Gradupalkinto

Historiallinen yhdistys on vuodesta 2009 lähtien jakanut lukuvuosittain stipendin Suomen parhaalle historian alaan liittyvän gradututkielman tekijälle. Jokaista historiantutkimukseen liittyvää oppiainetta maan kaikista yliopistoista pyydetään nimeämään ehdokkaansa ja lopullisen päätöksen ehdokkaiden kesken tekee yhdistyksen hallitus. Palkittavan työn edellytetään olevan arvosanaltaan joko laudatur tai eximia ja palkintona on sadan euron arvoinen kirjakaupan lahjakortti.

Vuodesta 2017 palkinto on jaettu yhteistyössä Historian Opiskelijain Liitto HOL ry:n (www.hol.fi) kanssa.

Palkittujen lista lukuvuosittain:

2020–2021

FM Hilda Tolonen: “(Toinen) nainen kansallisessa sotakertomuksessa: Lukion oppikirjojen esitys naisesta osana itsenäisen Suomen historiaa 1984-2018”. Helsingin yliopisto.

2019–2020

FM Noora Viljamaa: “Sotatoverit: Sotakoirat, sotilaat ja sodan kokemus talvi- ja jatkosodassa”. Turun yliopisto.

2018–2019

FM  Maria Syväniemi: “Sotilainen sielunmaisema. Jaettu kokemus jatkosodasta epävirallisissa valokuvissa”. Turun yliopisto.

2017–2018

FM Eeva Nikkilä: “Maatalousväestön eläinsuhde. Maaseudun murros eläinsuhteen muokkaajana 1800-luvun lopun Suomessa”. Tampereen yliopisto.

2016–2017

FM Ilkka Hemmilä: “Valkohangilta valkokankaille. Talvisodan kulun ja osapuolten kuvaaminen suomalaisissa uutisfilmeissä 1939–1940”. Turun yliopisto.

2015–2016
FM Ville Suovaniemi. “500 vuotta sortoa vai keksityllä identiteetillä keinottelua? Nicaraguan etnisen politisoitumisen historiapolitiikkaa 2000-luvulla.” Helsingin yliopisto.

2014–2015
FM Olli Joukio. “Sanelua vai vuorovaikutusta? Soteva, Karelia ja Porin Konepajan sotakorvaustuotanto 1944–1952.”
Turun yliopiston historian, kulttuurien ja taiteiden tutkimuksen laitos, Suomen historian oppiaine.

2013–2014
TM Markku Kuorilehto. ”Lithovius-pappissuvun palkkaus ja pappilat Limingan pitäjässä 1575–1730″

2012–2013
FM Henrik Lampikoski. “Läntisen kirkon kaukainen mahdollisuus ja haaste – Yuan-dynastian Kiina lähetyskenttänä 1271–1370”.

2011–2012
VTM Antti Kaihovaara. Kotitalouksien sisäinen resurssienjako, työmarkkinat ja sukupuolittuneet investoinnit lasten inhimilliseen pääomaan 1920-luvun Suomessa
Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan, politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksen, yhteiskuntahistorian osaston talous- ja sosiaalihistorian oppiaineesta.

2010–2011
FM Aki Aunala. “Valoa Karjalaan. Neuvostopropaganda Venäjän Karjalassa 1918-1922”

2009–2010
FM Charlotte Vainio. ”Den medeltida svenska hustrun och lagen – en studie i förmyndarskap, begränsningar och möjligheter 1350–1442” Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen ruotsinkielisen historian oppiaineesta.

2008–2009
VTM Matti La Mela. “Suklaan suojassa, tilinteossa tekstiilitehtaalla: tutkimus Helsingin ja Lyonin venäläisistä yhteisöistä 1920-luvulla” Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksen yhteiskuntahistorian osaston poliittisen historian oppiaineesta.