|
Historiallisia Papereita 6:
Valta, eliitit ja verkostot historiassa
Vastavuoroisuus ja yhteinen etu
Lähtökohtia historialliselle verkostoanalyysille
Jouko Nurmiainen
ISSN 1456–8055
Yhdysvaltalainen romaanikirjailija Mario Puzo kirjoittaa seuraavasti:
"Don Vito Corleonelta tultiin usein pyytämään apua, ja
yleensä hänen luotaan palattiin tyytyväisinä. Hän ei jaellut
tyhjiä lupauksia eikä esittänyt raukkamaisia verukkeita että asia oli
ainoastaan mahtavampien voimien päätettävissä. Hänen ei
välttämättä tarvinnut olla avunpyytäjän ystävä, ei
ollut myöskään tärkeää pystyikö tämä korvaamaan
saamansa palvelukset. Vaadittiin vain yhtä. Avun tarvitsijan, nimenomaan hänen,
tuli esiintyä ystävänä. Tämän jälkeen ei merkinnyt
mitään kuinka köyhä tai mitätön hän oli, don Corleone
otti hänen ongelmansa sydämenasiakseen. Ja hän raivasi kaikki esteet
tieltään ratkaistakseen miehen pulmat. Palkkio? Ystävyys, arvonimi
"don" ja silloin tällöin vielä kunnioittavampi puhuttelu
"Kummisetä". Joskus hän otti vastaan, pelkkänä
kunnianosoituksena, ei koskaan palkkiona, jonkin vaatimattoman lahjan, astiallisen
kotiviiniä tai korillisen pippurisia taralleja jotka oli leivottu nimenomaan
hänen joulupöytäänsä. Oli ymmärrettävää ja
pelkästään hyviin tapoihin kuuluvaa tunnustaa olevansa velkaa hänelle,
samoin myöntää että hänellä oli oikeus kutsua velallinen
milloin tahansa luokseen sovittamaan velkaansa pienellä vastapalveluksella."
(Mario Puzo: Kummisetä,WSOY: Helsinki, 1989: s. 12.)
Katkelman don Corleone on lainatun Kummisetä-teoksen kaikkien tuntema
päähenkilö, amerikanitalialaisen mafiaperheen pää, mies joka sen
sijaan, että piittaisi laista ja järjestyksestä, elää kiinni
vahvassa perinteessä ja luo yhteisönsä sisällä omat
sääntönsä, jotka perustuvat auktoriteetille, uskollisuudelle ja
kunnioitukselle. Tämän julkaisun käsittein, don Corleonella on
selvästikin valtaa, sillä hänen tahtoaan totellaan ja hänen
mielipiteitään arvostetaan.
Donin valta-asema perustuu erilaisiin asioihin, kuten pelkoon, väkivallan uhkaan,
henkilökohtaiseen karismaan ja sosiaaliseen kyvykkyyteen ja "poliittiseen"
neuvottelutaitoon. Kummisetä kuuluu oman yhteisönsä eliittiin, mistä
kertoo jo hänen muodolliseen organisaatioon ja byrokratiaan perustumaton valtansa.
Ihmiset tulevat ongelmineen hänen luokseen, vaikka hän on virallisten rakenteiden
ulkopuolinen hahmo, itse itsensä johtoasemaan nostanut ja jopa
lainsäädännön normeista irtisanoutunut vallankäyttäjä.
Hän johtaa omaa, verkostona toimivaa ja omia normejaan noudattavaa
yhteisöään, joka on osa laajempaa maanalaista, järjestäytyneen
rikollisuuden verkostoa, joka puolestaan on osa amerikkalaista yhteiskuntaa, jonka
erästä kääntöpuolta romaani kuvaa.
