|
Historiallisia Papereita 5 :
Maailma tuhat vuotta sitten
Gerbertus Aurillacilainen – oppinut vuosituhannen vaihteessa
Outi Merisalo
ISSN 1456–8055
Viimeaikainen tutkimus on osoittanut, että mm. 1800-luvun historiankirjoituksessa
niin parjattu 900-luvun loppu oli itse asiassa 800-luvun karolinkisen renessanssin
uudistumisen aikaa. Vaikka millenaristista pelkoa saattoikin esiintyä eri puolilla
Länsi-Eurooppaa ja vaikka viikinkien ja unkarilaisten hävitykset tekivät
elämän epävarmaksi, karolinkisen renessanssin vakiinnuttamat
kulttuurirakenteet säilyvät, olivatpa kysymyksessä luostarit
scriptoriumeineen tai latinankielinen kirjallisuus. Pierre Riché puhuu jopa
"kolmannesta karolinkisesta renessanssista".
Aikakauden dynamiikka tulee erityisen hyvin esiin oppineessa, jonka ura vei
hänet Akvitaniasta Pohjois-Ranskaan, sieltä keisarikuntaan ja Roomaan ja
jolla oli keskeinen asema keisari Otto III:n renovatio imperii -ohjelmassa.
Kyseessä on Gerbertus Aurillacilainen.
Gerbertus Aurillacilainen: luostarista paavinistuimelle ja keisarin neuvonantajaksi
Gerbertuksen (940/950, paavi 999-1003) ura on erinomainen esimerkki 900-luvun
Länsi-Euroopan kulttuurillisesta yhtenäisyydestä ja sisäisestä
liikkuvuudesta. Hänen henkilönsä tunnetaan harvinaisen hyvin ennen kaikkea
säilyneen kirjeenvaihdon ansiosta (983-999). Aivan kuten karolinkisen oppineen Lupus
Ferrièresilaisen kirjeenvaihto 800-luvulta, tämä kokoelma luo yksityiskohtaisen
katsauksen ensimmäisen vuosituhannen lopun elämään niin kulttuurin
kuin politiikankin kannalta.
Gerbertus oli kotoisin Akvitanian herttuakunnasta, joka oli miltei riippumaton
lääninherrastaan Ranskan kuninkaasta. Hän sai trivium-opetusta,
pääasiallisesti grammaticaa eli latinaa (GB 246), Aurillacin P.
Giralduksen luostarissa Auvergnessa ja siirtyi vuonna 967 Vichin luostariin Kataloniaan
opiskelemaan apotti Hatton johdolla "matemaattisia tieteitä" eli quadriviumia
(aritmetiikka, geometria, astronomia ja musiikki, ibid.) (in mathesi plurimum
et efficaciter studuit, Richer, Historiae, Bamberg StB Hist. 5, f. 35,
GB 243). Akvitanian ja Katalonian suhteet olivat läheiset, ja Katalonia
puolestaan oli yhteydessä islamilaiseen Iberiaan, joka välitti arabialaista
matematiikkaa Eurooppaan (GB 247). Vaikka Vichin koulusta ja Hatton opetuksesta
ei ole tietoja, lähellä sijaitseva Ripollin luostari oli kuuluisa
quadrivium-opetuksestaan (GB 247). Vichissa Gerbert vietti kolme vuotta
(967-970) ja perehtyi siellä ennen kaikkea arabialaisiin numeroihin, jotka
hänen vaikutuksestaan alkoivat levitä Länsi-Eurooppaan (GB
325).
