|
Historiallisia Papereita 2:
Taudit ja historia
Tauti nimeltä Morbus Gallicus (ranskantauti) lääketieteellisessä kontekstissa vv. 1495–1530
Timo Joutsivuo
ISSN 1456–8055
Venetsialainen lääkäri ja anatomisti
Nicolò Massa (1485-1569) kirjoitti vuonna 1527 seuraavasti taudista, joka useimmiten kantoi nimeä
Morbus Gallicus; tavalla joka muistuttaa myös oheista Albert Dürerin kuuluisaa kuvaa sen uhrista:
Morbus Gallicus on meille uusi sairaus. Siihen liittyvät useimmiten erilaiset
näppylät ja muut ihoinfektiot, kivut jäsenissä, kovat paiserakkulat sekä pahat märkäpaiseet.
Joillakuilla on kaikki nämä oireet, joillakuilla toisilla taas ei, joilloin heillä on vain joko
näppylöitä, infektioita, kipuja, paiseita, näppylöitä ja kipuja, kipuja ja paiserakkuloita tai
märkäpaiseita näppylöissä tai paiseissa, kuten sanotaan Avicennan Kaanonin neljännen kirjan
neljännessä fenissä ...
Nämä Nicoḷ Massan sanat kuvastavat hyvin Morbus Gallicuksen tyypillisimpiä piirteitä.
Myös Massan sanat epidemian puhkeamisesta vastaavat alkukauden yleistä uskomusta:
Taudin kansan suussa kulkeva nimi on seurausta siitä, että kun ensimmäiset ihmiset
Italiassa sairastuivat tähän sairauteen, Ranskan kuninkaan joukot olivat valloittamassa Napolia.
Tuolloin oli vuosi 1494..
Ranskan kuninkaan Kaarle VIII:n joukot, jotka koostuivat lähinnä flaamilaisista,
gasconslaista, sveitsiläisistä mutta myös italialaisista ja espanjalaisista palkkasotureista,
olivat tunkeutuneet Italiaan syyskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1494. Kohteena oli Napoli,
jonne saavuttiin hitaanlaisesti, sillä vasta 22.2.1495 Kaarlen joukot tunkeutuivat kaupunkiin
kohtaamatta mitään sen kummempaa vastarintaa. Sotajoukon pidettyä kaupunkia hallinnassaan parin
kuukauden verran paikallisen väestön vastarinta oli kuitenkin herännyt. Tuloksena oli
ranskalaisten vetäytyminen, ja juuri tältä Kaarlen joukkojen paluumatkalta on tiedossa
ensimmäinen Morbus Gallicuksen kuvaus (5.7.1495).
Sen jälkeen tauti tuntui leviävän kulovalkean tavoin, sillä muutamassa vuodessa se oli
levinnyt yli koko Euroopan. Joskaan kaikkialla sitä ei kutsuttu Morbus Gallicukseksi,
varsinkaan ranskalaisten keskuudessa. Heille se oli napolintauti - tavallaan tuliainen
Italian valloitusretkeltä. Muitakin nimiä oli liikkeellä. Ideana oli yleensä, että tauti -
kuten kaikki paha aina - oli tullut jostain muualta. Portugalaisille se oli kastiliantauti,
puolalaisille saksantauti, venäläisille puolantauti ja japanilaisille portugalintauti.
Mielenkiintoista kyllä jo 1520-luvulla alkoi keskustelu siitä, oliko tauti alunperin
peräisin Uudelta mantereelta vai oliko sitä ennen Kolumbuksen reissuja tavattu myös Euroopassa.
Amerikka-alkuperää ehdotti ensimmäisenä Gonzalo Fernandez Oviedo y Valdes vuonna 1526 saaden
myöhemmin tukea erityisesti Ramon Diaz de Islalta. Eli tauti olisi ollut uusi Euroopassa,
vanha Uudella mantereella. Väite aiheutti lihavan riidan, joka jatkuu edelleen.
