|
Historiallisia Papereita 6:
Valta, eliitit ja verkostot historiassa
Suku, uskonto, talous, politiikka
Eliittien verkostoja 1800-luvun Suomessa
Pekka Hirvonen
ISSN 1456–8055
Seuraavassa tarkoituksenani on tehdä lyhyt ekskursio 1800-luvun eliittien
verkostoitumisen muotoihin. Tavoitteenani ei ole antaa mitään
tyhjentävää esitystä aiheesta, vaan haluan yhden esimerkkitapauksen
avulla tuoda esiin erityisesti erilaisten verkostojen
limittäisyyden/päällekkäisyyden, sen miten yhdessä kontekstissa
luotua verkostoa tai sen osaa saatettiin toisessa tilanteessa käyttää
myös alkuperäisestä poikkeaviin tarkoitusperiin. Esimerkkinä
käytän valmisteilla olevan väitöskirjatyöni
"päähenkilöä", Alfred Kihlmania, pappia, koulunrehtoria,
liikemiestä ja valtiopäiväedustajaa, jonka verkostoja luonnehtii myös
esitykseni otsikko "Suku, uskonto, talous ja politiikka".
Alfred Kihlman syntyi Vaasassa vuonna 1825. Hänen perheellään ei ollut
takanaan mitään "suurta" menneisyyttä, sillä hänen isänsä
Anders Gustaf Kihlman oli suvun ensimmäinen jäsen, jolla oli edes hieman korkeampi
sosiaalinen status. Ruotsalaissyntyisen naulasepän poika Anders Gustaf oli lukenut
itsensä papiksi erittäin suuressa taloudellisessa ahdingossa, mutta oli sittemmin
kyennyt parantamaan asemaansa kohtuullisen menestyksekkäällä papinurallaan
sekä taloudellisesti onnistuneella avioliitollaan vanhasta pappissuvusta polveutuvan
Sofia Siniuksen kanssa.
Niin kuin monet papin pojat, myös Alfred seurasi isänsä
jalanjälkiä ja alkoi opiskella teologiaa. Jo lukioaikoinaan Turussa hän
joutui herännäisyyden vaikutuspiiriin, joka levisi voimakkaasti kouluissa 1830-
ja 1840-luvulla. Turussa ja myöhemmin yliopistovuosinaan Helsingissä Kihlman
liittyi nk. yliopistoherännäisyyden sisäpiiriin, joka muodostui
lähinnä pääkaupungissa opiskelevista pohjalaisista papeista.
Heränneet löysivät tavallisesti myös aviopuolisonsa liikkeen
sisältä, ja näin kävi myös Alfred Kihlmanille. Vuonna 1846,
21-vuotiaana, Kihlman avioitui Angelika Fabritiuksen kanssa, joka oli heränneen
pappisjohtajan Carl Gustaf von Essenin tytärpuoli. Huomionarvoista on myös,
että Angelikan molemmat sisaret olivat naimisissa heränneiden pappien kanssa,
samoin kuin Angelikan täti -- C.G. von Essenin vaimon sisar.
Alfred Kihlmanin avioliitto Angelika Fabritiuksen kanssa ei ollut merkittävä
vain siksi, että se sitoi hänet entistä tiiviimmin herätyksen
sisäpiiriin. Angelika oli -- samoin kuin sisarensa -- perinyt huomattavan omaisuuden
biologiselta isältään, rikkaalta sahanomistajalta Johan Fabritiukselta. Kun
Angelika Kihlman kuoli lapsivuoteeseen vuonna 1851, vain viisi vuotta häidensä
jälkeen, Alfred ja heidän alaikäinen tyttärensä Hanna perivät
koko omaisuuden, joka piti sisällään mm. osuuksia useista sahoista
Pohjois-Karjalassa.
Vaimonsa kuoleman jälkeen Kihlman luopui pian papintoimestaan ja siirtyi
kieltenopettajaksi Pietarsaaren kimnaasiin. Sinänsä uranvaihdokseen ei liittynyt
suurempaa dramatiikkaa, sillä tuohon aikaan oli tavanomaista, että papit toimivat
opettajina. Kihlmanin lähipiiristä mm. körttipappi Lars Stenbäck toimi
pitkään Vaasan lukion rehtorina. Syynä Kihlmanin päätökseen
oli muun muassa se, että nuoret papit, apulaiset, armovuodensaarnaajat ja muut
vastaavat olivat erittäin huonosti palkattuja. Opettajana hän arveli myös
voivansa käyttää enemmän aikaa teologisiin tutkimuksiinsa.