Hatton seurassa hän matkusti Roomaan, jossa paavi Johannes XIII (965-972)
saattoi hänet kaupungissa oleskelevan keisari Otto I:n (936-973, keisari 962)
tietoisuuteen: nec latuit papam adolescentis industria, simulque et discendi
voluntas... Mox etiam ab rege papae suggestum est ut iuvenem retineret, nullumque
regrediendi aditum ei ullo modo preberet....(ibid. 243). Gerbertus antoi
mahdollisesti opetusta keisarin pojalle, tulevalle Otto II:lle. Hatto murhattiin, ja
Gerbertus ilmoitti Otolle, että häntä kiinnosti nimenomaan logiikan
opiskelu; Otto antoi hänet arkkidiakoni Gerannuksen mukaan Reimsiin, jossa
Gerbertus opiskeli logiikkaa arkkidiakonin johdolla. Pian hänelle annettiin
tehtäväksi Reimsin koulun artes-opetus (972-980 ja 984-989, GB
339); hänen ansiostaan Reimsissa opetettiin myös quadriviumin aineita
(Riché 175); aritmetiikkaa, jonka havainnollistamiseen Gerbertus rakensi kuuluisan
abakuksensa, jossa käytettiin arabialaisia numeroita; geometriaa, jota hän
opetti abakuksen ja Boethiuksen kääntämän Eukleideen avulla;
astronomiaa, jota varten hän rakensi puisia taivaspalloja ja mahdollisesti
nokturlabin; sekä musiikkia, jota varten Gerbertus rakensi monokordin. Italiassa
hän rakensi myöhemmin urkuja ja laati akustiikkaa käsittelevän
teoksen (Riché 207-211). Gerbertuksesta tuli näiden opintojen ja tutkimusten
ansiosta ainoa tältä ajalta tuntemamme oppinut, joka hallitsi kaikki
septem artes liberales (GB 248).
Reimsista Gerbertus siirtyi vuonna 981 apotiksi Bobbion luostariin, joka eli
loistokauttaan 900-luvun lopulla. Sen kirjasto oli todennäköisesti
länsimaiden rikkain (samanaikaisen luettelon mukaan 690 nimikettä,
GB 257): kieliopilliset traktaatit edustivat sekä latinan kieliopin
opetusta että tutkimusta keisariajalta varhaiskeskiajan irlantilaisiin
oppineihin (GB 258); antiikin klassiset kouluauktorit, etunenässä
Vergilius, Horatius ja Ovidius, kristilliset runoilijat, kuten Arator, Iuvencus,
Sedulius ja Prudentius seuranaan harvinaisuuksia, kuten Valerius Flaccus ja Lucretius.
Mm. Aristoteleen Kategoriat Boethiuksen kääntäminä edustivat
dialektiikkaa. Erityisen huomattava oli quadrivium-osasto: Boethiuksen
Arithmetica, astronomiaa ja harvinainen Ophthalmicus-teos (Demosthenes
Filalethes). Gerbertukseen kirjasto teki syvän vaikutuksen. Hän ilmeisimmin
teetti kopioita kirjastoluettelosta ja useista teoksista (GB 259) vuoden 983
jälkeenkin, jolloin hän Otto II:n kuoltua palasi Bobbiosta Reimsiin.
Vuodesta 983 Gerbertuksen poliittinen merkitys alkoi kasvaa. Henrik, Baijerin herttua,
ryösti 3-vuotiaan lapsikeisarin, Otto III:n, yrittäen anastaa keisarinkruunun.
Bobbion apottina Gerbertus oli Ottojen vasalli ja osallistui keisarikunnan sisäiseen
kiistaan, jossa Mainzin arkkipiispa Willigis asettui muita suurvasalleja vastaan Otto
III:n puolelle (Riché 72). Gerbertuksen ja Reimsin arkkipiispan Adalberon tuen
avulla Willigis onnistui taivuttamaan muut suurvasallit. Leskikeisarinnat Adelais
(931-999, Otto I:n puoliso) ja Theofano (k. 991, Otto II:n puoliso) saattoivat palata
valtakuntaan vuonna 984. Poliittinen tilanne ei kuitenkaan rauhoittunut ennen vuotta
985, ja Gerbertus tuki Adalberon toimia Otto III:n hyväksi.