Taudin nimi
Oli miten oli, useimmat aikakauden lääkärit olivat sitä mieltä, että Morbus Gallicus ei
ollut taudin oikea nimi ja kuvasi parhaimmillaankin vain sen ilmestymisajan historiallisia
olosuhteita Italiassa. Monet lääkärit pyrkivät kuitenkin epätoivoisesti löytämään Morbus
Gallicukselle jonkin muun nimen. Voimmekin kysyä, miksi taudin nimeäminen oli tärkeää tuon
ajan lääkäreille?
Vaikka yksi renessanssiajan suurimmista lääketieteen auktoreista, Galenos, olikin väittänyt,
että olennaista ei ollut keksiä sairauksille nimiä vaan paneutua itse asiaan eli taudin
luonteeseen, ominaisuuksiin ja sen parannuskeinoihin, niin käytännössä monet renessanssilääkärit
pyrkivät tunnistamaan taudin muinaisten auktoreiden tuotannosta, jotta he voisivat asettaa sen
paikalleen olemassa olevaan lääketieteen teoriaan ja käyttää hyväkseen niitä rationaalisia
apparaatteja, joita he olivat lääkärikoulutuksessa saaneet. Tämän vuoksi useimpien oli myös
vaikea ajatella, että Morbus Gallicus (jota nimeä selvyyden vuoksi nyt käytän) olisi
ollut täysin uusi tauti. Esimerkiksi Girolamo Fracastoro kirjoitti vuonna 1531:
Koska ajan lipuva virta on ikuinen, meidän täytyy päätellä, että tätä ruttoa ei ole
nähty maan päällä vain yhtä kertaa vaan useasti, vaikkakaan tähän saakka me emme ole edes
tunteneet sen nimeä. Kuluessaan aika peittää kaiken hämärään, se tuhoaa sekä objektit että
niiden nimet. Myöhemmät jälkeläiset eivät edes muista esi-isiään.
Vaikka Fracastoro tässä viittaa aristoteeliseen näkemykseen maailman ja ajan ikuisuudesta,
niin myös ne enemmistöön lukeutuvat lääkärit, joiden mukaan maailman oli kerran luotu, olivat
itse asian suhteen samalla kannalla. Ferraran yliopiston lääketieteen professori Nicoḷ
Leoniceno (1428-1524) esimerkiksi kirjoitti jo 1497 ilmestyneessä Morbus Gallicus
-kirjoituksessaan, että:
... kun näen että ihmiset on varustettu samalla luonnolla, syntyneet ja kasvaneet
saman taivaan ja samojen tähtien alla, olen taipuvainen ajattelemaan, että he ovat aina olleet
samojen sairauksien kohteina, eikä mieleni ole siten kykenenvä ymmärtämään, että tämä vitsaus,
joka on yhtäkkiä tullut esiin, olisi infektoinut vain meidän aikanamme eikä koskaan aikaisemmin.
Ja jos joku ajattelee vastakkaisesti, minkä hän sanoisi sen olevan? Mikä jumalien kosto? Itse
asiassa, jos etsitään luonnollisia syitä, samat tuhannet syyt ovat olleet olemassa maailman
alusta lähtien.
Kun Fracastoro oli sitä mieltä, että Morbus Gallicuksen oikea nimi oli vajonnut
historian hämärään, niin Leoniceno puolestaan väitti, että ainakin siitä löytyi aivan oikeaan
osunut kuvaus hippokraattisen Aforismit-teoksen kolmannesta osasta. Siinä sille ei
kuitenkaan anneta mitään erityistä nimeä. Kaikki eivät kuitenkaan yhtyneet Leonicenon tai
Fracastoron mielipiteeseen. Tauti yhdistettiin moniin tunnettuihin ja muinaisten auktoreiden
nimeämiin sairauksiin, kuten lepraan ja elephantiasikseen eli norsutautiin, jos puhutaan
vain tutummista sairauksista.
Useimmat lääkärit pitivät vaikeuksista huolimatta taudin tunnistamista ja määrittämistä
välttämättömänä. Myöhäiskeskiajalla ja renessanssissa lääketiede perustettiin pitkälti
antiikin, erityisesti kreikkalaisten, ja arabiaksi kirjoittaneiden auktoreiden kirjoituksiin.