Vaikka Kummisetä on kaunokirjallinen teos, ovat edellä luetellut teemat
tuttuja myös todellisista yhteiskunnista niin tänä päivänä kuin
menneisyydessäkin. Eliitit, valta ja verkostot ovat käsitteitä, joilla
kuvataan sosiaalista kerrostuneisuutta ja suhteita. Samalla ne ovat kuitenkin
käsitteitä, joiden määritteleminen on työlästä ja
riippuvaista määrittelijän oppiala- ja koulukuntakontekstista. Seuraavassa
erittelyssä on esitetty joitakin tapoja, joilla mainittuja käsitteitä voi
luonnehtia iskusanoin:
Erittely käsitteistä valta, eliitit ja verkostot
valta
- taloudellista, poliittista, ideologista, sotilaallista jne.
- distributiivista tai kollektiivista
- autoritatiivista tai diffuusia
- valtasuhteita, vallankäyttäjiä, valtaresursseja, valta resurssina...
- jotain ikiaikaista, mutta kuitenkin muodoiltaan riippuvaista historiallisesta tilanteesta
- kilpailevia määritelmiä ja teorioita
eliitit
- vallankäyttäjiä, yhteiskunnan johtohahmoja, esikuvia...
- vallanhaluisia tai valtaa väheksyviä
- esille pyrkiviä tai taustalta vaikuttavia
- välttämätön osa hierarkkista yhteiskuntaa (tai yhteisöä)
- käsitteenä suhteellinen
- määritelmä riippuu tarkastelun näkökulmasta ja historiallisesta
tilanteesta
verkostot
- sosiaalisen kanssakäymisen "rakennuspalikoita"
- käsitteellisesti vaikea, koska määritelmiä on loputtomasti
- suku-, liike-, kulttuuri-, sosiaali-, puolue-, jne. verkostot ja niiden suhde toisiinsa
- hierarkkiset ja ei-hierarkkiset verkostot
- tutkittavissa määrällisesti ja laadullisesti
- tutkittavissa "ekstensiivisesti" ja "intensiivisesti"
- tutkittavissa yksilö- ja teemakeskeisesti
- muodostuvat heikoista ja/tai vahvoista siteistä
- rajattava tutkittaessa tapauskohtaisesti
- rajaustapa riippuu käytettävästä käsitteen
määritelmästä
Tässä esityksessä tarkastelen näistä käsitteistä
lähinnä verkostoa ja luonnehdin tapoja, joilla kyseistä käsitettä
käytetään maailman hahmottamiseen, sekä esitän joitakin huomioita
siitä, millä tavoin historioitsijat voivat käyttää näitä
tapoja omassa työskentelyssään.
* * *
Erityisesti sosiologit ja antropologit ovat olleet jo kauan kiinnostuneita siitä,
millaisia suhteita yksilöillä on toinen toisiinsa, sekä siitä, miten
nämä suhteet toimivat asioiden hoitumista edistävinä houkuttimina ja
sosiaalista elämää muovaavina ja rakentavina tekijöinä,
sosiaalisena "liimana". Voidaan jopa sanoa, että verkostoista puhuminen on
tarjonnut yhteiskuntatieteissä eräänlaisen kolmannen vaihtoehdon
sosiaalisten suhteiden määrittelemiseksi. Verkoston käsite on rakentanut
kompromissia toisaalta yhteisöjen merkitystä painottavan kulttuurideterminismin
ja toisaalta yksilöitä korostavan individualismin välille. Näin on
voinut olla toisaalta, koska verkostotutkimuksen koko ideaan kuuluvat sekä
yksilöt että yhteisöt, ja toisaalta, koska verkosto itsessään on
käsitteenä niin moniselitteinen, että se tuntuu soveltuvan hyvinkin
erilaisten tutkijoiden keskenään hyvinkin erilaisiin
käyttötarkoituksiin.
Epäselvyys on vallinnut jopa siitä, onko verkostoissa kyse: (1) metaforasta,
(2) metodista, vai jopa (3) teoriasta. Epäselvää on voinut olla jopa se,
ovatko nämä kolme näkemystä keskenään ristiriitaisia vai
eivät.
Metaforinen lähestymistapa lähtee siitä, että sosiaaliset
suhteet ovat luonteeltaan vaikeita käsitteellistää, että suhteet
tavallaan vastustavat tai pakenevat suoraa tutkimista tai mittaamista.