Kun Länsi-Frankian kuningas Lothar kuoli vuonna 987 ilman laillisia
jälkeläisiä, Adalbero ja Gerbertus onnistuivat valituttamaan Frankian
herttuan Hugon, lisänimeltään Capetus (suomeksi lähinnä
"Kaapu-Hugo"), Länsi-Frankian kuninkaaksi (Riché 74-75). Koska Lotharin veli,
Ala-Lotringin karolinkiherttua Kaarle ei hyväksynyt tätä, syttyi
sisällisota, jota kesti vuoteen 991 (Riché 76). Reimsin arkkipiispaksi Hugo
nimitti vuonna 989 Adalberon kuoltua kuningas Lotharin aviottoman pojan Arnolduksen;
tämä kuitenkin siirtyi heti setänsä Ala-Lotringin Kaarlen puolelle.
Vuonna 991 sekä Kaarle että Arnoldus joutuivat Hugon käsiin. Arnoldusta
tuomitsemaan Hugo kutsui kokoon Verzyn P. Basiliuksen luostariin Reimsin lähelle
kirkolliskokouksen. Tämä tuomitsi Arnolduksen, joka luopui virastaan, ja
mahdollisti Gerbertuksen nimityksen Reimsin arkkipiispaksi (GB 47). Arnolduksen
juttu aiheutti kriisin paavinistuimen ja Hugo Capet'ta kannattavan Länsi-Frankian
kirkon välille: ensin mainittu katsoi, että vain sillä oli oikeus tuomita
arkkipiispa (vrt. Riché 77-78). Gerbertuksen asema kävi vuonna 995 miltei
kestämättömäksi, ja puolustaakseen P. Basiliuksen kirkolliskokouksen
kantaa hän editoi kokouksen aktan; kyseessä on kiihkeä, suorastaan
invektiivinen apologia, jossa Gerbertus käyttää koko retorista taitoaan
ja kanonisen oikeuden tuntemustaan (GB 140-141). Kun tämäkään
ei vakuuta paavillista legaattia, Gerbertus päättää lähteä
Roomaan puolustautumaan ja liittyy vuonna 996 keisarinkruunaukseen matkustavan Otto III:n
seurueeseen (Riché 79, 242).
Gerbertuksen kiista Reimsin arkkipiispanistuimesta ei ratkennut, vaikka paavi
Johannes XV kuoli kuninkaan lähestyessä Roomaa ja kuningas valitutti uudeksi
paaviksi 23-vuotiaan sukulaisensa Bruno Kärntenilaisen. Paavi vihittiin Gregorius
V:n nimellä Roomassa toukokuun 996 alussa (Riché 243). Otto III kruunattiin
pari viikkoa myöhemmin keisariksi. Kruunauksen jälkeisessä synodissa
Gerbertuksen juttua ei käsitelty, ja keisari, seurueessaan mm. Gerbertus, palasi
takaisin Germaniaan (Riché 247-248). Gerbertuksen suojelija kuningas Hugo kuoli
vuonna 996, ja uusi kuningas Robert Hurskas halusi omien syidensä vuoksi olla
hyvissä väleissä paavin kanssa ja lupasi vapauttaa Arnolduksen
(Riché 249). Paavi julisti vuoden 997 alussa kirkonkiroukseen Arnolduksen
tuominneet ja Gerbertuksen valinneet piispat. Samaan aikaan Otto III pyysi Gerbertusta
opettajakseen (kirje 186) karkottamaan itsestään "saksilaisen kömpelyyden"
ja innostamaan hänen "kreikkalaista hienostuneisuuttaan". Oton äitihän
oli ollut bysanttilainen prinsessa Theofano, joka oli paitsi tuonut länteen paitsi
kreikkalaisia oppineita ja diplomaatteja, myös luonut suoran yhteyden Oton ja
Bysantin keisarikunnan välille. Gerbertus siirtyi keisarin hoviin Magdeburgiin,
jossa hän ja keisari ryhtyivät toteuttamaan kunnianhimoista suunnitelmaa
keisarikunnan nostamiseksi antiikin keisarikunnan veroiseksi (vrt. GB 91).