Esimerkiksi Hippokrates, Galenos ja Avicenna olivat saavuttaneet niin merkittävän
auktoriteettiaseman, että 1400-1500-luvun taiteen yliopistolääkärin oli suhtellisen mahdotonta
ajatella, että nämä lääketieteen suuret nimet olisivat jotenkin unohtaneet taudin omasta
tuotannostaan tai eivät olisi sitä lainkaan tunteneet.
Lisäksi uuden sellaisen tuntemattoman taudin ilmestyminen, jota ei pystytty identifioimaan
ja johon ei ollut mitään varmaan parunnuskeinoa, ei ollut omiaan herättämään luottamusta
lääkärikuntaa kohtaan. Jos siis yliopistokoulutetut lääkärit eivät pystyisi identifioimaan
tautia auktoritatiivisten lähteiden perusteella tai edes määrittelemään sitä taudin oireiden
pohjalta, niin he olisivat olleet samassa pisteessä ja yhtä pätemättömiä kuin heidän usein
pilkkaamansa empiristit eli ilman yliopistokoulutusta lääkintätointa harjoittavat. Morbus
Gallicus piti saada osaksi olemassa olevaa lääketieteen traditiota ja sen nimeäminen ja
tunnistaminen oli osa tätä prosessia, sillä vasta sen jälkeen sairauden hoitoon ja
ennaltaehkäisyyn voitiin järkevällä tavalla päästä käsiksi. Tässä mielessä yliopistokoulutuksen
saaneet lääkärit olivat pulassa, koska taudin tunnistaminen, määrittäminen ja asettaminen osaksi
ajan lääketieteen teoriaa ei sujunut kovinkaan helposti - samalla kun empiristit, joita
tämänkaltaiset asiat eivät huolettaneet, saattoivat estoitta tarjota hoitojaan.
Taudin tieteelliset nimitykset ja sen yhdistäminen tunnettuihin ja auktoreiden kuvaamiin
sairauksiin oli siis useimpien 1400-luvun lopun ja 1500-luvun alun yliopistolääkäreiden
tavoitteena, koska sen avulla ajateltiin voitavan lähestyä rationaalisesti sairautta, asettaa
se omalle paikalleen tautiviidakkoon ja ryhtyä rationaalisiin hoitotoimenpiteisiin. Nykypäivän
tulkinnoissa tauti on yleensä samastettu syfiliksen tai kupan nimellä tunnettuun sairauteen.
Syfilis-nimi esiintyi ensimäisen kerran julkisuudessa vuonna 1531 Fracastoron
runoelmassa Syphilus sive morbus Gallicus, jossa esitettiin allegorinen kertomus taudin
synnystä Länsi-Intian saaristossa Jumalan rangaistuksena ja jossa ensimmäinen tautiin
sairastunut on Syfilis-niminen paimen. Syfilis-nimitys taudille yleistyi kuitenkin vasta
1700-luvulla ja jos ajatellaan nykypäivän bakteriologista syfiliksen
määrittelyä,1 niin
tämän nimityksen käyttäminen kuvattaessa renessanssia on kaiken kaikkiaan hivenen
ongelmallista - varsinkin kun taudin nykypäivän kuvaukset eivät oikein vastaa sen kuvaksia
1400-1500-lukujen taitteessa. 1500-luvun lopulla taudista käytettiin useimmiten nimitystä
lues venerea eli veneerinen sairaus, mikä viittaa myös yhteen tapaan, jolla taudin
ajateltiin tarttuvan.
Taudin synty ja tarttuvuus
Morbus Gallicuksen epideeminen luonne havaittiin välittömästi. Maallikot - siis tässä
ei-lääkärit - selittivät Morbus Gallicusta samankaltaisin syin kuin aikanaan mustaa surmaa.
