaan paavi Innocentius III:n dekretaaliin Quod super his
paavin johtaman kristikunnan ja ei-kristillisten kansojen (myös pakanoiden)
välistä suhdetta. Kanonisen oikeuden tutkijan James Muldoonin mukaan kyseessä
oli ensimmäinen vakava läntinen yritys todistaa, että lännen kristityt
saattoivat elää myös rauhassa ei-kristittyjen kanssa. Innocentius muotoili
keskeisen kysymyksen seuraavasti: Onko meillä oikeutettua tunkeutua maihin, jotka ovat
vierasuskoisten hallussa - ja jos on, niin miksi?
Vastauksessaan paavi lähti liikkeelle luonnonoikeuden periaatteista. Sen ihmisen
luontoon, jumalalliseen järjestykseen perustuvat lait olivat yhteisiä kaikille,
ja Innocentius IV:nkin aikana vierasuskoisilla oli edelleen oikeus niin omaisuuteensa kuin
omaan hallintoonsakin. Edes sielujen pelastus ei sinänsä oikeuttanut sotaan
heitä vastaan. Paavi, Pietarin seuraajana ja Kristuksen edustajana maan
päällä, oli silti vastuussa kaikkien ihmisten - sekä kristittyjen että
ei-kristittyjen - sieluista. Mikäli jälkimmäiset rikkoivat Jumalan asettamaa
luonnollista moraalilakia, eivätkä heidän hallitsijansa korjanneet tilannetta,
paavilla oli oikeus puuttua asiain kulkuun. Innocentius tarjosi luonnollisen moraalilain
rikkomisesta kaksi esimerkkiä: seksuaaliset perversiot sekä idolien, ihmisen
valmistamien epäjumalankuvien palvonnan. (Jälkimmäinen rikkomus viitannee
lähinnä pakanoihin).
Edelleen paavin oli vastuullisena ihmisten pelastumisesta lähetettävä
lähetyssaarnaajia ei-kristittyjen pariin. Mikäli näiden hallitsijat
estivät tämän, paavilla oli oikeus koota kristityt sotajoukot,
hyökätä heidän maihinsa ja turvata näin lähetyssaarnaajien
toiminta. Samalla tavoin oli lupa toimia, mikäli vierasuskoisten hallitsijat vainosivat
alamaisinaan olevia kristittyjä estäen näiltä oman uskon
harjoittamisen.
Silti kaikkien tällaisten interventioiden jälkeen, kun paavin johdolla koottu
kristitty armeija oli saanut asiat järjestykseen jossain pakana- tai vaikkapa
muslimivaltakunnassa, sen oli aina vetäydyttävä takaisin kotikonnuilleen.
Kolonisaatio ryöstöstä puhumattakaan ei kuulunut täten kristittyjen, ei
edes ristiretkiarmeijoiden, toimenkuvaan. Tiedämme, että
käytännössä tilanne oli hieman toisenlainen.
* * *
Mutta miten sitten toimittiin kasvoista kasvoihin? Tarkastelen tässä
lähetystöjä, jotka em. paavi Innocentius IV:n johtama Lyonin kirkolliskokous
lähetti vuonna 1245 vastikään Eurooppaan hyökänneiden mongolien luo.
Nämä ensimmäiset ja myös niitä seuranneet mongolien pariin
lähteneet lähetystöt muodostettiin aina mendikanteista, joko fransiskaaneista tai
dominikaaneista. Usein ne laativat matkoistaan laajat selonteot toimeksiantajilleen -
yleensä paaville tai Ranskan kuninkaalle.
Tarkastelkaamme, kuinka niissä suhtauduttiin mongolien erilaisuuteen. Nykyajan
näkökulmasta on ehkä yllättävää, miten vähän
niissä selvitellään mongolien ulkoista olemusta. Tavallisesti asia
käsitellään muutamassa virkkeessä - ja lopussa todetaan että mongolit
poikkeavat ulkomuodoltaan kaikista muista ihmisistä. Mongolien ulkoisia tunnusmerkkejä
luetellaan lähinnä vain siksi, että tulevat matkaajat voisivat erottaa
heidät muista Euraasian nomadeista. Toki mongolit olivat erittäin rumia - erityisesti
näin todetaan mongolinaisista. Ulkoisessa erilaisuudessaan mongolit olisivat tuskin
voineet muuta ollakaan.
