Historiallisia Papereita 3:
Tasa-arvon nousu ja tuho
Keskustelu sukupuolten tasa-arvosta Suomen ja Ranskan politiikassa
Eeva Raevaara
ISSN 1456–8055
Huhtikuun 16. päivänä 1999 puhui Ranskan suuri retorikko presidentti Jacques Chirac
Elysée-palatsissa Ranskan ja EU:n lippujen ympäröimänä sukupuolten tasa-arvosta
poliittisessa päätöksenteossa. Kuulijoina oli kaikista EU-maista saapuneita
tasa-arvobyrokraatteja, naisliikkeen edustajia ja tutkijoita. Puheessa vilahtelivat ilmaukset
"mixité", "équilibre entre les femmes et les hommes" sekä "égalité entre les
femmes et les hommes". Tasa-arvorepertuaarissa vähemmistöön jäi Ranskassa
90-luvulla kiistelty sana, "parité", ja painotus ei ollut presidentille tahaton. Tämä
tasa-arvotermien paradigmaattinen taso kertoo myös siitä, miten presidentti on valmis
legitimoimaan sukupuolten tasa-arvoa Ranskan politiikassa.
Tarkastelen artikkelissani tapoja, joilla naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta on
puhuttu Suomen ja Ranskan politiikassa 1990-luvulla. Tarkoituksenani ei ole mennä kuitenkaan
varsinaisten tasa-arvoa koskevien argumenttien tasolle - miten tasa-arvon puolesta tai sitä
vastaan argumentoidaan - tai analysoida sitä monimuotoisten diskurssien kokoelmaa, jota sekä
Ranskassa että Suomessa on löydettävissä. Pyrin pikemminkin tarkastelemaan
niitä keskeisiä ulottuvuuksia, joiden ympärille puhe sukupuolten tasa-arvosta
politiikassa Suomessa ja Ranskassa kietoutuu. Uuden retoriikan termein liikun siis lähinnä
esisopimusten, argumentoinnin perustan tasolla: mitkä ovat ne lähtökohdat, joista
tasa-arvosta voi puhua ja jotka säätelevät rajoja hyväksyttäville
argumenteille.
Pohdintani perustuvat Suomen ja Ranskan kansanedustuslaitoksissa 1990-luvulla käytyjen
keskustelujen analyysiin, Suomen osalta tasa-arvolain uudistamisesta ja kiintiöistä
käytyyn keskusteluun vuosina 1994-95 ja Ranskassa keskusteluun ns. paritésta ja
perustuslain muutoksesta parlamentin alahuoneessa Assemblée Nationalessa vuosina 1998-99. Suomessa
kiintiölaki toteutui vuoden 1995 alussa ja Ranskassa perustuslainmuutos hyväksyttiin
heinäkuussa 1999. On kuitenkin huomattava, että keskustelua sukupuolten tasa-arvosta
politiikassa on käyty Ranskassa koko 90-luvun ajan: vuonna 1992 ilmestynyt kirja Au pouvoir,
citoyennes - liberté, égalité, parité (Francoise Gaspard, Claude Servan-Screiber ja Anne Le Gall)
ja parité-liikkeen perustaminen olivat alku edelleenkin lainehtivalle keskustelulle. Myös
Suomessa keskustelu sukupuolikiintiöistä käytiin edellisten presidentinvaalien
jälkimainingeissa, joissa sukupuolinäkökulma oli noussut keskeisesti esiin.
Erityisenä kiinnostuksen kohteenani on pohtia, miten keskustelu sukupuolten tasa-arvosta ja
sen legitimoimisesta politiikassa Suomessa ja Ranskassa on kietoutunut tapoihin rakentaa
suomalaisuutta ja ranskalaisuutta. Mikä on se liikkumatila näissä kahdessa maassa
tasa-arvosta puhuttaessa, minkälaisia vaihtoehtoja sukupuolten tasa-arvon määrittelylle
on tarjolla?