Tärkeää on, että metaforinen käsitemäärittely antaa
sellaiselle tutkijalle, joka on vakuuttunut todellisten sosiaalisten kokonaisuuksien
tavoittamattomuudesta, keinon määrittää todellisuudesta irrallinen,
sananmukaisesti kuvaannollinen taso, jota koskevien päätelmien tekeminen on
mahdollista. Verkosto on tällä tavoin ymmärrettynä käsitteellinen
apuneuvo jostakin sellaisesta puhumiseksi, josta usein täytyy puhua, jotta
esimerkiksi valta- tai eliittitutkimuksessa olisi mieltä, mutta jonka muunlainen
käsittely on vaikeaa.
Samaan aikaan verkostoja metodina soveltava tutkija lähtee siitä, että
hänen lähteensä kertovat, elleivät kattavasti, niin ainakin
riittävän hyvin, millaisia suhteita erilaisilla tutkittavilla toimijoilla on tai
on ollut keskenään. Erilaisia verkostoja tutkimalla kiinnitetään huomio
itse toimijoiden sijasta näihin suhteisiin, jotta saataisiin tietoa toisaalta suhteista
itsestään, sekä toisaalta myös kiertotietä toimijoista suhteiden
takana. Lähtökohtaoletuksiin tässä tapauksessa kuuluu, että
yksilön asema verkostossa sekä rohkaisee että rajoittaa hänen
toimintaansa. Metodisesti verkostoihin suhtautuva tutkija voi tarkastella verkostoasemia
myös vallan ja valtaresurssien kuvastajina, välineinä muiden seminaarimme
pääkäsitteiden tarkastelemiseksi. Tutkija tutkii lähteidensä
paljastamia verkostoja saadakseen itselleen näkökulman johonkin, joka ilman
näitä, todellisiksi oletettuja olioita jäisi pimentoon.
Verkostoteoria sen sijaan pyrkii kuvaamaan yhteiskuntaa verkostoksi tai ainakin
verkostokäsitteiden avulla, sekä miettimään sitä, miten
verkostosuhteet rakentuvat ja toimivat. Myös monet valtasuhdeteoriat ovat sukua
tälle lähtökohdalle, kuten myöskin teoriat sosiaalisesta
pääomasta ja toimintakentistä. Sosiologian ja antropologian lisäksi
tällaisella, teorianmuodostukseen suuntautuneella verkostotutkimuksella voi olla
käytännön sovellutuksia ainakin hallintojärjestelmien ja
liiketalouden tutkimuksessa. Esimerkkinä voisi mainita vaikkapa ei-hierarkkisen ja
hierarkkisen verkoston erottelun: ensin mainitussa tasaveroiset suhteet kulkevat kaikkiin
suuntiin kaikkien toimijoiden välillä, kun taas toisessa joku tai jotkut
toimijat ovat eräänlaisia "hermokeskuksia", jotka
välittävät informaatiota ylemmältä tasolta alemmille ja
vastaanottavat alemmilta tasoilta informaatiota valikoitavaksi eteenpäin ylemmille
tasoille. Kyseessä ovat siis horisontaalisen ja vertikaalisen verkoston
ääritapaukset. -- Ja tietenkin on syytä huomauttaa, että joidenkin
tutkijoiden mukaan vertikaalinen eli hierarkkinen verkosto samastuu itse asiassa
byrokraattiseen organisaatioon, jota joskus ei pidetä verkostona lainkaan, vaan
pikemminkin sen vastakohtana.