Vuonna 1858 Kihlman avioitui hovioikeudenneuvos Karl Henrik Forssellin tyttären
Hildan kanssa. Kyseessä oli huolellisesti harkittu järkiavioliitto, jonka
solmimiseen morsiamen yhteiskunnallinen asema ja uskonnollinen harrastuneisuus lienevät
vaikuttaneet enemmän kuin romanttisen rakkauden tuntemukset. Tästä huolimatta
liitto näyttää muodostuneen loppujen lopuksi varsin onnelliseksi.
1850-luvun jälkipuolella Kihlman alkoi sijoittaa ensimmäiseltä vaimoltaan
ja lopulta melkoisen rikkaana kuolleelta isältään perimiään varoja
erilaisiin liikeyrityksiin. Tähän häntä vetivät erityisesti
hänen liikemaailmassa toimivat ystävänsä. Kihlman teki ensimmäisen
sijoituksensa Vaasan Puuvillatehtaaseen, jonka perustaja oli hänen vanha
uskonveljensä, herännyt August Alexander Levón. Samoihin aikoihin hän
perusti luujauhomyllyn yhdessä ystävänsä, pietarsaarelaisen apteekkari
Victor Schaumanin kanssa. Hän ei kuitenkaan tyytynyt pelkän omistajan rooliin,
vaan hän alkoi myös toimia aktiivisesti monien yritysten johdossa, muiden muassa
Vaasan Puuvillan, Tampereen Pellava- ja Rautateollisuusosakeyhtiön (myöh. Tampella)
ja Suomen Yhdyspankin johtokunnissa. Muun muassa Tampereen Puuvilla- ja
Rautateollisuusosakeyhtiössä juuri Kihlmanilla oli ratkaisevan tärkeä
rooli yhtiön luotsaamisessa läpi 1860-luvun taloudellisesti vaikeina aikoina.
Liike-elämä ei kuitenkaan nielaissut Kihlmania aivan kokonaan. Vuonna 1866
hänet kutsuttiin uskonnonopettajaksi maan ehkä merkittävimpään
eliittikouluun, Helsingin ruotsalaiseen normaalilyseoon, jonka rehtoriksi hän nousi
joitakin vuosia myöhemmin. Vaikka liiketoimet veivätkin suuren osan Kihlmanin
ajasta, hän piti kuitenkin kuolemaansa saakka opettajan työtä
pääasiallisena tehtävänään.
Vuonna 1872 Kihlman valittiin ensimmäistä kertaa pappissäädyn
edustajaksi valtiopäiville. Yhdessä vanhojen körttiystäviensä ja
sukulaistensa, kuten Carl Gustaf von Essenin ja Antero Ingmanin kanssa hän oli
aktiivisesti mukana valtiopäivillä fennomaaniryhmittymän toiminnassa.
Myös muihin fennomaaneihin Kihlmanilla oli suhteita jo vanhastaan, muiden muassa
Yrjö Koskinen oli toiminut hänen kolleganaan Pietarsaaren lukiossa 1850-luvulla.
Fennomaanipiireistä sai alkunsa myös suomenkielisen pääoman lippulaiva,
Kansallis-Osake-Pankki, joka perustettiin vuonna 1889. Myös KOP:ssa Kihlmanilla oli
keskeinen rooli 1890-luvulla hallintoneuvoston puheenjohtajana.
Koulumaailman, liike-elämän ja valtiopäivien lisäksi Kihlman toimi
jäsenenä monissa kunnallisissa ja valtiollisissa elimissä, muiden muassa
vaikutusvaltaisessa pankkivaltuuskunnassa. Kirkollisissa asioissa hän oli
niin ikään edelleen aktiivinen, vaikka hänellä ei juuri ollutkaan
muodollista vaikutusvaltaa, koska häntä pidettiin teologisilta
näkemyksiltään liian vapaamielisenä.
Alfred Kihlman loi siten oman aikansa oloissa merkittävän uran nousemalla
koulutetusta keskiluokasta suuriruhtinaskunnan poliittiseen ja taloudelliseen eliittiin.
Mielenkiintoista hänen elämänkaaressaan on ennen kaikkea se, että
hän oli aktiivinen niin monella eri yhteiskunnan osa-alueella: kirkossa,
koululaitoksessa, liike-elämässä ja politiikassa. Sosiaalisten verkostojen
tutkimisen näkökulmasta Kihlman on siten poikkeuksellisen antoisa tarkastelukohde,
koska hänen elämässään useat sinänsä "erilliset"
verkostot kohtaavat toisensa.