Lähtökohtani tasa-arvoa koskevien käsitteiden tarkastelussa on käsitteiden ja
niiden erilaisten käyttötapojen sisältämä poliittisuuden mahdollisuus.
Tästä näkökulmasta käsitteet eivät ole vain deskriptiivisiä vaan
poliittisia tekoja, joilla otetaan kantaa tasa-arvon edistämistä koskeviin strategioihin ja
tapoihin viedä muutosta eteenpäin - tai estää sitä (vrt. Carol Lee Bacchin
(1996) ajatus kategorioiden poliittisesta käytöstä). Näin Suomen ja Ranskan
tasa-arvopuheen analyysissa on kyse myös siitä, minkälaisia toimijoita ja toimintatilaa
erilaiset sukupuolten tasa-arvon tulkinnat tuottavat.
Keskityn analyysissani tähän vuosikymmeneen, jolloin myös kansainvälinen ja
ylikansallinen toiminta sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi on lisääntynyt ja
tiivistynyt. Jo 1970-luvulla alkanut YK:n järjestämien naisten asemaa käsittelevien
konferenssien sarja on jatkunut ns. Pekingin prosessissa, ja Euroopan tasolla sekä Euroopan
neuvostolla että EU:lla on omat tasa-arvostrategiansa. Kansainvälisen tasa-arvoyhteistyön
vaikutus on nähtävissä myös keskustelussa kansallisvaltioiden tasolla: esim.
Ranskassa keskustelu paritésta, myös itse käsitteestä, sai sysäyksen Euroopan
neuvoston tasa-arvotyöstä.
Toisaalta kansainvälisen yhteistyön areenoilla ovat tulleet esiin myös erilaiset,
osaksi kansallisvaltioista kumpuavat tavat hahmottaa kysymystä sukupuolten tasa-arvosta. Voidaan
sanoa, että tasa-arvon "oikeista" määrittelytavoista on tullut lähes
kansainvälisen kilpailun kohde: tästä esimerkkinä on alussa mainitsemani
ranskalaisten järjestämä konferenssi, jonka loppuraportissa ylpeänä
esitellään Ranskan hallituksen saavutusta parité-käsitteen
sisällyttämisestä konferenssin julkilausumaan. Samalla on kuitenkin huomattava, että
toisinaan jo pelkkä käsitteiden kääntäminen eri kielille voi tuottaa
hankaluuksia. Mm. juuri edellä mainitulla ranskankielisella käsitteellä parité
ei ole suomen kielessä vakiintunutta käännöstä.
Kansallisia diskursseja?
Ranskalaista ns. uutta naisliikettä on totuttu kuvaamaan - varsinkin ulkomaisissa esittelyissä
- instituutiovastaiseksi ja sukupuolieroa korostavaksi. Naisliikkeen tärkein tavoite ei ole ollut
vaikuttaa poliittisen päätöksenteon sisällä, vaan keskeisintä on ollut
naisten ja miesten välisiin suhteisiin vaikuttaminen muutosten kautta kulttuurisella ja symbolisella
tasolla. Tämä kuva ranskalaisesta naisliikkeestä ei kuitenkaan kerro ranskalaisen
naisliikehdinnän ja keskustelun moninaisuudesta ja toisaalta muutoksista 1990-luvulla. Naisten asemaa
koskevan keskustelun painopiste kun on hämmästyttävällä tavalla siirtynyt
tällä vuosikymmenellä kysymykseen naisten poliittisesta osallistumisesta ja sukupuolten
välisistä suhteistä edustuksellisissa poliittisissa elimissä. Koko 90-luvun Ranskassa
on vaikuttunut parité-liike tai pikemminkin useita liikkeitä, jotka ovat vaatineet naisten
määrän lisäämistä politiikassa sekä valtakunnallisella että
paikallistasolla. Keskustelua aiheesta on käyty vilkkaasti sekä tiedemaailman foorumeilla
että laajemmassa julkisuudessa.