Selontekojen kirjoittajia ja samalla heidän lukijakuntaansa kiinnosti mongolien
ulkonäköä huomattavasti enemmän mongolien sisäinen elämä
- tarkemmin sanoen heidän moraalinsa. Onkin kuvaavaa, että ensimmäisen
Mongolian-matkaajan Johannes de Plano Carpinin teoksen yhdeksästä luvusta yksi on
omistettu mongolien hyvien ja huonojen luonteenpiirteiden tarkalle erittelylle. Jokaisessa
selonteossa kuvataan myös yksityiskohtaisesti mongolien uskontoa ja uskonharjoitusta,
sitä perustaa josta mongolien luonne ja moraali - luonnollisen moraalilain - ohella
kumpusivat. Mongolien uskonnon ja kultin selvittäminen olikin asia, jonka Lyonin konsiili
oli edeltäkäsin määrännyt lähetystöjen yhdeksi keskeiseksi
tehtäväksi.
Tulevatko selonteoissa sitten esille niiden kirjoittajien suvaitsevaisuuden rajat? Voi
todeta yleisesti, että mongolien arviointi on varsin asiallista. Barbaarisiempienkaan
tapojen kuvaus ei juuri tuo tekstiin ärtyneisyyttä. On myös otettava huomioon,
että lähetystöjen selonteot eivät olleet mitään
manipulaatiokirjallisuutta, vaan ne oli tarkoitettu kristikunnan korkeimmalla sekä
hengelliselle että maalliselle johdolle.
Ainoa varsinainen ristiriita- tai oikeastaan konfliktitilanne syntyi, kun mongolit vaativat
lähetystöiltä tiettyjen rituaalien suorittamista ennen suurkaanin tai hänen
edustajiensa kohtaamista. Niihin lukeutuivat mm. kolminkertaiset polvistumiset ja kumarrukset,
jotka oli tehtävä paitsi mongoliaristokratian myös Tshinggis-kaania
esittävän idolin edessä. Lähettiläillä oli siten suuri vaara
sotkeutua epäjumalanpalvontaan.
Ehkä ongelmallisimmassa rituaalissa heidän oli kuljettava lahjoineen ja
toimeksiantajansa kirjeineen kahden mongolien asettaman pyhän tulen välistä
sekä kahden niiden viereen pystytetyn, kärjistään yhteen sidotun
keihään alitse. Rituaalia johti kaksi naispuolista shamaania, jotka resitoivat
kulkijoiden molemmin puolin loitsuja sekä pirskottivat vettä heidän
päälleen.
Lähetystöistä yhtä lukuunottamatta kaikki alistuivat rituaaleihin -
tosin aluksi vastaan hangoitellen. Rituaalien tarkka, osin eläytyvä kuvaus
selonteoissa osoittaa, kuinka herkkiä niiden kirjoittajat olivat vastapuolen
uskonnolliselle kokemusmaailmalle. Niiden yhteydessä osapuolten uskonnolliset horisontit
kohtasivat toisensa. Mongolien uskonilmausten sisältö ymmärrettiin myös
hämmästyttävän hyvin. Esimerkiksi matkaajat oivalsivat, että em.
tulien välistä kulku loitsimisineen ja veden pirskottamisineen oli mongolien kannalta
vieraiden puhdistautumista - mongolit pyrkivät poistamaan vieraistaan kaiken sen pahan,
joka olisi saattanut vahingoittaa heitä itseään. Kirjoittajat
käyttivätkin toimituksesta termiä purificatio, ja nykyaikaisessa
uskontotieteessä kyseinen rituaali luokiteltaisiinkin puhdistautumisrituaaliksi.
Olennainen piirre näissä kohtaamisissa oli myös läntisen osapuolen
nöyryys. Länsimainen kulttuuri ei ollut vielä saavuttanut poliittista,
taloudellista tai sotilaallista hegemonia-asemaa ihmiskunnan eri kulttuurien joukossa.
Erityisesti vieraalla maaperällä, mongolien omalla 'kotikentällä',
jouduttiin toimimaan lähes täysin isännän ehdoilla.
Yhdestä asiasta vieraat olivat kuitenkin täysin vakuuttuneita: heidän oma
uskontonsa ylitti kaikkien heidän Aasiassa kohtaamiensa kulttuurien henkiset
ilmenemismuodot. Vieraiden uskontojen tunnustajat - myös pakanalliset mongolit -
saattoivat kyllä harjoittaa moraalisesti korkeatasoista elämäntapaa. Silti
näiden uskontojen kultit puhumattakaan niiden opillisista sisällöistä
eivät tarjonneet vastusta sille, mitä kristinuskolla oli annettavanaan. Toisen
ajattelutapojen ymmärtäminen saati uskontojen välinen dialogi ei toteutunut,
koska vastapuolella ei ollut tässä suhteessa mitään huomionarvoista
esitettävänään.