* * *
Käsiteontologisen tason lisäksi erotteluja voi tehdä myös
lähempänä käytäntöä. Voidaan esimerkiksi puhua
keskenään erisisältöisten verkostojen määrittämisestä
ja rajaamisesta; eri elämänalueiden kontaktien vaikutusvallasta toisille
elämänalueille, eli esimerkiksi liike-, suku- tai harrastusverkostojen tai jopa
kulttuuristen, aatteellisten tai uskonnollisten verkostojen välisten rajojen
vetämisestä. Tutkijan kannalta olisi useinkin hyvin käytännöllistä,
mikäli mainitut, erilaiset elämänalueet voisi luotettavasti erottaa toisistaan,
mutta tämä on usein mahdotonta. Kaikillahan meistä on sosiaalisia suhteita
moniin eri suuntiin, ja tutkijan voi olla joskus hyvinkin vaikeaa ratkaista, mitkä
kaikki kohteen kontaktit tulisi kartoittaa esimerkiksi selvitettäessä poliitikon
motiiveja rakennuttaa siltarumpu omaan kotipitäjäänsä. Onko kyse ollut
äänestäjille annetun vaalilupauksen täyttämisestä, vaalirahaa
antaneen yrityksen intressien ajamisesta, työllistävän rakennushankkeen
rahoittamisesta ay-liikkeen mieliksi, vaiko jopa sukulaisten kesämökkimatkan
helpottamisesta? Havainnollisesti kärjistäen, tuleeko siis maanteiden
kehittämistä tutkivan henkilön tuntea myös tielaitoksesta vastaavien
virkamiesten ja poliitikkojen -- päätöksentekijöiden ja asioiden
esittelijöiden -- yksityisasioita ja sukutaustaa ja mihin asti?
Edellinen esimerkki kuvastaakin vaikeutta, joka syntyy, jos tutkija pyrkii ilman aiheen
rajaamista kattamaan kaikki, osin päällekkäiset ja risteävätkin
suhteet, joita kohteella on. Joitakin, päätöksenteon motiivien kannalta jopa
aivan olennaisen tärkeitä suhteita voi olla vaikeaa havaita.
Tehtävänasettelussaan huolimaton verkostotutkija voikin ajautua tekemään
yleistäviä päätelmiä tyyliin: kohdehenkilö A on tuntenut
henkilön B, niinpä A on varmasti saanut B:lta neuvoja asian C ratkaisemiseksi ja
päättänyt tietyllä tavalla, mistä johtuen B:n on täytynyt olla
tiettyä mieltä. Toki näinkin voidaan osua myös oikeaan, mutta
johdonmukaisesti ajatellen kyse on silti enää tuskin lainkaan valistuneesta
arvauksesta.
* * *
Toinen kysymys on niin sanottujen heikkojen ja vahvojen suhteiden
määrittely, joka on sukua verkoston määrällisen ja
laadullisen tutkimuksen eroille. Tutkittaessa sitä, miten paljon erilaiset
tahot ovat tai ovat olleet keskenään tekemisissä, voidaan
kanssakäymisen volyymia pyrkiä määrittämään esimerkiksi
laskemalla lähetettyjen kirjeiden määrää, joka ei kuitenkaan
välttämättä kerro mitään siitä, lukiko vastaanottaja edes
näitä kirjeitä. Myös heikko suhde voi sisältää paljon
kirjeenvaihtoa, eikä vahvan suhteen tarvitse jättää näkyviä
jälkiä minkäänlaiseen arkistoitavaan materiaaliin. Tätä
havainnollistaa tyypittely laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tavoista
mieltää verkostosuhteita:
Tyypittely laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tavoista
mieltää verkostosuhteita
|
heikko suhde
|
vahva suhde
|
|
laadul- linen
tutki- mus
|
- "roskapostia", mainoksia, vain kohteliaisuudesta lähetettyjä
tervehdyksiä jne.
- kirjeitä yms. todennäköisesti vähän, mutta voi olla
paljonkin
|
- aineistoa esim. suurista kaupoista tai henkilökohtaisen elämän
ratkaisuista
- kirjeitä yms. todennäköisesti paljon, muttei
välttämättä
|
|
määräl- linen
tutki- mus
|
- vähän (tutkijan havaittavissa olevia) kontakteja
- yksipuolisia lähestymisyrityksiä
|
- tietoja suuresta määrästä kontakteja
- vastavuoroista kirjeenvaihtoa tms.
|
On huomautettava, että esitetty erottelu on kärjistys. Reaalisessa
tutkimustilanteessa tutkija joutuu useimmiten turvautumaan analyysiin, jossa on sekä
laadullisia että määrällisiä piirteitä. Erityisesti
historioitsijoista moni, periaatteessa laadullista analyysia harjoittava tutkija
lähteekin siitä, että laadullisen tutkimuksen pohjaksi on
järkevää tehdä jonkinlaisia määrällisiä analyyseja,
joiden avulla myös tarkasteltavan kohteen konteksti avautuu paremmin.