Ei voida kieltää, että kysymys sukupuolierosta on Ranskassa vahvasti läsnä
myös keskustelusta naisten poliittisesta osallistumisesta. Mielestäni kuitenkin keskeistä ei
ole niinkään eron läsnäolo - sukupuoliero kun löytyy tärkeältä
sijalta myös suomalaisessa eduskuntakeskustelussa - vaan missä konteksteissa sukupuolieroa
ranskalaisessa tasa-arvopuheessa tuotetaan. Mielenkiintoista on se, että syntagmaattisesta
näkökulmasta sukupuolieroa politiikassa tarkastellaan erityisesti ranskalaisen demokratian
kehittymisen ja universalismin idean viitekehyksessä. Tähän seikkaan palaan vielä
tarkemmin tuonnempana.
Suomalaista tasa-arvokeskustelua on syytetty usein mittatikkutasa-arvoa korostavaksi, jolloin tasa-arvon
toteutumista arvioidaan mm. naisten työelämään ja koulutukseen osallistumiseen
perusteella tai yleensä naisten mahdollisuuksilla osallistua yhteiskunnan eri osa-alueille samoin
ehdoin kuin miehetkin. Anne Hollin (1991) tutkimukset suomalaisesta ja erityisesti tasa-arvoasiain
neuvottelukunnan tasa-arvodiskurssista ovat kuitenkin osoittaneet, että myös suomalaisen
tasa-arvopuheen argumentointitavat ovat monimuotoisempia ja niissä on tapahtunut merkittäviä
muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Tasa-arvoisuutta sukupuolten samankaltaisuutena korostavasta
diskurssista - jossa miestä pidettiin mittapuuna - siirryttiin 80-luvulle tultaessa korostamaan
naisten erityisyyttä ja naisten oman tilan tärkeyttä. Näistä diskurssin
siirtymistä löytyy viitteitä myös 1990-luvun kiintiökeskustelussa.
Tasa-arvon muisto ja tulevaisuus
Yksi tärkeimpiä ulottuvuuksia, jotka erottavat ranskalaista ja suomalaista keskustelua
politiikan tasa-arvosta, on suhde aikaan. Ranskassa keskustelua tasa-arvosta käydään osana
kansallista historiaa ja sen eri tulkintoja. Historiaa käsitteellistetään yhtenä
keskeisenä syynä sukupuolten epätasa-arvolle politiikassa nykypäivänä, mutta se
on myös laajempi viitekehys argumentaatiolle tasa-arvosta: sukupuolten tasa-arvon kautta arvioidaan
Ranskan poliittisen järjestelmän ja demokratian historiaa. Historiallinen lukutaito on
tärkeä perusta argumentaatiolle sekä lakimuutoksen puolesta että vastaan.
Historian merkitykseen ranskalaisessa tasa-arvokeskustelussa liittyy kuitenkin kiinteästi myös
ajatus ranskalaisen demokraattisen järjestelmän jatkuvasta uudistamisesta ja modernisaatiosta.
Sukupuolten tasa-arvo on osa historiaan kiinnittynyttä prosessia, jonka tarkoituksena on varmistaa
ranskalaisen demokratian dynaamisyys ja muutoskyky. Sukupuolten kannalta tasa-arvoisempi demokratia on
uudistunut demokratia.
Ranskalaista ja suomalaista parlamenttien tasa-arvokeskustelua yhdistää mielenkiintoisella tavalla
ajatus kehityksestä ja edistyksestä, mikä näkyy osittaisessa samankaltaisuudessa myös
kielikuvien tasolla: tasa-arvo kehittyy ja edistyy, tasa-arvo on kilpailu, jossa on
edelläkävijöitä ja myöhästyneitä. Sekä Suomessa että Ranskassa
tunnumme olevan tasa-arvon tiellä tai toisinaan liukuhihnalla, jonka vauhdissa on välillä
nopeita nytkähdyksiä ja välillä hidastuksia.