Luonnollisesti monet pitivät tautia Jumalan ruoskana, jolla taas kerran synteihinsä langennutta
ihmiskuntaa koeteltiin. Ei niinkään yllättävästi jotkut kiinnittivät huomiota vuoden 1500
tasalukuisuuteen ja kytkivät epidemian sen ajan millenniarismiin. Vakavasti otettavat tiedemiehet
eivät tietenkään tyytyneet tämänkaltaisiin helppoihin selitysmalleihin. Sen sijaan monet
lääkäreistäkin viittasivat taivaan kannen ilmiöihin ja kuten mustan surman aikaan, niin myös nyt
havaittiin pahojen planeettojen eli saturnuksen ja marsin olleen konjunktiossa joitakin aikoja
ennen epidemian puhkeamista, eli vuonna 1484. Tämäkään ei missään tapauksessa riittänyt
lääkäreille; enimmillään astrologiset tekijät nähtiin syy-ketjun ääripäässä oleviksi tekijöiksi
mutta sinällään riittämättömiksi selityksiksi.
Perinteinen lääketieteen selitysmalli epidemiolle liittyi meitä ympäröivään ilmaan ja sen
pilaantumiseen. Yleensä tätä pilaantumista ajateltiin edeltävän jonkun luonnonkatastrofin kuten
maanjäristyksen tai tulvan. Nicoḷ Leonicenon mukaan esimerkiksi talven 1495-96 ja kevään 1496
pahojen sateiden ja tulvien vuoksi Italian maaperä oli täynnä kosteutta ja seisovaa vettä.
Yhdistettynä polttavaan helteeseen ilman normaali kvalitatiivinen tasapainotila järkkyi ja johti
sen pilaantumiseen. Ihmiseen tunkeutuessaan pilaantunut ilma saattoi muuttaa ruumiin
konstituutiota siten, että sen tila oli Morbus Gallicus -sairaus. Se, että taudin syynä
olisi ollut ilman pilaantuminen, selitti myös helposti sen leviämisen.
Lähes välittömästi taudin ilmaantumisen jälkeen ymmärrettiin myös sen tarttuvan ihmisestä
ihmiseen. Jo Leoniceno pani merkille seksuaalikontaktin merkityksen taudin leviämisessä. Ja
myöhemmin käytännössä kaikki pitivät sitä merkittävimpänä taudin leviämistapana. Mutta ei
suinkaan ainoana - mikä olikin tarpeen, kun muistetaan esimerkiksi lukuisten katolisten
kardinaalien kärsineen Morbus Gallicuksesta puhumattakaan monista ruhtinaista ja näiden
jälkikasvusta. Esimerkiksi Ferrarassa Este-suvun hovissa, jossa ruhtinas Ercolen kolme poikaa
ja vävy Mantuan markiisi Francesco Gonzaga olivat kaikki sairastuneet tautiin, kuunneltiin
varmaan mielihyvällä Leonicenon paha ilma -teorioita.
Myös Ferrarassa vaikuttanut lääkäri Sebastiano Dall'Aquila (noin 1440-1510), joka piti
Morbus Gallicusta norsutautina, katsoi taudin ensinnäkin leviävän
sukupuolikanssakäymisessä elephantiasista sairastavan kanssa. Toiseksi se saattoi
tarttua sen vuoksi, että ihminen (= mies) nukkui samassa vuoteessa tautia sairastavan kanssa
tai samassa vuoteessa missä taudin uhri oli aiemmin nukkunut. Kolmas tartuntatapa tapahtui
äidinmaidon välityksellä - toisin sanoen sylivauvakin saattoi sairastua tautiin. Täysin samat
selitykset antoi myös paavin kuurian lääkäri Gaspar Torrella parannellessaan taudin kourissa
kituvia kirkonmiehiä.
Melko suosittu oli myös näkemys, että tauti tarttui ihon märkärakkuloiden välityksellä
suorassa kontaktissa. Esimerkiksi Jean Fernel oli sitä mieltä, että Morbus Gallicus
levisi paitsi sukupuoliyhdynnän, joka toki oli tärkein tartuntamuoto, myös ihokontaktin kautta.
Lisäksi tauti saattoi Fernelin mukaan tarttua hengitysilman välityksellä mutta myös äidistä
syntymättömään lapseen.
Näissä tartuntatavoissa on huomattavaa, että tauti tulee ihmisen ulkopuolelta.