Yhtenä elementtinä tässä ohjelmassa oli Ateenan ja Rooman
sivistyksen elvyttäminen, translatio studii, jonka piti vastata
translatio imperii -oppia (GB 319, Riché 251-252). Gerbertus pohti
keisarin kanssa filosofisia ongelmia kesken slaaveja vastaan käytyä sotaa
(esipuhe teokseen De rationali et ratione uti, GB 318). Gerbertus ja
Otto kehittivät renovatio imperii -idean huippuunsa seuraavina vuosina.
Paikallinen Crescentiuksen mahtisuku oli karkottanut Gregorius V:n Roomasta
vähän Oton lähdön jälkeen ja nostatti paavinistuimelle vuonna
997 kreikkalaisen Johannes Filagathoksen, keisarinna Theofano-vainajan neuvonantajan -
vastapaavi Johannes XVI:n (Riché 254). Yhdessä Otto ja Gerbertus
lähtivät Roomaan. Matkalla Gerbertus tarjosi dialektiikkaa
käsittelevän teoksensa De rationali et ratione uti, jonka esipuhe
ylistää Ottoa - Caesar, imperator Augustus Romanorum, jonka suonissa
virtaa kreikkalaista verta - ja hänen valtakuntaansa - Italia, Gallia
(todennäköisesti Lotringi), Germania ja käden ulottuvilla olevat
skyyttien valtakunnat. Teos on erinomainen mainos Gerbertuksen taidoista ja vaikuttavaa
propagandaa uudesta Aristoteleesta, joka opettaa Aleksanteriaan (GB 319). Se
heijastaa Otto III:n hovin filosofisia keskusteluja ja näin johdattaa Kaarle
Suuren hoviakatemiasta skolastiikan väittelyihin (GB 319-320).
Otto III:n mukana matkusti suuri seurue, johon kuuluivat Gerbertuksen ohella mm.
Hildesheimin piispa Bernward ja Clunyn apotti Odilo. Seurue saapui jouluksi 997
Paviaan, jossa siihen liittyi paavi Gregorius V (Riché 255-256). Keisari siirtyi
Rooman läheisyyteen, jossa antipaavi Johannes luovutettiin Gregorius V:lle.
Tämä surmautti hänet julmalla tavalla keväällä 998.
Pääsiäisen jälkeen Castel S. Angeloon sulkeutunut Crescentiuskin
joutui keisarillisten joukkojen käsiin ja teloitettiin. Gregorius asettui
Lateraaniin ja Otto III keisaripalatsien raunioihin Palatium-kukkulalle (Riché
256-257). Hän rakennutti sinne oman palatsin: Roomasta oli tarkoitus tulla
imperiumin pääkaupunki.
Jo huhtikuussa 998 Gerbertus oli saanut palkkion uskollisesta palveluksestaan:
paavi Gregorius V oli nimittänyt hänet Ravennan arkkipiispaksi laajoin
maaomistuksin (mm. Bobbion ja Forlìn kreivikunnat, Riché 259). Keisari saattoi
siis kontrolloida laajoja alueita Pohjois-Italiassa Gerbertuksen kautta. Pavian
synodissa syyskuussa Otto antoi säädöksiä, joissa edellytettiin
keisarikunnan virkamiesten noudattavan lakia ja oikeutta (Riché 261).
Gerbertuksen S. Pietro in Cielo d'Oron kirkkoon haudattu ihanne Boethius sai
todennäköisesti Gerbertuksen laatiman runon Roma potens dum iura suo
declarat in orbe (ed. K. Strecher, MGH PL 5, 474-475). Kyseessä oli
kunnianosoitus: Nam decus imperii, summas qui praegravat artes, tertius Otto sua
dignum te iudicat aula, aeternumque tui statuit monimenta laboris, et bene promeritum
meritis exornat honestis (ks. GB 297-299). Runossa tulee selvästi esiin
Oton renovatio-kulttuuripolitiikka.