Kihlmanin tapauksessa on erotettavissa ainakin esitykseni otsikossa mainitut neljä
sosiaalista verkostoa: suku, uskonto, talous ja politiikka. Kiinnostavaa näissä
verkostoissa on ennen kaikkea se, että niissä kaikissa esiintyy samoja
henkilöitä. Esimerkiksi Carl Gustaf von Essen ei ollut vain Kihlmanin appi, vaan
hän kuului myös samaan uskonnolliseen ryhmittymään,
herännäisyyteen, toimi useammassa eri yhteydessä Kihlmanin liikekumppanina
ja edusti myös valtiopäivillä samaa poliittista ideologiaa, fennomaniaa.
Yrjö Koskinen kuului Kansallis-Osake-Pankin ja fennomaaniliikkeen kautta sekä
Kihlmanin poliittiseen että taloudelliseen verkostoon. Vaasan Puuvillatehtaan
perustaja August Alexander Levón oli Kihlmanin uskonveli herännäisliikkeessä
ja myöhemmin myös liikekumppani puuvillatehtaassa.
Ranskalaisen sosiologin Pierre Bourdieun lanseeraamat sosiaalisen, taloudellisen ja
kulttuurisen pääoman käsitteet ovat tässä tapauksessa
mielestäni hyvä väline verkostojen toiminnan analysoimiseen, vaikka
Bourdieun nyky-Ranskaan pohjautuva rakennelma ei muuten 1800-luvun suomalaisen yhteiskunnan
erittelyyn välttämättä kaikilta osin sovellukaan. Paitsi että
verkostoja voidaan tarkastella sosiaalisen pääoman muotona, verkostot voidaan
ymmärtää myös foorumeiksi, joiden sisällä tapahtuu
pääomien vaihdantaa. Kihlmanin tapauksessa esimerkiksi kulttuurista
pääomaa jaetun uskonnollisen ideologian muodossa saatettiin vaihtaa sosiaaliseen
pääomaan sukulaisuussuhteiden muodossa, joka taas puolestaan paransi
mahdollisuuksia taloudellisen pääoman kasvattamiseen. Tai fennomaanien
poliittisen verkoston rakennusainetta, kulttuurista pääomaa, saatettiin
myöhemmin valjastaa myös taloudellisen verkoston, Kansallis-Osake-Pankin
ympärille rakentuneen omistaja- ja johtajakunnan rakennusaineeksi.
Kihlmanin kaikki verkostot eivät kuitenkaan olleet jatkuvasti tasavahvoja.
Kronologisesti edettäessä uskonnollinen verkosto oli aktiivisin 1840-luvun alusta
1850-luvun alkuun, taloudellinen verkosto 1850-luvun lopulta eteenpäin ja poliittinen
verkosto 1870-luvulta eteenpäin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä,
että mikään niistä olisi "poistunut kuvioista" uuden ilmetessä sen
rinnalle. Vaikka Kihlmanin uskonnollisen toiminnan huippu olikin ohi jo 1860-luvun
alkupuoliskoon mennessä, verkosto jatkoi olemassaoloaan vielä vuosikymmeniä
ystävyyssuhteiden muodossa. Uskonto näyttääkin olleen Kihlmanin
verkostoista kaikkein vahvimpia: jaetulle uskonnolliselle ideologialle ja nuoruudessa
solmituille ystävyyssuhteille rakennettu verkosto kesti kuolemaan saakka.
Myöskään sukulaisuuden merkitystä ei pidä vähätellä,
vaikkakaan se ei enää 1800-luvulla näytellyt samanlaista roolia kuin aiemmilla
vuosisadoilla. Sukuverkostoa käytettiin esimerkiksi heränneiden tapauksessa varsin
tietoisestikin jo olemassaolevan uskonnollisen verkoston lujittajana. Heränneitä ei
yhdistänyt pelkkä jaettu uskonnollinen ideologia, vaan myös erittäin
tiiviit sukusiteet, jotka saattoivat sitoa kokonaisia perheitä useisiin suuntiin liikkeen
sisällä, kuten esimerkiksi juuri edellä mainittua Fabritiuksen perhettä.
Sukulaisuus saattoi siten toimia ikään kuin vahvistavana sidosaineena jonkun muun
voiman ympärille rakentuvassa verkostossa.
Sukuverkoston merkitystä alleviivaa myös Kihlmanin toinen avioliitto, jonka
solmimisessa -- kuten jo edellä mainitsin -- järkisyyt painoivat tunnetta
enemmän. Kihlman aivan ilmeisesti piti itsekin arvossa mm. sukulaisuuden mukanaan
tuomia kontakteja. Kihlmanin toinen vaimo oli sukua mm. pietarsaarelaiselle kauppaneuvos
Per Malmille, jonka apua hän oli jo aiemmin käyttänyt neuvotellessaan suurten
sahakauppojen tekemisestä.
Olennaista verkostojen sisäisessä tai niiden välisessä vaihdannassa
oli nähdäkseni luottamus, joka rakentui niiden jäsenten välille.