Tämä on merkittävä seikka ja oli omiaan muuttamaan koko renessanssin lääketieteellistä
ajattelua tavalla jota musta surma ei vielä kyennyt tekemään - johtuen varmaan osittain siitä,
että Morbus Gallicus oli selväpiirteisesti krooninen sairaus, jonka tapauksia voitiin
sen ilmaantumisen jälkeen käytännössä löytää jatkuvasti - kyseessä ei siis ollut vain
lyhytaikainen panepidemia. Se ei myöskään iskenyt läheskään yhtä kattavasti väestöön kuin
musta surma aikanaan.
Miten tarttuvuus voidaan selittää - tautikäsityksen vähittäinen muuttuminen
Esitän seuraavassa neljä erilaista tapaa määritellä Morbus Gallicus, joiden yhteydessä
voidaan havaita taudinkäsityksen vähittäinen muutos.
Ensimmäistä tulkintaa voidaan sanoa klassiseksi, koska se perustuu antiikista periytyneeseen
maailmankuvaan ja lääketieteen teoriaan. Tätä voidaan myös sanoa vallitsevaksi malliksi, joka
käytännössä löysi tukijoita läpi renessanssin. Esimerkkihahmona toimii jälleen Nicoḷ Leoniceno.
Leoniceno ja kumppanit uskoivat, että kuunalinen maailma rakentui elementeistä, maa, vesi, ilma
ja tuli, joiden kaikkien ominaisuuksia hallitsi tietty kvaliteettien kostea, kuiva, kuuma ja
kylmä pari. Koska kaikki ihmisessä ja luonnossa ylipäänsä voitiin teoriassa palauttaa
elementteihin, näiden aktiiviset muuttujat eli kvaliteetit nousivat keskeiseen asemaan
selitettäessä myös sairauksia. Ihmisen sisäistä kvalitatiivista tilaa kutsuttiin kompleksioksi
tai temperamentiksi. Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että ihminen sairastui, kun hänen
luonnollinen kompleksionaalinen tasapainonsa häiriintyi.
Nyt Leonicenon mukaan Morbus Gallicus siis vastasi Hippokrateen kuvausta eräästä,
nimeämättömästä taudista:
Kuka ei huomaa näistä Hippokrateen sanoista, että samanlainen epidemia on vallalla
omana aikanamme? Minun ei tarvitse muistuttaa teitä - koska kaikki nämä asiat ovat tarpeeksi
ilmeisiä niin, että viittaus niihin on tarpeeton - siitä, kuinka monet kärsivät suun
märkähaavoista ja rokahtumista, jotka joskus syöpyvät heidän huuliinsa; mustuneista haavoista,
jotka joskus aiheuttavat kestämätöntä syyhyä, ja monia muita nystyröitä (tuberkkeleita), jotka
toisinaan leviävät silmiin asti.
Tältä pohjalta Leoniceno määritteli taudin: "haavat, jotka alkavat 'hävettävistä osista'
(pudenda eli sukupuolielimet) ja saman tien ottavat haltuunsa koko ruumiin, iskivät kasvoihin,
ja melkein aina aiheuttavat äärimmäistä kipua, ollen myös inhottavia." Haavat syntyvät
"useiden humoraalien eli ruumiin nesteiden pilaantumisen tuloksena, jonka saavat aikaan
ilman liiallinen lämpö ja kosteus." Ihmisessä luonnostaan vellovat ruumiin nesteet ovat
muuttuneet pahoiksi, niiden kvalitatiiviset ominaisuudet olivat muuttuneet. Olennaista tässä
oli, että tauti muutti ihmisen konstituutiota. Koska ihmisten konstituutio oli pohjimmiltaan
yksilöllinen, tauti ilmeni eri tavalla eri ihmisissä. Tauti oli sairastuneen yksilön tauti.
Tämä oli myös eräs tapa vastata Morbus Gallicus -traktaateissa usein esitettyyn
ongelmaan, oliko kysymyksessä yksi tauti vai useampien yhdistelmä. Kysymys oli luonnollinen,
koska oireita oli niin monia ja yleensä kovin eri tyyppisten oireiden ei ajateltu voivan liittyä
samaan sairauteen. Leonicenon arvion mukaan kyseessä oli kuitenkin yksi tauti, siitä oli vain
useita eri lajeja riippuen siitä, mikä humoraali eli ruumiin neste tai humoraalien ryhmä oli
missäkin tapauksessa sairastunut. Tämä teki myös mahdolliseksi selittää taudin ulkoisten
ilmenemismuotojen moneuden. Mainittakoon että myöhemmin 1500-luvun puolivälissä Antonio
Musa Brassavola erotti peräti 294 erilaista Morbus Gallicuksen ilmenemismuotoa.