Kun Gregorius V kuoli 26-vuotiaana vuonna 999, Otto III valitsi Gerbertuksen
paaviksi: uusi Konstantinus sai rinnalleen Silvester II:n, aivan kuten
ensimmäisellä Konstantinuksella oli ollut Silvester I. Huolimatta korkeasta
iästään Gerbertus oli epäilemättä huomattava
hallintomies - tämän hän oli voinut osoittaa Ravennan hiippakuntaa
johtaessaan. Aikalaiset korostivat myös Gerbertuksen suurta oppineisuutta, joka
herätti kunnioitusta Otossa (Riché 263-264).
Renovatio imperii
Vuodesta 998 lähtien Otto toteutti aktiivisesti Gerbertuksen neuvoin Rooman
valtakunnan politiikkaa, jonka tarkoitus oli nostaa Rooman valtakunta aiempaan
suuruuteensa, renovatio imperii Romanorum. Kyseessä ei ollut ainoastaan
karolinkisen vallan palauttaminen, vaan nousu antiikin keisarikunnan tasolle.
Valtakunnan pääkaupungiksi oli tarkoitus palauttaa Rooma, josta käytettiin
poliittisessa merkityksessä termiä caput mundi (Otto III v. 1001: Rooma
maailman pää, ja Rooman kirkko kaikkien kirkkojen äiti - vrt. karolinkinen
Rooman piispanistuimen korostus) (Riché 267). Boethius-runo asetti samalle tasolle
500-luvun Rooman ja 900-luvun Rooman, ja Oton keisarikuntaa verrattiin antiikin Roomaan -
se oli joka tapauksessa ylempi kuin Bysantti. Keisari otti vuonna 998
käyttöönsä lyijybullan, jota myös Bysantin keisarit ja Kaarle
Suuri olivat käyttäneet ja jossa oli hänen profiilikuvansa tekstein
Otto imperator augustus; versopuolella taas amatsoni-Rooma keihäineen ja
kilpineen, tekstein Renovatio imperii Romanorum prirum (GB 93).
"Rauhoitettuaan" Rooman Otto alkoi siirtyä pohjoiseen päin tarkoituksenaan
liittää kristilliseen yhteyteen jo osaksi evankelioidut itämaat Unkari,
Böömi ja Puola (999-1000). Keski-Euroopasta hän matkasi valtakuntansa
länsiosiin keväällä 1000.
Oton toinen "keisarillinen" kaupunki oli Aachen (Riché 270). Helluntaina vuonna
1000 Otto käski avata Kaarle Suuren haudan, tunkeutui sinne, rukoili siellä ja
otti vainajan kultaristin sekä vaateriekaleita, yhden hampaan (GB 91) ja
evankeliaarin (nykyään Wienissä, Riché 270-271). Tämä
hautavierailu oli mahdollisesti Suetoniuksen (12.18) innoittama: samoin oli nuori
Octavius käynyt Aleksanteri Suuren haudassa (Riché 271).
Kolmas tärkeä ideologinen kiintopiste oli Bysantin keisarikunta. Olemme jo
nähneet, että mm. Gerbertus korosti Oton ja läntisen keisarikunnan
ylemmyyttä Bysantin suhteen. Oton täytyi oman prestiisinsä nimessä
ottaa siis kantaa myös paavin valtapyrkimyksiin, joita edisti ns. Konstantinuksen
lahjakirja, 800-luvun väärennös, jonka mukaan keisari olisi lahjoittanut
koko Länsi-Rooman paaville (Riché 271-272). Onkin mielenkiintoista, että
tammikuussa 1001 julkaistussa asiakirjassa Rooma julistetaan maailman pääkaupungiksi
ja Rooman kirkko kaikkien kirkkojen äidiksi, mutta samalla kritisoidaan ankarasti
paavien maallista politiikkaa ja paljastetaan Konstantinuksen lahjoituskirja
väärennökseksi 450 vuotta ennen Lorenzo Vallaa (Riché 272-273).
Bysantin kanssa kilpailuun liittyi myös aviohanke bysanttilaisen prinsessan
kanssa. Tämä ei kuitenkaan ehtinyt toteutua (Riché 274). Otto otti
käyttöön bysanttilaisia hoviseremonioita ja virkamiesten titteleitä
(esim. miekankantaja protospatarius).