Tasa-arvon aikaulottuvuuksissa on kuitenkin myös huomattavia eroja näiden kahden maan
välillä. Suomessa sukupuolten tasa-arvoa ei käsitteellistetä historiallisista
lähtökohdista, ja viittaukset kansalliseen menneisyyteen ovat lähes olemattomat (ei edes
maaginen äänioikeuden vuosi 1906, joka muuten on suomalaisen tasa-arvopuheen vakiotyökalu,
esiinny tässä keskustelussa). Toisin kuin Ranskassa, jossa korostetaan sukupuolten tasa-arvoa
demokratian modernisoijana, Suomessa tasa-arvo on osa suomalaisen yhteiskunnan kehittämistavoitetta, ja
tasa-arvon edistäminen tulevaisuuteen suuntautunutta toimintaa.
Tämän yhteiskunnallisen kehitystoiminnan tärkeänä osana on Suomessa
asiantuntemuksen saattaminen yhteiskunnan käyttöön. Suomalaisessa eduskuntakeskustelussa
koulutus ja asiantuntemus ovat keskeisiä arvoja, puhujasta riippuen asiantuntemusta korostetaan joko
sukupuolineutraalista näkökulmasta tai naisten erityiseen kokemukseen ja asiantuntemukseen viitaten.
Varmasti asiantuntemuksen keskeinen rooli keskustelussa nousee osaksi lainmuutoksen teemasta, valmistelevien
komiteoiden ja lautakuntien sukupuolikiintiöistä, mutta suhteessa Ranskaan suomalainen koulutuksen
ja asiantuntemuksen korostaminen erityisenä arvona ja muutoksen aikaansaajana on
silmiinpistävää. Viitteitä koulutuksen ja asiantuntemuksen keskeisyydestä naisten
poliittisen toiminnan ja sukupuolten tasa-arvon hahmottamisessa on löytynyt myös suomalaisten
naispoliitikkojen parissa tekemissäni tutkimushaastatteluissa.
Edellä mainituista eroista huolimatta voidaan kuitenkin sanoa, että suomalaista ja ranskalaista
keskustelua yhdistää ajatus sukupuolten tasa-arvosta keinona edistää yhteistä
hyvää, suuremman kokonaisuuden parasta. Naisten ja miesten välistä tasa-arvoa ei
nähdä näin itseisarvoksi, vaan sen puolesta tai sitä vastaan argumentoidaan vedoten
demokratian (Ranska) tai yhteiskunnan (Suomi) parhaaseen.
Väittelyä ja käsitteiden tulkintaa
Kuten alussa totesin, keskustelua sukupuolten tasa-arvosta politiikassa ei ole Ranskassa käyty vain
Palais Bourbonissa tai muissa edustuksellisen vallan kamareissa. Erityisesti tutkijoiden piirissä
keskustelu paritésta on kietoutunut tapoihin legitimoida sukupuolten tasa-arvoa politiikassa: kiistaa
ovat aiheuttaneet erityisesti parité-käsitteen erilaiset tulkinnat ja niiden suhde ajatukseen
universalismista ranskalaisen demokraattisen järjestelmän perustana. Paritén vastustajien
mielestä käsite on selkeässä ristiriidassa Ranskan vallankumouksesta nousevan universalismin
idean kanssa, jonka he määrittelevät sisältävän ajatuksen Ranskan kansakunnan
jakamattomuudesta ja yksilöiden tasa-arvosta ilman viittauksia näiden yksilöiden sukupuoleen,
yhteiskuntaluokkaan tai etniseen taustaan. Parité johtaa sen vastustajien mielestä muidenkin
"ryhmien" kuin naisten vaatimuksiin edustuksesta poliittisissa elimissä ja samalla Ranskan kansakunnan
hajoamiseen. Paritén kannattajat kieltävät tämän ja väittävät
ajavansa aitoa universalismia, jonka perusta on kansakunnan koostuminen kahdesta sukupuolesta.
Myöntämällä tämä kansa- ja ihmiskunnan sukupuolittuneisuus
päästään todelliseen naisten ja miesten tasa-arvoon.