Toinen tulkintamalli näki Morbus Gallicuksen iskevän ns. koko substanssiin. Sen
tunnetuin puolestapuhuja oli Jean Fernel (1506/07-58). Hän kutsui ranskantautia
yksinkertaisesti nimellä lues venerea. Fernelin mukaan tauti oli tarttuva, se ei ollut
paikallistettavissa (esim. tiettyyn ruumiin osaan tai humoraaliin) ja se oli tuskallinen ja
siihen littyivät märkäpaiseet. Fernelin mukaan se tarttui ihmisestä toiseen ja se mikä
tarttui oli jokin pahanlaatuinen kvaliteetti joka levisi ympäri ruumista pienestäkin
kontaktipisteestä. Olennaista Fernelin ajattelussa oli ns. koko substanssin ajatus, mitä
ajatusta Galenos oli käyttänyt kuvatessaan lääkeaineiden vaikutusta. Fernelin mukaan se sen
sijaan tarkoitti, että jotkut sairaudet kuten lues venerea iskivät koko ihmisen
substanssiin ja vaikuttivat siinä kokonaisuudessaan. Rakenteellisten ja kompleksionaalisten
vikojen lisäksi oli siten olemassa kokonaisvaltaisempi sairauksien luokka. Fernel mukaan koko
substanssiin iskevien tautien vaikutukset olivat okkultistisia, osittain kätköksissä aisteilta
ja järjen valolta.
Girolamo Fracastoron (noin 1478-1553) teoria taudista on se, minkä on toisinaan nähty
osuvan lähimmäksi nykypäivän lääketiedettä. Fracastoron mukaan syynä tautiin olivat pienet
taudin siemenet tai idut, joita hän kutsui nimellä semina tai seminaria.
Kyseiset siemenet olivat kykeneviä aiheuttamaan pilaantumista - siis esimerkiksi jonkin
ruumiinnesteen pilaantumisen. Taudin siemenet jäytivät ensin ruumista latentissa muodosssa
ennen kuin ne iskivät täydellä voimalla ruumiiseen infektoiden luut, kitalaen, nenän ja
sukupuolielimet sekä aiheuttaen kovia kipuja erityisesti öisin. Jälkimmäisessä taudin
vaiheessa se oli Fracastoron mukaan myös tarttuvimmillaan. Se, miten taudit idut vauhtiin
päästyään vaikuttivat ruumiista ei välttämättä poikennut juurikaan klassisen mallin
kuvauksista.
Neljänneksi haluan vielä nostaa esiin yhden teorian, nimittäin Paracelsuksen. Hänelle
kaikki taudit olivat entiteettejä ja niillä oli ruumiinsa ja ne iskivät ruumiin jäseniin,
eivät esimerkiksi humoraaleihin. Entiteetteinä kaikilla sairauksilla oli omat ominaispiirteensä.
Ranskantauti oli Paracelsuksen mukaan erityinen myrkky, joka kerääntyi sellaisiin ruumiisiin,
jotka olivat itseään hemmottelevia ja nautinnonhimoisia. Nämä olivat kvaliteetteja, joita vastaan
tauti hyökkää. Huomattavaa on myös, että Paracelsus väitti ranskantaudin tulevan harvoin yksin,
vaan ruumissa oli jo valmiina jokin tauti, jonka oireet vain muuttuvat. Kun useimmat
perinteiset lääkärit korostivat potilaan yksilöllisyyttä, niin Paracelsus korosti taudin
erityisyyttä.