* * *
Mutta olivatko suurvaltakauden mongolit sitten suvaitsevaisia? Ehkä suvaitsevampia
kuin läntiset vieraansa? Mongoli-imperiumihan on usein esitetty jonkinlaiseksi
suvaitsevaisuuden kehdoksi, jossa vallitsi rauhantila, Pax Mongolica.
Mongolit kuitenkin nomadien tapaan halveksivat syvästi paikoilleen asettuneita,
herrojensa orjuuttamia kaupunkilaisia ja talonpoikia. Näiden elämäntapa ilmaisi
heikkoutta ja dekadenssia. Suurvaltakautensa alkuvaiheissa mongolit olivat pyrkineet
systemaattisesti tuhoamaan kaupungit ja viljelysmaat, ja muuttamaan ne aroksi. Itsensä
arvoisiksi he saattoivat laskea korkeintaan muut huopateltoissa asuvat - eli
paimentolaiset.
Mongolien saavuttama suurvalta-asema, heidän sotilaalliset voittonsa ja yleinen
vaurastumisensa ruokkivat yhä enemmän heidän etnosentristä
ylimielisyyttään. Se ilmenee niin ruohonjuuritason kohtaamisissa vieraiden
kulttuurien edustajien kanssa kuin heidän diplomaattisesta kirjeenvaihdostaankin.
Pitkään mongolit olivat omasta mielestään eräänlainen
"Herrenvolk".
On silti kiistatonta, että mongolit olivat uskonnollisesti suvaitsevaisia.
Tällainen asennoituminen sisältyi jo perinteisesti arojen elämäntapaan
ja siellä harjoitettuihin luonnonuskontoihin. Maailma, myös oman elinpiirin
ulkopuolella, oli täynnä yliluonnollisia voimia, joiden kanssa oli syytä
pysyä hyvissä väleissä. Se oli jo taktisestikin viisasta imperiumissa,
missä vaikuttivat lähes kaikki tuolloiset tunnetun maailman uskonnot. Mongolien
lainsäädäntö turvasikin kaikkien uskontokuntien uskonharjoituksen ja
uskonnon vastaisesta toiminnasta rankaistiin yleensä kuolemalla. Lisäksi
uskontokuntien papistoja suosittiin monin privilegioin, esim. verovapaudella. Näiden
oli kuitenkin vastapalvelukseksi rukoiltava sekä suoritettava kulttimenoja suurkaanin
ja hänen sukunsa puolesta. Mongolit eivät olleet siten uskonnollisesti suvaitsevia
minkään länsimaisen valistusajattelun hengessä. Sitäpaitsi
mikäli jokin uskontokunta alkoi kapinoida ja uhkasi siten valtakunnan sisäistä
yhtenäisyyttä, se tuhottiin armotta.
* * *
Mutta palatkaamme vielä läntisen kristikunnan pariin sydänkeskiajalle.
En väitä, että tuo ajanjakso olisi ollut jonkinlainen suvaitsevaisuuden
aikakausi - kaikkea muuta. Keskiajan kaltainen ajallisesti pitkä, maantieteellisesti
laajalle levittäytynyt kulttuuri on ollut kuitenkin hyvin monimuotoinen ja
sisältänyt myös tolerantin juonteensa. Tämä ilmenee muun
muassa Sir John Mandevillen 1350-luvulla ilmestyneestä fiktiivisestä
matkakertomuksesta, joka oli omassa lajissaan keskiajan suosituin. Siinä Mandeville
kertoo hyveellisten bramiinien sekä alastomien, viattomuudessa elävien
gymnosofistien asuttamista saarista. Heidän elämäntavastaan vaikuttuneena
hän esittää seuraavaa:
Ja vaikka nämä ihmiset eivät omaakaan meidän
uskonkappaleitamme, siitä huolimatta uskon että Jumala rakastaa heitä
suuresti heidän luontaisen hyvän uskonsa sekä hyvien
päämääriensä takia ja on hyvin mieltynyt heidän tapaansa
elää ... Ja vaikka maailmassa on paljon erilaisia uskontoja ja
uskonkäsityksiä, uskon sittenkin että Jumala rakastaa aina niitä,
jotka todella rakastavat Häntä sekä palvelevat Häntä
nöyrästi ja uskollisesti eivätkä anna mitään arvoa
maailmalliselle pöyhkeilylle.
Hän jatkaa:
Ihmisten ei pitäisi halveksia muita ihmisiä heidän erilaisten
lakiensa (so. uskonnollisten säädöstensä) vuoksi, sillä me emme
tiedä ketä Jumala rakastaa emmekä sitä ketä Hän
vihaa.
antti.ruotsala@helsinki.fi
|