Historiallisia Papereita 6:
Valta, eliitit ja verkostot historiassa

Kirjallisen kulttuurin pelikentät ja pelaajat

WSOY:n varhaista historiaa
Kai Häggman
ISSN 1456–8055

Vanhan sanonnan mukaan sana ja teko ovat Suomessa olleet lähes sama asia. Sanonta kuvastaa pohjimmiltaan luterilaisen uskonnonharjoituksen kirjallista luonnetta, mutta kertoo jotain myös modernisoituvasta Suomesta. Suomalaisen kansallisvaltion rakentaminen oli paljolti kirjallinen projekti. Eivät täkäläiset radikaalit ja nationalistit nousseet barrikadeille; he kirjoittivat sanomalehtiartikkeleita ja kirjoja tai perustivat kansakouluja ja kustannusliikkeitä. Merkittävät kirjailijat ovat (ainakin J.L. Runebergista Väinö Linnaan ulottuvalla ajanjaksolla) saaneet jopa jonkinlaisen kansallisen profeetan aseman. Samaan aikaan suurista kustantamoista on tullut puolivirallisia kulttuuri-instituutioita.

Toisaalta kulttuuriväki on ainakin viimeiset kaksisataa vuotta ollut epävarma omasta asemastaan ja vaikutusvallastaan. Asema rahamaailman ja politiikan puristuksessa on koettu usein hankalaksi. Ensimmäisen tasavallan kulttuuripiirien ajattelumaailmaa loistavasti valottava avainteos Pidot Tornissa (1937) paljastaa muun muassa sen, kuinka syrjässä Martti Haavion, Lauri Viljasen, Elsa Enäjärvi-Haavion ja Lauri Hakulisen kaltaiset nuoremman sivistyneistöpolven edustajat kokivat olevansa valtaeliitistä ja vallan keskuksista. Heidän mukaansa Suomessa ei oikeastaan ollut sivistynyttä eliittiä. Liikemiehet ja poliitikot olivat useimmiten kaukana sivistyneistöstä ja virkamiehet sekä yliopistoväki taas niin köyhtynyttä ja alaspainettua, että heillä oli tarpeeksi tekemistä jokapäiväisessä toimeentulotaistelussa.

Haavion ja kumppaneiden puheet kulttuuripiirien tai yleisemmin koko sivistyneistön vallattomuudesta ja voimattomuudesta voidaan tulkita tarkoitushakuiseksi kainoudeksi. Tornin keskustelijoiden ikäpolvi oli muiden muassa Urho Kekkosen johdolla jo 1930-luvulla lunastamassa paikkaansa niin politiikan, talouselämän kuin kultuurinkin alalla. Eivätkä kulttuuripiirit suinkaan seisoneet syrjässä, vaan olivat tukevasti keskellä pelikenttää.

Pelikentän ja verkoston kaltaiset mikrotasolle pyrkivät käsitteet saattavat olla avain myös sivistyneistön syvempään olemukseen. Todella uutta tietoa suomalaisesta eliitistä tai vallankäytöstä on nähdäkseni mahdollista saada lähinnä intensiivisten tapaustutkimusten kautta. Seuraavassa käytän suurta suomalaista kustannusyhtiötä alustavana tapauksena ja esimerkkinä.

* * *

Werner Söderström oli lyseolainen, kun hän vuonna 1878 perusti pieneen umpiruotsalaiseen kaupunkiin nimeään kantavan suomenkielisen kustannusliikkeen. Vuosikymmenen kuluttua liike oli alallaan jo Suomen suurin, vaikka varsinaisen kustannustoimiston vakinaisia työntekijöitä oli edelleen vain muutama. Kustantamon nousu oli monien hämmästelemä menestystarina, jolle löytyy useita taustaselityksia, mutta verkoston käsite on näistä selityksistä varmasti keskeisimpiä.

Söderströmin kustannusliikkeen nousu perustui saksalaisen Georg Weberin Yleiseen ihmiskunnan historiaan. Valtavaa teossarjaa julkaistiin vihkoina pitkin 1880-lukua. Uhkayrityksenä pidetystä hankkeesta tuli menestys, joka takasi kustannusliikkeelle turvallisen taloudellisen perustan sekä runsaasti positiivista julkisuutta. Hankkeen onnistumisen ensimmäisenä edellytyksenä oli riittävä määrä asialle omistautuneita ennakkotilaajia. Näitä tilaajia ja kustannushankkeen mainostajia Söderström sai kolmen eri verkoston kautta.

Ensinnäkin hän peri kirjakauppiaana ja kustantajana toimineelta isältään konsuli G. L. Söderströmiltä tämän vanhat suhteet kaupunkien kirjakauppiaisiin. Nuoren kustantajan suureelliset hankkeet saivat uskottavuutta, kun isä lainasi pojalle hyvää nimeään ja konkreettisia liikeyhteyksiään.

Toisaalta Söderström oli itse 1880-luvulla Helsingissä ja yliopistossa oleskellessaan keskittynyt opintojen sijasta luomaan suhteita sekä vanhempaan fennomaanipolveen että oman ikäluokkansa suomenmielisiin nuoriin leijoniin. Söderströmin kustannushankkeet saivat merkittävää taustatukea ja asiantuntija-apua muiden muassa Krohnin ja Forsmanin vaikutusvaltaisilta fennomaanisuvuilta. Samalla suomalaisuusmiehet saivat tietenkin myös foorumin omille kirjahankkeilleen. Vastaavan yhteistyö- ja avunantosuhteen Söderström kehitti myös Uuden Suomettaren kanssa.