1800-luvun yhteiskunnassa ei ollut valtion rakentamia turvaverkkoja, joiden varaan
yksilö olisi saattanut pudota epäonnen kohdatessa. Ilman sosiaalista verkostoa,
ystäviään ja sukulaisiaan, ihminen oli kriisitilanteessa todella hukassa.
Erityisen korostuneesti luottamuksen merkitys tuli esiin liikemaailmassa. 1800-luvulla ei
todellakaan ollut nykyisenkaltaisia luottotietojärjestelmiä, ja tiedon kulku oli
kaikin puolin muutenkin hitaampaa. Jokainen uusi liikekumppani merkitsee aina taloudellista
riskiä, minkä Alfred Kihlmankin joutui Tampereen Pellava- ja Rautateollisuudessa
karvaasti kokemaan luotettuaan liiaksi yhtiön toisen perustajahahmon Adolf
Törngrenin taitavuuteen liikeasioiden hoidossa. Törngren syöksi 1860-luvulla
taitamattomuudellaan yhtiön vararikon partaalle, josta Kihlman vain vaivoin onnistui
sen pelastamaan. Oman verkostonsa jäseniin saattoi luottaa enemmän kuin
tuntemattomiin. Heille saattoi esimerkiksi lainata rahaa oleellisesti pienemmällä
riskillä kuin täysin tuntemattomille tai puolitutuille. Joissakin tapauksissa
verkosto saattoi toimia myös luottamuksen "välittäjänä" siten,
että luotettu ystävä, verkoston jäsen, saattoi antaa suosituksensa
jonkun tuntemansa henkilön puolesta.
Kihlmanin henkilökohtaisen urakehityksen kannalta verkostojen merkitystä on
pidettävä ratkaisevana. Hän hyötyi uskonnollisesta verkostostaan
hyvän aviokaupan solmimisen yhteydessä ja sukuverkostostaan periessään
ensimmäiseltä vaimoltaan pesämunan myöhempää liiketoimintaa
varten. Kihlman vedettiin mukaan liikemaailmaan suurelta osin hänen
yrittäjinä toimineiden vanhojen ystäviensä toimesta ja
valtiopäiville pappissäädyssä aktiivisesti vaikuttaneiden tuttujen
ja sukulaisten ansiosta. Kansallis-Osake-Pankkiin Kihlman tuskin olisi päätynyt,
jos hän ei olisi kuulunut fennomaanien poliittiseen verkostoon. Siten voidaankin
sanoa, että Kihlmanin sosiaalinen nousu eliittiin tapahtui jos ei nyt suorastaan
sosiaalisten verkostojen vaikutuksesta, niin ainakin niiden välityksellä.
Verkostot olivat se elementti -- tai yksi niistä elementeistä, joiden kautta
1800-luvun laajemmat yhteiskunnalliset muutokset, tässä tapauksessa koulutetun
keskiluokan ja porvariston nousu eliittiin, heijastuivat hänen
elämäänsä.
Kihlmanin tie papista suurteollisuus- ja valtiopäivämieheksi ei
epäilemättä ole erityisen tyypillinen ihmiskohtalo 1800-luvun Suomessa.
Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että verkostojen toiminnan suhteen Kihlman
ei ollut mikään erityistapaus. Tätä tukee muun muassa se, että
Kihlmanin lähipiiristä löytyy useita, paljon tavanomaisemman uran luoneita
eliitin jäseniä, jotka käyttivät omia verkostojaan täsmälleen
samaan tyyliin: yhden verkoston kontaktit valjastettiin tarvittaessa palvelemaan
alkuperäisestä poikkeavia tarkoitusperiä. Suku, uskonto, talous ja politiikka
eivät tietenkään luonnehdi koko suomalaisen eliitin verkostoja: kullakin
eliitin jäsenellä oli omat verkostojen rakennusaineensa, esimerkiksi
kulttuurieliitin jäsenen verkostojen valikoima on saattanut olla hyvinkin toisenlainen
kuin Alfred Kihlmanin. Oleellista on sitä vastoin tapa, jolla yhdestä verkostosta
saatavaa pääomaa voitiin ammentaa muiden verkostojen rakennusaineeksi.
Tämä verkostojen sisällä ja niiden välillä tapahtuva
vaihdanta ei luullakseni kuitenkaan ole mikään 1800-luvun Suomelle tyypillinen
erikoispiirre, vaan se lienee luonteenomaista sosiaalisten verkostojen toiminalle
enemmän tai vähemmän kaikkina aikoina ja kaikissa olosuhteissa. Se,
miten vaihdanta tapahtuu, riippuu kuitenkin kulloisestakin historiallisesta
kontekstista.
pekka.hirvonen@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|