Väittely universalimista ei ole ollut kuitenkaan akateemisten piirien yksinoikeus, vaan parlamentissa
käydyssä keskustelussa on parité- ja yleensä tasa-arvokäsitteen tulkinnoilla ja
niiden suhteella universalismiin keskeinen rooli. Kukaan ei väitä vastustavansa universalismin ideaa,
mutta sekä paritén kannattajien että vastustajien on ollut vaikea väistää
ottamasta kantaa ranskalaisen universalismin eri tulkintoihin. Voidaankin sanoa, että historiallisen
lukutaidon lisäksi on argumentaation keskeinen perusta ranskalaisessa parlamentin tasa-arvokeskustelussa
käytännön tasa-arvovaatimusten liittäminen käsitteelliseen pohdintaan sukupuolten
tasa-arvosta ja ranskalaisen poliittisen järjestelmän perinnepakista (tarkoitan tässä
kysymyksiä mm. universalismin, republikanismin ja itse demokratian tulkinnoista).
Käsitteellisen pohdinnan keskeisyys ranskalaisessa parlamenttikeskustelussa liittyy mielestäni
myös itse keskustelun tai väittelyn arvoon osana sukupuolten tasa-arvon edistämistä.
Varsinkin parlamenttikäsittelyn viime vaiheessa tuotiin esiin (parlamentaarisen) keskustelun positiivinen
rooli demokratiassa mahdollisuutena tuoda esiin erilaisia mielipiteitä ja toisaalta tilaisuutena
lisätä tietoisuutta tasa-arvokysymyksistä.
Me ja muut
Kuten aiemmin totesin, sekä Suomen että Ranskan tasa-arvokeskustelussa näyttäytyy
sukupuolten tasa-arvo osana edistysajattelua, Ranskassa siis suhteessa demokratiaan, Suomessa pikemminkin
ajatukseen suomalaisen yhteiskunnan kehittymisestä ja kehittämisestä. Tätä
eteenpäinmenoa - tai hidastelua - ei kuitenkaan tehdä yksin, vaan keskeistä osaa tasa-arvon
käsitteellistämisessä näyttelee suhde - usein jopa kilpailu - muihin maihin. Vertailun
keskeinen vastinpari Ranskassa ovat muut EU-maat, mitä kautta korostetaan mm. "ranskalaista poikkeusta"
suhteessa naisten määrään politiikassa. Samantyyppiseen asemaan suomalaisessa keskustelussa
asettuvat muut Pohjoismaat, eritoten Norja, jonka esimerkkiä kiintiöiden kannattajat toivovat Suomen
noudattavan. Tässä suhteessa muita maita ei käytetä vain eron tuottajina vaan
esimerkkinä samanlaisuuden saavuttamiseksi. Samassa yhteydessä korostetaan kansainvälisten
sopimusten ja muiden ylikansallisten velvoitteiden merkitystä konkreettisten tasa-arvoa edistävien
toimien kimmokkeena.
Ranskan tasa-arvokeskustelussa löytyy kuitenkin myös negatiivinen peili, jota
käytetään erityisesti puhuttaessa sukupuolten tasa-arvosta ranskalaisen demokraattisen
järjestelmän kontekstissa. Esiin astuu USA:n mörkö, jota tunnetusti Ranskassa on
käytetty mitä moninaisimmissa yhteyksissä eikä vain 1990-luvun keskustelussa. Varsinkin
ranskalaiset paritéta vastustavat intellektuellit ovat viitanneet USA:n varoittavaan esimerkkiin
kommunitaristisesta demokratiamallista ja kiintiöiden käytöstä ja uskovat paritén
johtavan kansakunnan hajoamiseen ryhmiin mm. sukupuolen tai etnisen syntyperän perusteella. Tämä
amerikkalainen peili näkyy myös parlamentissa käydyssä keskustelussa, tosin lähinnä
viittauksena siihen, minkälaisia argumentteja muut ovat käyttäneet. Yhdysvallat toimii näin
myös Assemblée Nationalessa sukupuolten tasa-arvon rakentamisen aineksena.