Pääosin ruotsinkielisten kaupunkikirjakauppaiden ja Helsingin fennomaanipiirien myötämielisyys ja tuki eivät kuitenkaan riittäneet. Tarvittiin yhteyksiä maaseudulle, ja niitäkin luotaessa turvattiin jo olemassaoleviin verkostoihin. Weberin historiateosta ja muita Söderströmin julkaisemia kirjoja myytiin maaseudulla lähinnä innokkaiden kirja-asiamiesten välityksellä. Enemmistö asiamiehistä oli paikallista fennomaanieliittiä, joka toimi samalla myös mm. Kansanvalistuseuran piirissä. Lähinnä papeista, opettajista ja ylioppilaista koostunut asiamiesverkosto takasi lopullisesti Yleisen ihmiskunnan historian menestyksen. Samalla Söderström sai fennomaanien kautta pysyvään käyttöönsä koko Suomen kattavan suhdeverkoston, jolla oli hyvät yhteydet mm. koulumaailmaan.

* * *

Söderströmin kirja-asiamiesten luettelot ja kirjeenvaihto kustantajan kanssa muodostavat lähdekokonaisuuden, jonka kautta on mahdollista havainnollistaa suomalaisen sivistyneistön koostumusta, toimintaa ja ajatusmaailmaa. Jatkuvuuden ja luottamuksen korostaminen sekä elämänpituinen yhteistyö ovat eräitä keskeisiä kustantajan kirjeenvaihdosta esille nousevia piirteitä. Werner Söderströmin 1880-luvun opiskelutoveriin ja WSOY:n johtokunnan pitkäaikaiseen keskushahmoon professori Kaarle Krohniin henkilöityy paljon tästä jatkuvuudesta ja luottamuksesta. WSOY:n sisällä Krohn luovutti 1920-luvulla viestikapulan akateemiselle oppilaalleen Martti Haaviolle, josta tuli ensimmäisessä tasavallassa Krohnin kaltainen yliopisto ja kustannusmaailman monitoimimies sekä taustavaikuttaja. Samalla WSOY:n piirissä harrastettu fennomania vaihtui luontevasti aitosuomalaisuuteen. Haavio aloitti 1924 WSOY:n kustannustoimittajana ja jo 1920-luvun loppupuolella kustannusyhtiön kirjallinen osasto muistutti koostumukseltaan AKS:n alaosastoa.

Krohnin edustamalla 1880-luvulla aikuistuneella fennomaanisukupolvella ja Haavion edustamalla 1920-luvun AKS:läisellä opiskelijasukupolvella oli paljon yhteistä. Kummankin sukupolven esilletuloa voidaan myös helposti tulkita bourdieulaisena taisteluna oman kulttuurisen kompetenssin ja kulttuurisen pääoman puolesta. Kumpikin ryhmä nousi julkisuuteen mm. manifestoimalla näkyvästi vanhemman sukupolven ajatusmaailmaa vastaan ja korostamalla omaa asiantuntijapätevyyttään. Myös omien tiiviiden ja jopa salaseuramuotoisten verkostojen muodostaminen kuului asiaan.

Samalla kummankin ryhmän syytökset ja uudistushankkeet olivat kuitenkin niin yleisiä, epämääräisiä tai yleisesti hyväksyttyjä, ettei niistä tullut ylipääsemätöntä estettä pelikentälle pääsyyn. Nuoret poimivat ohjelmaansa sen, mikä oli muutenkin tulollaan ja esillä lähes kaikkialla Euroopassa. Pyrkimyksiä ei aina edes peitelty. Esimerkiksi 1920-luvulla vanhempi polvi ihmetteli, mitä nuoret kaikella metelillään oikein halusivat, ja nuoret vastasivat sukupolvensa äänitorven, Urho Kekkosen suulla: "teidät ulos ja meidät sisään".

Kirjoittamastani ja pian valmistuvasta WSOY:n historian ensimmäisestä osasta voi aikanaan todeta myös sen, kuinka paljon myös 1920-luvun niin sanotun tulenkantajasukupolven operaatiot kirjallisen kentän valtaamiseksi muistuttivat 1880-luvun fennomaanien ja 1920-luvun aitosuomalaisten vastaavia hankkeita.

Lopuksi voisi edellisten esimerkkien avulla yrittää tiivistää esille myös jonkinlaisen rakenteen siitä, kuinka kultuurin tai politiikan pelikentälle on noustu. Esitän rakenteen reseptin muodossa:

A. Ensiksi tarvitaan nuori "vihainen" mies: eli uudella sukupolvella on oltava jotain uutta tarjottavaa, mutta uuden on palveltava myös yhteiskunnassa yleisemmin hyväksyttyjä päämääriä ja valtaapitävien etuja.

B. Tarvitaan tilaa kentällä: esimerkiksi vuoden 1918 jälkeen nuorella väellä oli poikkeuksellisen paljon tilaa tulla ja tarttua tilaisuuteen.

C. Tarvitaan niin sanottu hyvä vastustaja: esimerkiksi 1880-luvulla ruotsalainen tai venäläinen ja 1920-luvulla venäläinen tai ruotsalainen.

D. Nojataan asiantuntijavaltaan ja olemassaoleviin instituutioihin: eli vallataan yliopistoja, kustantamoja ja sanomalehtiä.

E. Asemiinnousun jo tapahduttua vähätellään omaa vallankäyttöä ja asemaa.

F. Myöhemmin pidetään hyvää huolta omasta jälkikuvasta: esimerkiksi tulenkantajat ovat harvinaisen hyvin onnistuneet omissa muistelmissaan ja kirjoituksissaan korostamaan omaa merkitystään Suomen kirjallisuushistoriassa.

kaih@hki.wsoy.fi