1540-luvulta lähtien useimmat lääkärit uskoivat että Morbus Gallicus ei ollut vain
humoraalien epätasapainoa vaan sillä oli erityinen ulkoinen syy, "siemen" tai myrkynomainen
virus, mikä oli uusi elementti traditionaaliseen kausaalisysteemiin. On kuitenkin syytä huomata,
että kenenkään mieleen ei tullut määritellä virusta valkuaisainekuoressa olevaksi
nukleiinihappopalaseksi (DNA- tai RNA-palanen). Tästä huolimatta Morbus Gallicukselle
annetuissa taudinselityksissä on havaittavissa selvä muutos. Kun klassisessa mallissa sairaus
oli yksilön tila - ja sairauksien muodot olivat viime kädessä yksilöstä itsestään lähteviä -
niin nyt sairaudesta oli tullut olio itsessään. Sairauden ontologinen selitys oli muuttunut.
Käytännössä tämä tarkoitti myös, että taudeille ja niin myös Morbus Gallicukselle
voitiin ajatella oma historiansa. Ja näin myös tehtiin jo 1500-luvulla. Vähitellen alettiin
puhua siitä, että tauti oli ohittanut virulenteimman vaiheensa ja oli vähitellen häviämässä.
Monet kirjoittajat kiinnittivät huomiota siihen, ettei tauti enää ollut yhtä vakava kuin
aikaisemmin - ei oireiltaan niin paha eikä sitä myöskään enää koettu yhtä tappavaksi kuin
aiemmin.
Hoidosta
Minkä tahansa taudinselityksen 1500-luvun lääkärit valitsivatkin, heidän hoitokeinonsa eivät
kuitenkaan välttämättä poikenneet toisistaan. Yleensä lääkärin toimet perustuivat perinteisiin
lääketieteellisiin menetelmiin, jotka olivat kuuteen ei-luonnolliseen asiaan perustuva
elämäntapojen säätely, farmakologia ja kirurgia. Leonicenon mukaan taudin ilmenemismuotojen
moninaisuus edellytti samaa myös hoitokeinoilta. Hän korosti sisäisten lääkeaineiden merkitystä
tarkoituksena poistaa sairas aine ruumiin sisältä. Eli verenpäästäminen tai suoneniskentä, kun
humoraali johon tauti iskenyt oli veri, ja kun kyseessä joku muu humoraaleista "tyhjentävät
hoitokeinot" eli lähinnä oksetus- ja ulostuslääkkeet. Ulkoiset lääkkeet tarkoittivat esimerkiksi
kylpyjä ja voiteita.
Ulrich von Hutten ja Guaiacum
Perinteiset lääkintäkeinot eivät kuitenkaan läheskään kaikkia miellyttäneet - varsinkaan kun
tulosta eli parannusta ei näyttänyt tulevan. 1500-luvun alussa portugalilaiset tai espanjalaiset
olivat kuitenkin löytäneet Länsi-Intian saaristosta guaiacum- eli guajakki-nimisen puun,
jonka uskottiin auttavan tautiin. Huhut puusta levisivät nopeasti ympäri Eurooppaa, varsinkin kun
puuta tuoneet Fuggerin veljekset sitä auliisti mainostivat. Niinpä esimerkiksi Saksassa keisari
Maximilian lähetti komitean Espanjaan keräämään tietoja puusta. Tuloksena oli joukko pyhäksi
puuksi ristittyä guajakkia kuvaavia kirjoituksia. Kaikkein merkittävin näistä oli Ulrich von
Huttenin teos De Guaiaci Medicina et Morbo Gallico, joka julkaistiin Mainzissa 1519 -
taustalta löytyvät pienen mutkan kautta Fuggerit. Teos oli myös sikäli merkittävä, että Hutton
oli itse taudin uhri ja kertoi omista hoitokokemuksistaan.
Hutton väitti vastustavansa lääketieteellistä establishmenttiä ja häntä miellytti guajakin
oleminen empiirinen hoitokeino, peräisin barbaarisesta maasta jossa ei ollut lääkäreitä. Sen
parantava vaikutus josta hän oli vakuuttunut jyräsi alleen ortodoksisen lääketieteen lukemattomat
epäonnistumiset. Guajakki oli lääkäreiden vastustama Huttonin mielestä nimenomaan, koska se oli
puhtaan empiirispohjainen lääke ja koska se vei lääkäreiden liiketoiminnalta pohjaa pois ollessaan
kaikkien ulottuvilla ja periaatteessa helppo valmistaa kyseistä puusta. Toisaalta hän kyllä
humanistina arvosti antiikkia, kreikan ja latinan kieliä. Todellinen lääketieteellinen taito
edellytti siis toki rationaalisuutta, oppineisuutta ja kokemusta.