Mainittujen heikkojen ja vahvojen suhteiden oikea tunnistaminen olisi samalla tutkijalle
ensiarvoisen tärkeää. Tapa, jolla tutkimuskohde antaa vaikkapa
läheisten ja arvostamiensa ystävien ohjailla itseään, poikkeaa varmasti
tavasta, jolla satunnaisten tuttavuuksien neuvoihin suhtaudutaan. Kuitenkin myös
pääosin heikoista tuttavuuksista muodostuvat erilaiset kontekstit, kuten vaikkapa
urheilu- tai tieteelliset seurat tai vastaavat, voivat muokata paljonkin kenen tahansa
meistä maailmankuvaa ja samalla antaa ensiarvoisen tärkeää tietoa
päätöksentekomme pohjaksi.
* * *
Ulottuvuusongelmaksi voi puolestaan nimittää kysymystä, mihin tutkittava
verkosto ulottuu ekstensiivisesti ja intensiivisesti. Konkretisoiden, mikäli vaikkapa
suomalaisella kohteellamme on yksittäinen kontakti ulkomaille, tämä ei
tietenkään kerro yhtään mitään kyseisen kontaktin
jatkoyhteyksistä eikä siitä, miten tärkeä hänelle puolestaan
on yhteys Suomeen.
Saman ulottuvuuskysymyksen toinen puoli on syvälle pääsemisen vaikeus:
tärkeimmistä ja läheisimmistä kontakteista on vain harvoin vastaavissa
määrin materiaalia kuin vähän kaukaisemmista, koska kommunikaatio on
voinut tapahtua pääasiassa ilman minkäänlaista dokumentaatiota, ja
varsinkin arkaluontoisista asioista keskusteltaessa todisteiden syntymistä
vältetään usein tietoisesti. Jälkikäteen asioita tutkivalle
historioitsijalle tämä jättää ainoaksi mahdollisuudeksi
tutkimuskysymyksen määrittelemisen niin, ettei materiaalia jää
puuttumaan liikaa. Lähteistön, metodin ja kysymyksenasettelun hermeneuttinen
vuoropuhelu tutkijan mielessä on siis verkostotutkimuksessakin tärkeää,
sillä kaikkeahan ei ole mahdollista tutkia.
Tätä ulottuvuuspulmaa voi tosin yrittää ratkaista myös rajaamalla
verkostoja: tutkija voi tarkastella sosiaalisia suhteita sekä yksilö- tai
ryhmäkeskeisesti että laajempaan organisaatioon keskittyen. Kyse voi olla
esimerkiksi valinnasta, tutkitaanko yhden tai muutaman henkilön kaikenlaisia kontakteja
kaikkialle, vai tutkitaanko tämän sijaan tarkoituksenmukaisen laajan
kohdehenkilöotoksen tietynlaisia suhteita. Toisin sanoen, yleensä pitää
valita, tutkiako paljoa vähästä vai vähää paljosta.