Lopuksi
Ranskan ja Suomen parlamenttikeskusteluja tarkasteltaessa on huomattava, että tällaisessa
käsiteanalyyttisessa näkökulmassa ei voi olla kyse perinteisen vertailevan politiikantutkimuksen
mielessä identtisten yksiköiden vertailusta, ranskalaisessa keskustelussa kun oli kyse
tasa-arvopykälien lisäämisestä perustuslakiin, Suomessa taas tasa-arvolain muutoksista.
Reinhard Bendixin termein pitäisi pikemminkin puhua kahden tapauksen kontrastoimisesta, jonka kautta
voidaan tehdä näkyviksi ja nostaa analysoitaviksi maiden erityispiirteitä - mutta toki myös
samankaltaisuuksia. On myös tärkeää kiinnittää huomiota itse parlamenttikeskustelun
kohteena oleviin lainmuutoksiin: Suomessa kiintiöiden esittäminen tasa-arvon edistämisen keinona
oli mahdollista, vaikka toki kiintiöistä oltiin kiivaasti montaa mieltä. Ranskassa
kiintiölain nimellä esiintyvän uudistuksen eteenpäinvieminen olisi todennäköisesti
ollut poliittinen itsemurha, niin paljon vastustusta itse kiintiötermiin ja sen sisältämiin
mielikuviin amerikkalaisen demokratian mallista Ranskassa liitetään. Myös
käytännöllisten syiden vuoksi haluttiin aluksi muuttaa perustuslakia (perustuslain muutosta
pidettiin välttämättömänä, koska Ranskan perustuslakituomioistuin totesi vuonna
1982 kiintiöt perustuslain vastaisiksi) ja sen jälkeen siirtyä konkreettisempiin
lakiehdotuksiin.
Vaikka emme näin voikaan puhua vertailusta perinteisessä mielessä, on kuitenkin
mielenkiintoista pohtia joidenkin olennaisten erojen merkitystä suomalaisen ja ranskalaisen
parlamenttikeskustelujen välillä. Miksi Ranskassa keskustelu sukupuolten tasa-arvosta politiikassa
kiinnittyy niin vahvasti historiaan ja miksi tämän ulottuvuuden poissaolo on niin
silmiinpistävää suomalaisessa keskustelussa? Voidaan toki väittää, että kyse on
maiden eroavaisuuksista naisten poliittisen osallistumisen historiassa: Ranskan naiset kun saivat
äänioikeuden vasta vuonna 1944, ja Ranskan vallankumous ja "yleinen" äänioikeus vuonna 1848
ovat peittäneet alleen pitkän historiallisen ajanjakson, joilloin naiset olivat vailla poliittisia
oikeuksia. Selitys ei mielestäni ole kuitenkaan riittävä, vaan historian keskeisyys
ranskalaisessa tasa-arvopuheessa liittyy laajempiin sukupuolten tasa-arvon legitimointistrategioihin 1990-luvun
Ranskassa. Kyse ei ole siis vain siitä, että yrittäisimme ymmärtää ranskalaista
nykytasa-arvokeskustelua Ranskan menneisyyden kautta. Pikemminkin kiinnittäisin huomiota siihen miten
sukupuolten tasa-arvoa tehdään hyväksyttäväksi osana keskustelua ranskalaisen
demokraattisen järjestelmän historian eri tulkinnoista. Samalla kysymys sukupuolten tasa-arvosta
siirtyy kiinteäksi osaksi ranskalaisen demokraattisen järjestelmän kehittämistä, osaksi
kansakunnan kohtalonkysymyksiä. Näin kyse ei ole enää vain joko sukupuolten tasa-arvon
puolustamisesta tai vastustamisesta vaan kannanotosta siihen, halutaanko osallistua ranskalaisen poliittisen
järjestelmän kehittämiseen ja modernisointiin.