Guajakki piti valmistaa oikealla tavalla, jotta se olisi tehokas. Huttonin mukaan puu täytyi
hajottaa hyvin pieniin paloihin tai sahanpuruksi sekä kastella läpimäräksi siihen nähden
painoltaan kahdeksankertaisessa määrässä vettä. Vettä tuli sitten keittää niin kauan että vain
puolet siitä oli jäljellä. Keittämisen yhteydessä syntynyt vaahto poistettiin ja kuivattiin ja
tällä pulverilla voideltiin haavoja ja arkoja kohtia ihossa, kun taas itse keitosta käytettiin
primaarisena lääkkeenä. Toinen keittokerta tuotti heikomman lääkkeen. Hutton kielsi
minkäänlaisten sekoitusten käytön, koska se olisi heikentänyt lääkkeen vaikutusta.
Pelkkä guajakin hyödyntäminen ei kuitenkaan yksin riittänyt, vaan lisäksi tarvittiin potilaan
oksettamista ja ulostuttamista ja nälässä pitämistä. Siis perinteisen lääketieteen perusmenetelmiä
poistamaan pahentunut materiaali ruumiista ja estämään uuden syntymisen. Lisäksi potilas, joka oli
juonut kahdesti päivässä määrätyn annoksen keitosta pantiin hikoilemaan lämmitettyyn huoneeseen
peitteiden kera. Ns. stufa sicca -tyyppinen malli oli hyvin suosittu:
Toinen ihmeaine, johon säännöllisesti viitattiin, oli elohopea. Sen suurin puolustaja oli
Paracelsus joka myös vastusti jyrkästi guajakin käyttöä - syynä erityisesti sen tuominen muualta;
Paracelus suosi paikallisia kasveja lääkeaineiden perustana. Elohopea oli tuttu myös tuon ajan
koululääketieteen edustajille, mutta sen sivuvaikutuksia pidettiin yleensä turhan vakavina;
toisaalta sen käyttöä haittasi se, että tämänkaltaisten lääkeaineiden käyttö oli yleensä ollut
kirugien ja epäpätevien praktikoiden puuhastelua. Paracelsuksen mielestä ortodoksiset lääkärit
hoitivat vain oireita, eivätkä tunnistaneet taudin todellista olemusta. Paracelsukselle hoidon
täytyi olla yhtä spesifi kuin taudin, jota hoidettiin.
Lopuksi voidaan todeta, että tarkastelemallani aikakaudella ei Morbus Gallicukseen
vielä liitetty moraalin syyllistävää sormea. Joskin sen aika oli pian koittava.
Viitteet
- Nykypäivän treponema pallidum. Treponeemoihin kuuluvat
mikro-organismit aiheuttavat neljää eri sairautta: 1) Yaws (iholle paikallistuva tauti esiintyy
lähinnä lapsilla kuumissa ja kosteissa troppisissa maissa). 2) Pinta (Sairaus esiintyy
endeemisenä lähinnä Keski- ja Etelä-Amerikan epähygieenisissä oloissa elävillä maaseuden
asukkailla. Sille ovat tyypillisiä ihossa esiintyvät värimuutokset. 3) Endeeminen syfilis
(kuppa: tauti on ei-trooppinen alueiden epähygieenisissä oloissa elävien maaseuden lasten
endeeminen sairaus. sitä esiintyy ympäri maapallon) 4) Veneerinen syfilis (sukupuolitautina
esiintyvä kuppa: tauti esiintyy lähinnä aikuisilla ja se leviää sukupuolisen kontaktin
välityksellä). (Takaisin tekstiin.)
timo-pekka.joutsivuo@helsinki.fi
|
Takaisin
edelliselle tasolle
|