Gerbertuksen paavikausi kului läheisessä yhteistyössä Oton kanssa
toiminnan liittyessä varsinkin Puolan, Unkarin ja Böömin kristinuskon
vakiinnuttamiseen (Riché 293-304). Otto kutsui itseään eräässä
vuoden 1001 diplomissa Sanctarum Ecclesiarum devotissimus et fidelissimus dilatator.
Sekä Oton keisarillinen että Gerbertuksen paavillinen politiikka oli sallia
erillisten kuningaskuntien ja kirkkojen olemassaolo (esim. Puolan ja Unkarin kansallisen
kirkon perustaminen).
Talvella 1001 tuli tieto, että Tivolin kaupunki oli noussut kapinaan keisaria
vastaan; Otto suhtautui kapinallisiin hyvin lempeästi, mikä aiheutti kapinan
myös Roomassa samana vuonna (Riché 304). Keisarin hovi joutui vangiksi. Kun
tilanne oli lauennut, Otto ja Gerbertus tekivät taktisen virheen ja poistuivat
Ravennaan (Riché 305). Otto yritti onnistumatta Rooman valloittamista ja palasi
Ravennaan. Vuoden lopulla tuli tieto, että Germaniassa oli muodostumassa oppositio
keisaria vastaan. Otto ryhtyi viimeiseen yritykseensä pääkaupunkinsa
valloittamiseksi, mutta sairastui ilmeisesti malariaan Paternossa Soratte-vuoren
lähellä, jossa legendan mukaan Konstantinus Suuri oli kastettu (Riché
307). Hän kuoli tammikuun 1002 lopulla, ja hänet haudattiin huhtikuussa
Aacheniin Kaarle Suuren viereen (Riché 309).
Gerbertus sai Crescentius III:n suostumuksella palata Roomaan, jossa hän jatkoi
työtään kuolemaansa saakka (toukokuu 1003). Paavi Sergius IV (1009-1012)
antoi kaivertaa epitafin Lateraanibasilikaan, jonne Silvester II haudattiin. Tämä
oli osa paavien sovittelupolitiikkaa roomalaisten kuningasta kohtaan (GB 338).
Yhteenveto
Gerbertus edusti vuosituhannen vaihteen elävää, karolinkiseen
maailmaan kiintein sitein liittynyttä kulttuuria, joka kirjoituskeskuksineen
oli aivan ilmeisesti intensiivisen kehityksen vaiheessa. Hän yhdisti toisiinsa Iberian
niemimaan arabialaisvaikutteisen oppineisuuden ja Frankian parhaat saavutukset ja
levitti aritmetiikan, geometrian ja astronomian viimeisimpiä tuloksia kristilliseen
Länsi-Eurooppaan. Kirkollinen ura oli myös poliittinen tuona reformien aikakautena,
ja politiikka - niin valtiollinen kuin kulttuurillinen - vei Gerbertuksen keisarikunnan ja
kristikunnan huipulle. Otto III ja hänen lyhyeksi jäänyt ohjelmansa Rooman
valtakunnan palauttamiseksi maan päälle teki vaikutuksen aikalaisiin, mutta
vielä pysyvämmin Gerbertus jäi mieliin aikansa ehkä laaja-alaisimmin
oppineena miehenä, karolinkisen renessanssin jatkajana ja 1100-luvun renessanssin
humanismin edelläkävijänä.
Kirjallisuutta:
- O. Guyotjeannin & É. Poulle, éds. Autour de Gerbert d'Aurillac. Le pape de l'an
mil. Matériaux pour l'histoire 1. Paris 1996 (= GB; kokoomateos, jossa eri
alojen tutkijat tarkastelevat Gerbertuksen toimintaa dokumenttien valossa; facsimilet,
transkriptiot ja ranskankieliset käännökset teksteistä, laajat
bibliografiat).
- P. Riché, Les Splendeurs de l'An Mille. Paris 1999 (= Riché).
merisalo@cc.jyu.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|