Tätä, voisiko sanoa sukupuolikonfliktin liudentumista osaksi ns. laajempia kysymyksiä, on
havaittavissa myös suomalaisessa keskustelussa, mutta menetelmät ovat toiset. Kyse on pikemminkin
naisten asiantuntemuksen ja koulutuksen saattamisesta poliittisen päätöksenteon ja yhteiskunnan
palvelukseen ja näin suomalaisen yhteiskunnan kehittämisestä kaikkia kansalaisia
hyödyntäväksi. Tässä pilkahtaa myös sukupuolieron - mutta ei niinkään
-konfliktin - rakentaminen: naisten erityisillä kokemuksilla ja erityisellä asiantuntemuksella on oma
arvonsa yhteiskunnan kehittämisessä. Näin sukupuolieron rakentaminen asettuu aika tavalla eri
kontekstiin kuin Ranskassa, jossa sukupuolieron suhde universalismiin on keskeisellä sijalla.
Tietty samankaltaisuus Ranskan ja Suomen tasa-arvopuheen perustan välillä yhteisen hyvän
korostamisessa kääntyy näin monimuotoisemmaksi edellä mainittua taustaa vasten. Suomessa
tasa-arvon edistäminen näyttäytyy koulutukseen ja asiantuntemukseen perustuvana
kehittämisprojektina. Tämä tulevaisuuteen suuntautunut oppimisprojekti muistuttaa
mielenkiintoisella tavalla Kari Palosen (1999) hahmottelemaa Suomessa korostunutta politiikan
policy-näkökulmaa, jossa teleologinen ja hallinnollinen näkökulma
politiikkaan yhdistyvät vahvaan edistysuskoon.
Tämä tasa-arvon edistysnäkökulma on toki löydettävissä myös
Ranskassa, mutta samalla tasa-arvokeskustelussa on noussut tärkeäksi väittely käsitteiden
sisällöistä ja demokratian perusteista. Näin pyrkimys yhtenäisyyteen ja erilaisten
mielipiteiden läsnäolon arvo ovat kietoutuneet ranskalaisessa keskustelussa toisiinsa.
Parité-keskustelussa näkyvätkin ranskalaisen poliittisen järjestelmän 1990-luvun
ristiriidat: keskustelu sukupuolten tasa-arvosta samoin kuin multikulturalismista Ranskassa ovat vakava haaste
ranskalaisen republikanismin perinteelle, mutta samalla - ja ehkä juuri siksi - sukupuolten tasa-arvoa
pyritään legitoimaan keskeiseksi osaksi Ranskan demokraattisen järjestelmän
perintöä.
Lopuksi on kuitenkin tärkeää korostaa, että tasa-arvokeskustelujen analyysin
perusteella Suomen "tasa-arvoista yhteiskuntaa" ja Ranskan "perinteikästä ja modernisoituvaa
demokratiaa" ei nähdä erillisiksi saarekkeiksi tasa-arvon aavalla merellä. Muut maat ja
erityisesti EU ylikansallisena yhteisönä ovat vertailukohtia ja toisinaan myös
esimerkkejä tai uhkia. Joka tapauksessa sekä Ranskassa että Suomessa olisi enää
vaikea väittää, että sukupuolten tasa-arvo on "valtioiden sisäinen asia".
Kirjallisuus
- Bacchi, Carol Lee (1996) The Politics of Affirmative Action. "Women", Equality, and Category
Politics. London, Thousand Oaks, New Delhi. Sage Publications.
- Holli, Anne Maria (1992) Miehisestä tasa-arvosta kohti naisten käsitteellistä
tilaa. Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan tasa-arvopoliittinen diskurssi vv. 1972-86.
Lisensiaattitutkielma. Helsingin yliopiston valtio-opin laitos. Joulukuu 1991.
- Palonen, Kari (1999) Learning to Use a Common European Concept: Conceptual Changes in the
Understanding of "Politiikka" in Finnish. History of Concepts - The Finnish Project in European
Context. Tampere, 15-18 September 1999.
eeva.raevaara@helsinki.fi
|