* * *
Historiallisen verkostotutkimuksen erityisvaikeudet suhteessa yhteiskuntatieteelliseen
tutkimukseen muistuttavat hyvinkin paljon historiantutkimuksen yleisiä metodisia
ongelmia ja lähtökohtia, mutta osin nämä ongelmat saattavat korostua
verkoista ja epämuodollisista suhteista puhuttaessa. Teemasta voi tehdä
esimerkiksi seuraavan kaltaisen erittelyn, jossa tutkimuksen vaikeudet (tai haasteet tai
joissakin tapauksissa jopa mahdollisuudet) on ryhmitelty sen mukaan, ovatko ne luonteeltaan
lähinnä lähde- vai kontekstisidonnaisia:
Lähteet
- lähdeaukkoja on aina vaikeampi paikata, kun uusien lähteiden
synnyttämiseen ei ole mahdollisuutta; esimerkiksi haastattelututkimuksien tai
kyselyjen muodossa
- verkostotutkimus vaatii usein mielikuvitusta relevanttien tietolähteiden
paikantamisessa; verrattuna esimerkiksi hallinnollisia lähdesarjoja
hyödyntävään tutkimukseen voi verkostotutkijan aineistonkeruu olla
paljon työläämpää myös olemassaolevan materiaalin osalta
- iso osa kiinnostavista, verkostoihin liittyvistä kysymyksistä on
luonteeltaan sellaisia, ettei lähdemateriaalia alunperinkään synny
(salattavat asiat)
- kiinnostava lähdemateriaali on usein yksityisarkistojen aineistoa, ja saattanut
säilyä jo siksikin vielä satunnaisemmin, kuin vastaavien aikakausien
viranomaismateriaalit
Konteksti
- tutkittavien henkilöiden itseymmärrys; mielsivätkö
henkilöt itse muodostavansa verkoston vai eivät, ja mitä tämä
merkitsee sille, voidaanko käsitettä verkosto käyttää
metaforisesti tai todellisuutta tulkitsevana; kuinka analyyttisesti tutkimuskohteen
yhteiskunnassa puhuttiin verkostosta tai vaikkapa vallasta
- jonkun, sinänsä kontekstissaan tyypillisen suhteen
näyttäytyminen tutkijan silmiin erikoisena tai harvinaisena tutkittavan
yhteiskunnan vierauden ja siitä saatavan tiedon vähäisyyden vuoksi
- tutkimusaineistossa käytettävä retoriikka ja sen tulkitseminen:
verkostotutkimuksen kannalta kiinnostavat asiat mainitaan esim. kirjeissä usein
ohimennen tai jopa peitellysti, tai ainakin tiettyjä kaavoja ja muotoja noudattaen
(mikä puolestaan mahdollistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen
eräänlaisen sekoittamisen).
* * *
Lopuksi, vaikeuksista ja käsitteellisestä sekamelskasta puhumisen
jälkeen, on paikallaan lyhyt kommentti verkostoissa piilevistä mahdollisuuksista.
Historioitsijan kannalta verkostotutkimus tarjoaa joitakin aivan ilmeisiä vahvuuksia
suhteessa näitä käsitteitä käyttämättömään
tutkimukseen. Yksi omasta mielestäni aivan keskeinen huomio on, että tutkija
vapautuu edes jossain määrin ennalta-annettujen, "virallisten"
hierarkioiden ja valtarakenteiden tulkintoja ohjaavasta voimasta. Tämä voi olla
hyödyllistä tutkittaessa vaikkapa esimodernin ajan kauppasuhteita. Esimerkkini
liittyy omaan tämänhetkiseen tutkimusaiheeseeni: esimerkiksi merkantilistinen
talouspolitiikka voi näyttäytyä hyvinkin erilaisessa valossa, kun sitä
tarkastellaan yhtä aikaa eri valtakunnissa (vaikkapa 1600-1700-luvun Ruotsi ja
Alankomaat tai saman ajan Ruotsi ja Englanti) vaikuttavan sukuverkoston
näkökulmasta, eikä niinkään Ruotsin keskushallinnon roolia
painottaen. Aikakausina, jolloin "kansallinen" ei vielä samastunut
nationalismiin, vaikutti kansallisuusaatteen rinnalla myös muita voimia ja
maailmanhahmotustapoja, ja monien muiden käyttötarkoitustensa lisäksi
verkostoista voi olla apua, kun tällaisia voimia ja muotoja analysoidaan.
jouko.nurmiainen@helsinki.fi
|
Takaisin edelliselle tasolle
|